Dunderkurer mot förkylning!

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
"Kära hemma doktorer!

Jag är inne på min fjärde dag. Det började med trötthet och humörsvackor. Slog till med jättesvullna tonsiller, frossa och feber. Gick över till huvudvärk och någon slags slemhistoria. Är lovad rinnsnuva och hosta enligt läkare.

Vi är inne på 2000-talet. Tror ni jag fick medicin av läkaren!?!"


Jag har kört thailändskt hemkokat ingefärate och tänker dela med mig:

1 stycke färsk ingefära(rot såklart), slå lite på den så att den öppnar sig(banka inte skiten ur den), stoppa den i en kastrull, fyll upp med lagom vatten, koka hetsigt i ca 50 min, fyll på med varmt vatten under tiden.

När kokningen är klar, sila bort överflödiga ingefära, blanda i 2 msk druvsocker (alt. vanligt socker), servera varm med en stor citronskiva i.

Mår du inte bättre av det här, så rensar du i alla fall ut massa slagg!

Går bra att dricka när man är frisk också, jag tänkte köra det som iste i sommar!

Nu vill jag ha tips på andra dunderkurer mot förkylning (seriösa svar, tack för visad respekt)!!
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ett rejält glas med JD när man känner att det är på gång, lite innan alltså. Dricker man det under förkylningen tror jag det gör varken till eller från.
Det smakar apa (vem fan dricker JD annars?), och det kanske är placeboeffekt, men det fungerar ypperligt på mig iaf.
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Jag brukar köra 3-4 vitlöksklyftor, skiva dessa och lägg på knäckemacka och ringla på lite olivolja. Sedan C-vitamin brustablett och alvedon/ipren. GLÖM INTE ATT DRICKA mycket vatten 2-3 liter per dag. Detta funkar kanon! Näsdroppar kan också läggas till.

Kör själv denna "metod" och brukar bli bättre efter 2-3 dagar ibland snabbare:yoparty
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Ett rejält glas med JD när man känner att det är på gång, lite innan alltså. Dricker man det under förkylningen tror jag det gör varken till eller från.
Det smakar apa (vem fan dricker JD annars?), och det kanske är placeboeffekt, men det fungerar ypperligt på mig iaf.

JD=Jack Daniels? Nänä tro inte att whiskey/honung/bastu hjälper här inte, det krävs riktiga huskursknep. Annars vet jag också hur man lägger in en stadig fylla:fyllisar.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Köp askorbinsyra, det är ren c-vitamin. En tesked i ett halvt glas vatten, gapa och svälj. En till två dagar= frisk.

Står bland kryddorna.
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Jag brukar köra 3-4 vitlöksklyftor, skiva dessa och lägg på knäckemacka och ringla på lite olivolja. Sedan C-vitamin brustablett och alvedon/ipren. GLÖM INTE ATT DRICKA mycket vatten 2-3 liter per dag. Detta funkar kanon! Näsdroppar kan också läggas till.

Kör själv denna "metod" och brukar bli bättre efter 2-3 dagar ibland snabbare:yoparty

Jag vet att vitlök är bra, men hur fräsch känner man sig sen när man börjar svettas ut det!?! Te med honung, nyponsoppa, tonvis med vatten, kaffe och ingefärate har passerat denna kropp och timmar med sömn.

Men jag är ute efter det där superknepet för att rent ut sagt förklara krig mot basiluskerna!!
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Fick en sak från en kompis morsa som är distriktsköterska.
Fyller en behållare med vatten och blandar i salt ( ska vara någon speciell saltvariant ) och sen håller man munstycket i näsan och trycker..rensar ut ALLT och man känner sig som ny. Dock så är det inte så bekvämt.
Tror man kan köpa det där på apoteket också.
Hjälper iaf mot snuvan. :tummenupp
Det andra får någon annan hjälpa dig med.. :D
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Kolloidalt silver & Metanylsulfonylmetan biter på allt. (blir aldrig ens sjuk)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
JD=Jack Daniels? Nänä tro inte att whiskey/honung/bastu hjälper här inte, det krävs riktiga huskursknep. Annars vet jag också hur man lägger in en stadig fylla:fyllisar.

Meningen med whiskeyn är inte att man ska bli full. Anledningen att det fungerar är därför att man sover tyngre med 1 pinne innanför västen, vilket gör att kroppen kan i lugn och ro ägna sig åt att bekämpa bakterierna. Funkar alltså egentligen bara precis i början när man börjar ana symptomen.
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Har läst att man sover sämre med alkohol i kroppen.
Kommer inte ihåg om man menade "ett gäng" innanför västen :)
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Nässköljning

Fick en sak från en kompis morsa som är distriktsköterska.
Fyller en behållare med vatten och blandar i salt ( ska vara någon speciell saltvariant ) och sen håller man munstycket i näsan och trycker..rensar ut ALLT och man känner sig som ny. Dock så är det inte så bekvämt.
Tror man kan köpa det där på apoteket också.
Hjälper iaf mot snuvan. :tummenupp
Det andra får någon annan hjälpa dig med.. :D

Bra att du tog upp det! Förra gången jag hade förkylning så köpte jag en sådan där på Apoteket. Jag hade hört precis det du skrev, att det skulle vara jättebra. Jag har tidigare i mitt liv aldrig haft, men fick bihålsinflamation av det, så var försiktiga om ni testar nässköljning!


Kolloidalt silver & Metanylsulfonylmetan biter på allt. (blir aldrig ens sjuk)

Askorbinsyran hittade jag i hyllan med kryddor, men dessa kemikalier låter som jag får sno från labbet eller dra hjälmen över huvudet för att få tag på genom Apoteket. Vart finner du silvret och metanen?
 
Last edited:

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Oj då.
Har använt det 2 ggr och vet kompisar som använt det och det har fungerat utmärkt utan biverkningar :)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Har läst att man sover sämre med alkohol i kroppen.
Kommer inte ihåg om man menade "ett gäng" innanför västen :)

Jaj ag tror det i de fallen handlar om när man e rikligt sjöbuse-full.
1 Pinne gör ju bara att man blir trött så med andra ord går man och lägger sig, vilket är bättre än att jaga omkring på en massa apotek och bli flåsad i ansiktet av andra personer med diffusa åkommor :D
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
JD=Jack Daniels? Nänä tro inte att whiskey/honung/bastu hjälper här inte, det krävs riktiga huskursknep. Annars vet jag också hur man lägger in en stadig fylla:fyllisar.

Som Dreggel skrev dricker man det definitivt inte för att bli full, för det blir man inte på ett stadigt glas JD. Såvida man inte är chey då. :hihi
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det som inte går att bota med snus, vitlök och tea tree oil är obotbart.
Har i snitt haft 2 dagar förkylning/år sen man va liten, men ingen avancerad flunsa. Aldrig tagit penicillin, det är nog den huvudsakliga orsaken.
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Fick en sak från en kompis morsa som är distriktsköterska.
Fyller en behållare med vatten och blandar i salt ( ska vara någon speciell saltvariant ) och sen håller man munstycket i näsan och trycker..rensar ut ALLT och man känner sig som ny. Dock så är det inte så bekvämt.
Tror man kan köpa det där på apoteket också.
Hjälper iaf mot snuvan. :tummenupp
Det andra får någon annan hjälpa dig med.. :D

Har provat det flera ggr. Går med vanligt salt, bara det inte är jod i det.
Fungerar helt ok. Känns lite skumt. Det blir en liten fördröjning när man tryckr in vattnet innan det kommer ut eftersom näshålan först måste svämmas över. Tryck inte in vattnet för fort bara.
Sen måste man vara beredd på att det flera timmar efter plötsligt kan rinna ut en rejäl mängd vatten om man råkar vinkla huvudet på ett visst sätt.
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nej, inte ens som chey (måste tillägga att jag är halvfinne innan folk fr SH försöker supa mig under bordet) ,)

Jaha, är du halv-finska så beror alltihop på för lite k*k.
För en finska så innebär det alltid både fysiska och psykiska repressalier.


:brynad
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Jaj ag tror det i de fallen handlar om när man e rikligt sjöbuse-full.
1 Pinne gör ju bara att man blir trött så med andra ord går man och lägger sig, vilket är bättre än att jaga omkring på en massa apotek och bli flåsad i ansiktet av andra personer med diffusa åkommor :D

Tack för tipset, passar säkert någon. Men det är jag som snor kudden och täcket och somnar inom några sekunder, så ett glas whiskey är meningslöst och en hel flaska kan bara bli rolig.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top