Dumt att köra med hoj som drar mycket olja?

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Tja, ska förmodligen spendera helgen hos päronen, kan tyvärr inte ta med mig hojen (dom bor 20 mil från mig). Har en Kawa ZR-7 ståendes där som drar olja, typ 2 dl/mil kanske.

Om hojabstinensen blir för stor... är det dumt att köra med den? En person med lite koll på motorer trodde att det eventuellt var en kolv som hade spruckit och att den förmodligen inte gick på alla cylindrar.

Vad tror ni, är det onödigt slitage på motorn att köra med hojen, även om jag är noga med att fylla på med olja?

Jag tycker inte att du ens ska fundera på att starta den motorn.

låter som en dyr resa... om inte annat som ankan säger dålig kolv då kan det bli ännu dyrare.

Kan vara slitna kolvringar eller ventiltätningar också.
Ett komptest/leakdown(?) är en bra början.

Den måste ju lämna en rökridå bakom sig om den drarså mkt olja. Men tipset är ju att inte köra om du vill kunna rädda motorn i framtiden

Ajdå, var väl som jag befarade då, bara att glömma hojåka i helgen.

Ja lite tvåtaktskänsla är det när man drar igång den med blåröken... men förutom det går den bra :crash

Hm, kanske borde skaffa ett hojsläp så att man kan ta med sig hojen vid behov...

2dl/mil??? Så mycket har jag bara sett en ford med sprucken kolv dra.....

Har du inte 5mm kolvspel drar den inte så mycket. Kör inte vidare om inte detta är något som kommit gradvis de senaste tusen milen.

1 liter på 100 mil är ett bra riktmärke för motorrenovering. 2dl per mil? Ställ av och riv.
Trasiga ventiltätningar kan agera oljepumpar när ventilen rör sig upp/ner.

1 liter på 100 mil är ett bra riktmärke för motorrenovering. 2dl per mil? Ställ av och riv.
Trasiga ventiltätningar kan agera oljepumpar när ventilen rör sig upp/ner.

Vill minnas att 1l/100mil räknas som normalt på Suzuki av Suzuki själva.

Meeen, i mitt fall hade jag slitet lager på utgående axel som läckte olja.
Kladdigt vid framdrevet?

Jesus amalia. Det var en saftig oljeförbrukning för en frisk motor. Aldrig ägt en Sukka själv dock.

Jesus amalia. Det var en saftig oljeförbrukning för en frisk motor. Aldrig ägt en Sukka själv dock.

Bör tilläggas att jag varje gång läst det här på sh.com, inte på någon mer pålitlig sida ;)
Tex
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?58758-Hur-t%F6rstig-f%E5r-motorn-vara&p=932524&viewfull=1#post932524
600 mils serviceintervaller på GSXxxxF och de flesta luftoljekylda Suzuki så vid 3000 mil är det dags. Normalt enbart oljebyte vid 3000 mil. Vid 3600mil tillkommer oljefilter luftfilter tändstift ventilkoll/justering m m. Är du osäker på vad som gjorts tidigare köp en Haynesmanual och gör rubbet själv. Haynesmanual köpte jag till min från www.addemoto.se för ca 350:- inklusive frakt. Normalt så är det ca 0,5 liter mellan strecken på den här typen av motor och Suzuki i japan uppger att upp till 1 liter olja per 100 mil är inom "normal" förbrukning. Din verkar dra 0,1 liter per 100 mil så det verkar inte vara något att bry dig om. OK/Q8 s olja som någon nämde tidigare har fungerat utmärkt i min motor av samma typ och är lite tjockare 15-50 vill jag minnas.

Ja det börjar väl bli dags för service för Bettan :crash Har mailat två verkstäder och fått till svar av båda att dom inte gör så omfattande jobb under högsäsong, så lika bra att ställa av den och sedan skicka in den på verkstan till hösten, och be en stilla bön att inte notan blir allt för saftig... :brinnerup

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing