Dumt att köpa nytt som 1:a hoj?

MV Augusta eller Ducati Corse rekommenderas.
Lika bra att spänna bågen redigt!
 
Köp en ny rackare som du knappt har råd med och snåla på försäkringen. Det är ett bra recept för att hålla sig i skinnet och köra med goda marginaler. Billigt "slit och släng" kombinerat med ett nytaget kort och ung (gas)lusta är väl kanske inte sådär jättebra, eller hur? ;D
 
Finns kulorna så vad är problemet, nytt är alltid nytt, ingen finnig 20åring som misshandlat prylarna.:tummenupp
 
Tjacka en 2010 ny, det är ändå ingen skillnad från fantasipriserna folk sätter på blocket :tummenupp

Ännu än fördel är att du slipper beblanda dig med sådant folk som ska tjäna på en mc affär när dom säljer sin "pärla".
 
Tycker inte du ska avstå från att köpa nytt av rädsla för att klota. Det finns försäkringar som täcker sådana saker.

Själv har jag kört i tre år nu, och är inne på min tredje hoj. De två första var begagnade men min senaste köpte jag ny. Det tog mig två hojar att inse att det var en sporthoj jag skulle ha. När jag väl insåg det så kände jag ingen tveksamhet inför att köpa nytt, av samma skäl som du anger. Men så tänker jag också behålla den här ett tag.

För mig var det helt rätt att börja med begagnat. Som någon annan tidigare påpekat så riskerar det att bli en rejäl ekonomisk snyting om du köper nytt och en stund senare kommer på att du egentligen vill ha något annat. Men känner du dig helt säker på hojtyp och modell så slå till!
 
Å andra sidan lär du få försäkringspremien from hell om du köper nytt och helförsäkrar med nytaget körkort (som jag förmodar att du har).

Själv kör jag bara halvförsäkrat, jag har köpt mina hojar alldeles för många gånger.
För: går du backen med ett brak på gata och klarar dig har du förmodligen tid att fixa till hojen för egna pengar medan frakturerna läker.

Blir det på bana gäller inte försäkringen i alla fall.

Fast visst är det najs med nytt!
 
Jag är inne på min andra säsong, första hojen var en CBF 1000 -08 hade endast gått 44 mil när jag köpte den. Förra sommaren åkte jag runt och provade lite hojar och fastnade för min nuvarande VFR 1200.
Det villkor jag hade när jag köpte min första var att jag absolut skulle ha abs-bromsar.
Har man råd med nytt så varför inte, det går på nöjeskontot:D
 
välkommen till världen:) du har precis köpt dig en hobby som kommer kosta dig en jävla massa pengar oavsett om du väljer nytt eller begagnat. Vad du bör fundera på är hur tjock din pluska är. Begagnat kan vara både bra och ekonomiskt eller dyrt och fabelt beroende på tusen olika saker. Nytt är nytt och kommer så alltid att vara. Värdeminskningen är givetvis ett faktum men samtidigt får du väga in garantier som ingår vilket kan spara stora kulor om kalas Niklas är framme. Oavsett vad du väljer så kommer en ev. Vurpa med hojen emotionellt vara den samma. Vill du ta pengar ifrån egen ficka eller låta tillverkaren/ åf ta notan?
 
få saker kan slå nykänslan. Köp nytt om du har råd. Krashar du första året, så får du ut 100% av värdet på hojen :tummenupp
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top