Dumpventil på Turbohoj???

Sebbulon skrev:
men lol!!!att laddtrycket höll nere membranet de sa ja!!!och en kolv dump måste ju inte direkt vara jette stor bara för att fungera!!och de är ju fortfarande likadant tryck så om en dumpventil öppnar vid 0,8bar så gör den de!!har aldrig varit anorlunda för mig iaf att en dump har stått öppen eller liknande!!då måste man ha gjort något fel!!!finner ingen logik i varför en annan dump än en kolvdump.

En kolvdump har ju också ett membran.
En ventil o ett membran och en fjäder o allt är anpassat efter varandra!!
Därigenom får du en dumpventil som passar dig bäst.


Varför de skulle bli ett tryckfall i insuget fattar jag inte!!! :confused:
är ju fortfarande samma tryck även om inte spjället är max öppnat



Nåja Om du nu är född 1988 så kan ju inte dina erfarenheter sträcka sig så långt bak i tiden

om du nu har fått dina kolvdumpar att fungera så e det väl bra
men det behöver för den delen inte betyda att det fungerar på andra aplikationer i detta fall hojmotorer med separata spjäll

Tryckfall har man alltid efter en trång pasage ,spjället i detta fall
och jag skrev även att detta gäller vid låga spjällöppningar (inte fullgas)

En kolvdump har INTE membran det är därför den heter just "kolvdump"

Att manöverarea och fjäderkonstant är anpassade ihop är väl självklart

men om vi har en litenkolv på 40mm så får vi area 12,5 cm2
om vi förutsätterett undertryck på 0,7 bar när trotteln stängs
så kan vi använda en fjäder med 8,8 kilo i fjäderkraftför att motverka den kraften

Om vi i stället använder en membranstyrd ventil med membrandiameter 70mm
så får vi en area på 38,5 cm2
då kan vi använda en fjäder på 26,9 kilo alltså ca 3 gånger så krafftig fjäder

Nu har jag inta tagit med den krafft som ventilarean lägger till i kraft
och beroende på arean av denna så blir det ju olika tillägg

Sen har ju även olika motorer olika vacum på tomgång vilket även det försvårar en korrekt design av en dumpventil

Någon ställde frågan vad en "stor turbo" är
nja om vi säger såhär att om vi jagar ca 400-600 literhästar så blir det rätt stora snurror
så med en bilmotor på 2 liter så ca 800-1200 hk
när vi är uppe i dom områdena å jobbar så ställs dessa höga krav på komponenterna INTE med 250hk i en standardbil eller på en 1000-1300cc hojmotor med mitsubishiaggregat

Naturligtvis så är det aldrig fel att ha bra komponenter även vid måttliga effektutag
 
Kan nämna att jag använde Saabdumpen på min Katana. Inga problems alls. Öppnade direkt vid avslag och höll alltid stängt vid alla tillfällen utom ett. Höll man 10 000 rpm obelastat (varför man nu ska göra det) så öppnade ventilen och tokblåste. Detta låter ju som Peters 0,7/1 bars exempel. Fast i detta fall undertryck efter spjällen och svagt övertryck före spjällen.

Hursomhelst så fungerar ventilen. Vill man inte ha pysljudet så får man väl dra en slang från utloppet till turbons insug. Eller bara sätta på ett luftfilter på ventilen (det borde ju ljuddämpa).
 
andersson turbo skrev:
Sebbulon skrev:
men lol!!!att laddtrycket höll nere membranet de sa ja!!!och en kolv dump måste ju inte direkt vara jette stor bara för att fungera!!och de är ju fortfarande likadant tryck så om en dumpventil öppnar vid 0,8bar så gör den de!!har aldrig varit anorlunda för mig iaf att en dump har stått öppen eller liknande!!då måste man ha gjort något fel!!!finner ingen logik i varför en annan dump än en kolvdump.

En kolvdump har ju också ett membran.
En ventil o ett membran och en fjäder o allt är anpassat efter varandra!!
Därigenom får du en dumpventil som passar dig bäst.


Varför de skulle bli ett tryckfall i insuget fattar jag inte!!! :confused:
är ju fortfarande samma tryck även om inte spjället är max öppnat



Nåja Om du nu är född 1988 så kan ju inte dina erfarenheter sträcka sig så långt bak i tiden

om du nu har fått dina kolvdumpar att fungera så e det väl bra
men det behöver för den delen inte betyda att det fungerar på andra aplikationer i detta fall hojmotorer med separata spjäll

Tryckfall har man alltid efter en trång pasage ,spjället i detta fall
och jag skrev även att detta gäller vid låga spjällöppningar (inte fullgas)

En kolvdump har INTE membran det är därför den heter just "kolvdump"

Att manöverarea och fjäderkonstant är anpassade ihop är väl självklart

men om vi har en litenkolv på 40mm så får vi area 12,5 cm2
om vi förutsätterett undertryck på 0,7 bar när trotteln stängs
så kan vi använda en fjäder med 8,8 kilo i fjäderkraftför att motverka den kraften

Om vi i stället använder en membranstyrd ventil med membrandiameter 70mm
så får vi en area på 38,5 cm2
då kan vi använda en fjäder på 26,9 kilo alltså ca 3 gånger så krafftig fjäder

Nu har jag inta tagit med den krafft som ventilarean lägger till i kraft
och beroende på arean av denna så blir det ju olika tillägg

Sen har ju även olika motorer olika vacum på tomgång vilket även det försvårar en korrekt design av en dumpventil

Någon ställde frågan vad en "stor turbo" är
nja om vi säger såhär att om vi jagar ca 400-600 literhästar så blir det rätt stora snurror
så med en bilmotor på 2 liter så ca 800-1200 hk
när vi är uppe i dom områdena å jobbar så ställs dessa höga krav på komponenterna INTE med 250hk i en standardbil eller på en 1000-1300cc hojmotor med mitsubishiaggregat

Naturligtvis så är det aldrig fel att ha bra komponenter även vid måttliga effektutag


Dock bara 16 år men ändå äger ja upp dig!! :yoparty
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top