"Dummies" fråga ang bensinkran...

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Jag har ingen soppa lampa på min hoj och min trip mätare är dessutom trasig, detta gör att jag känner mig ganska beroende av att min bensin kran/ reservtank fungerar. Jag har dock aldrig funderat på det förut men hur fan fungerar den egentligen. Insåg idag när jag tänkade att jag förmodligen kört på "reserven" hur länge kan man göra det..

Det finns 3 lägen på kranen det första heter "on (fuel)" det andra "off" och de tredje "res". Jag antar att man ska köra på "on" och om man får soppa torsk snurra kranen till "res" men nu verkar det som sagt som att jag kört på res, hur många liter rymmer den egentligen? Hänvisa inte till manualen för jag har ingen. Jag brukar köra ca 10-15mil inan jag tankar beroende på tillfälle och jag har aldrig behövt vrida på kranen på jätte länge. Kan någon bara ha busat o vridit på den i smyg?
 
Och det gäller vad för hoj?
CBR600F? Årsmodell
 
"Reserven" är ingen egen tank. Läget ON på soppakranen kan t.ex ha ett litet rör som sticker upp några cm i tanken. När Soppanivån kommer under rörets kant får man "soppatorsk". Då vrider man om till läget RESERV på kranen som inte har något rör utan kan utnyttja även de sista centimetrarna soppa i tanken.
(Hur mycket det motsvarar i liter på just din hoj vet jag ej).

Kör man på reserv från början kan man alltså utnyttja precis hela volymen tanken rymmer innan det tar slut.
Hoppas du förstog hur jag menade. :)
 
Last edited:
Om du vrider tillbaka den till "ON", så märker du om du kör på reserven.
 
och det gäller vad för hoj?
Cbr600f? årsmodell

-97...

"Reserven" är ingen egen tank. Läget ON på soppakranen kan t.ex ha ett litet rör som sticker upp några cm i tanken. När Soppanivån kommer under rörets kant får man "soppatorsk". Då vrider man om till läget RESERV på kranen som inte har något rör utan kan utnyttja även de sista centimetrarna soppa i tanken.
(Hur mycket det motsvarar i liter på just din hoj vet jag ej).

Kör man på reserv från början kan man alltså utnyttja precis hela volymen tanken rymmer innan det tar slut.
Hoppas du förstog hur jag menade. :)

Fast det var ju just detta.. Jag fick soppa torsk idag och vred kranen men då såg jag när jag kom till bensinstationen att den då stod på on, dvs res när jag fick stopp.. Jag kollade dessutom i tanken när jag startade och såg att jag hade bensin o skulle klara mig till jobbet.. Om den nu stod på res och jag skulle kunde använda hela utrymmet är det ju konstigt att jag fick stopp men den hostade igång när den vreds ner till on igen.. :va
 
Last edited:
Om jag inte misstar mig så dricker väl hojen hela tankrymden om den står på Res, och allt utom reserven då den står på On,
 
Bara för du fick ned soppa i fuggarna igen den dör inom kort igen.

vad är "inom kort"?? Jag körde ca 2 mil till bensinstationen och den gick som en klocka, inga tecken på brist på bensin eller dyl. Jag såg ju dessutom bensin när jag startade.. typ halvtank och jag fick bara i 10 liter vid stationen... Mysteriet tätnar.. :)
 
vad är "inom kort"?? Jag körde ca 2 mil till bensinstationen och den gick som en klocka, inga tecken på brist på bensin eller dyl. Jag såg ju dessutom bensin när jag startade.. typ halvtank och jag fick bara i 10 liter vid stationen... Mysteriet tätnar.. :)

Ok du har säkert vakuum i tanken. Om du inte körde på reserven då mao.
Piper det om den ibland?
 
Normalt om man har en mekanisk bensinkran så styrs reserven precis som någon tidigare sa av ett rör som pekar upp i tanken för ON läget och inget rör för RES läget. Jag har dock råkat ut för att någon klåpare råkat vända på dessa vid monteringen av bensinkranen och fick då den effekt som du råkat ut för.
Har du en vacuumstyrd bensinkran så borde inte detta problemet kunna uppstå.

Du kan ju annars råkat ut för samma sak som jag råkade ut för, att bränsleslangen klämts vid montering av tanken så att pumpen inte orkar trycka fram bränsle i tillräcklig takt för att motorn ska gå. Kändes precis som soppatorsk.
 
-97...



Fast det var ju just detta.. Jag fick soppa torsk idag och vred kranen men då såg jag när jag kom till bensinstationen att den då stod på on, dvs res när jag fick stopp.. Jag kollade dessutom i tanken när jag startade och såg att jag hade bensin o skulle klara mig till jobbet.. Om den nu stod på res och jag skulle kunde använda hela utrymmet är det ju konstigt att jag fick stopp men den hostade igång när den vreds ner till on igen.. :va


Du hade inte råkat sätta kranen på Off?
 
Normalt om man har en mekanisk bensinkran så styrs reserven precis som någon tidigare sa av ett rör som pekar upp i tanken för ON läget och inget rör för RES läget. Jag har dock råkat ut för att någon klåpare råkat vända på dessa vid monteringen av bensinkranen och fick då den effekt som du råkat ut för.
Har du en vacuumstyrd bensinkran så borde inte detta problemet kunna uppstå.

Du kan ju annars råkat ut för samma sak som jag råkade ut för, att bränsleslangen klämts vid montering av tanken så att pumpen inte orkar trycka fram bränsle i tillräcklig takt för att motorn ska gå. Kändes precis som soppatorsk.

Det konstiga är att om det vore monteringen som blivit fel borde det väl visat sig tidigare, tanken har ju aldrig tagits bort av mig och jag har haft den i över ett år nu. Aldrig hänt på detta sätt tidigare. JAg vet att jag reagerade på att den kändes trött när jag startade, inte lika kvick som den brukar.. Sen i första rondellen dog den.. (Kört ca 500m)

Du hade inte råkat sätta kranen på Off?

Nä den pekade rakt upp och jag vred ner den. Så när jag kom till stationen stod det on :( Visserligen kan den ha stått på off, om någon snorunge ställt den så för att jävlas.. Kan man starta och köra ca 500m på det då?
 
Last edited:
500 meter med avstängd bensinkran tycker jag låter rimligt, det sammlas ju nån halv deciliter i varje förgasare
 
kan ju va så att reserven är igensatt med skit oså.
 
Back
Top