Dumma oljefilter!

HPX

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
Hej,

Någon som har den blekaste aning om hur man kan få bort ett oljefilter som har cementerat fast sig? I nuläget känns det som enda sättet att få loss skiten är en klyv-yxa, en metod jag helst skulle undvika..... Det blir ju inte bättre av att spelrummet för att gripa tag runt det är ungefär 0cm dessutom....?

Hjälp...?

Om du inte är rädd för att söla kan du slå en mejsel igenom det och vrida loss.

Skruvmejsel rakt igenom och vriiid!

EDIT: Fler som tänkte samma sak samtidigt...

Last edited:
spännband funkar bra som fan också, om man kommer åt, bara sätta spännbandet så man spänner åt "skruva av hållet" så drar man loss det mesta :D

Tack för hjälpen! Jag tror det blir ett verktyg från Biltema, och om inte det funkar (har redan lyckats mangla filtret en aning i kanten med en alldeles för stor griptång) så blir det skruvmejsel-lösning och om inte det fungerar blir det klyvyxa och när det misslyckas skroten för hela skiten :)

Trodde jag också tills jag vred sönder ett oljefilter med mejsel. DÅ sitter man i klistret!

Köp riktigt verktyg

Eller så kan man låta bli att dra för hårt,,,, jag dra alltid med bara hand, alltså inget verktyg när man drar fast sen varmkör jag och känner på det igen.

kör nån av dessa varianter: Oljefilteravdragare, rörtång, polygrip, skruvmejsel rakt igenom, spännband, lr ring magnus samuelsson.

LOL. Jag tar Magnus Samuelsson alla dagar tror jag. Underhållningsvärdet torde vara rätt högt. Sen är väl risken att han råkar slita loss avgassystem och gudvetvad samtidigt, men sånt får man leva med.:D

Skruva ett slang klammer runt och sen anväder du ett stycke trä som dorn och knacka loss det,,perfekt om det sitter trångt till..

Back