Dumma frågor?

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Ok, dumma frågar kanske inte finns, utan bara dumma svar... MEN, några frågor måste jag ändå ställa.

Jag kan ju inleda med att jag aldrig har kört på bana. Jag vet ingenting om något som har med bankörning att göra. (Förutom att jag följer MotoGP slaviskt på tv.)

Jag funderar dock på att skaffa en banhoj...

Jag tänker inte börja tävla, det har jag inte råd med... Men jag vill ändå ut och köra bana.

Min bläjd jag har nu får jag nog inte köra på bana för mitt försäkringsbolag antar jag, så mina tankar är som följer;

Skaffa en nästan standard R6 eller nåt åt det hållet, med kraschkåpor. Sen ut och köra så ofta man kan.

Frågetecken jag då har är följande;

1. Kan man försäkra en hoj för banåkning? Vad kostar det?
2. Finns det många bankörningar i närheten av mig? (1 timme norr om Göteborg.) Eller måste man åka land och rike runt för att få köra något?
3. Vad kostar en bandag ungefär? Medräknat däck, startavgift m.m. som kan tillkomma.
4. Gör man slut på en uppsättning däck per banåkåning? (Notera att jag inte är snabb...)

Hoppas ni orkade läsa igenom allt. :tummenupp

DanTheMan71 skrev:
Du FÅR köra bana med din hoj men ditt fb betalar inte ut nåt vid olycka.
Jo, det hajjar jag, dumt skrivet av mig... Men jag har inte lust att lägga bladen i sandfållan...

Firefly skrev:
Ok, dumma frågar kanske inte finns, utan bara dumma svar... MEN, några frågor måste jag ändå ställa.

Jag kan ju inleda med att jag aldrig har kört på bana. Jag vet ingenting om något som har med bankörning att göra. (Förutom att jag följer MotoGP slaviskt på tv.)

Jag funderar dock på att skaffa en banhoj...

Jag tänker inte börja tävla, det har jag inte råd med... Men jag vill ändå ut och köra bana.

Min bläjd jag har nu får jag nog inte köra på bana för mitt försäkringsbolag antar jag, så mina tankar är som följer;

Skaffa en nästan standard R6 eller nåt åt det hållet, med kraschkåpor. Sen ut och köra så ofta man kan.

Frågetecken jag då har är följande;

1. Kan man försäkra en hoj för banåkning? Vad kostar det?
2. Finns det många bankörningar i närheten av mig? (1 timme norr om Göteborg.) Eller måste man åka land och rike runt för att få köra något?
3. Vad kostar en bandag ungefär? Medräknat däck, startavgift m.m. som kan tillkomma.
4. Gör man slut på en uppsättning däck per banåkåning? (Notera att jag inte är snabb...)

Hoppas ni orkade läsa igenom allt. :tummenupp

En standard R6 är en ypperlig banhoj, om man vill ha skoj och inte sälja sin själ! För banåkning finns ingen försäkring för hojen, men att ha den stöldförsäkrad är ju en idé. Likaså om du själv är försäkrad för eventuella skador. Du har väll inte så långt till Kinnekulle där det sporadiskt körs hoj. Inte superlångt till Falkenberg heller, som erbjuder ganska gott om körningar. Att ha 30min till en bana är få förunnat, så gråt inte. En bandag kostar 500-1000kr, bensin till bil och hoj, plus däck. Om du kör bandagar för att ha skoj gör du bäst i att köpa begagnade däck av en seriös förare för 1000-1500kr paret. Då har de gått kring 30min och du kan köra några timmar på dem. Dvs. minst 1-2 bandagar i moderat tempo.

/Joakim

DanTheMan71 skrev:
Alternativt ,,ifall du kraschar,kör hem hojen på släp o säg att du vurpade hemma nånstans.Omoraliskt kanske men vet att många gör så.

Det rättfärdigar inte beteendet. Alla vill inte köra bana, och försäkringarna är dyra som de är.

Pålle skrev:
En standard R6 är en ypperlig banhoj, om man vill ha skoj och inte sälja sin själ! För banåkning finns ingen försäkring för hojen, men att ha den stöldförsäkrad är ju en idé. Likaså om du själv är försäkrad för eventuella skador. Du har väll inte så långt till Kinnekulle där det sporadiskt körs hoj. Inte superlångt till Falkenberg heller, som erbjuder ganska gott om körningar. Att ha 30min till en bana är få förunnat, så gråt inte. En bandag kostar 500-1000kr, bensin till bil och hoj, plus däck. Om du kör bandagar för att ha skoj gör du bäst i att köpa begagnade däck av en seriös förare för 1000-1500kr paret. Då har de gått kring 30min och du kan köra några timmar på dem. Dvs. minst 1-2 bandagar i moderat tempo.

/Joakim
Tack för svaret... Det låter som att det får bli något sånt till nästa säsong... Får nog ha en gatsäsong till med bladen först...

DanTheMan71 skrev:
Köp billiga race kåpor!! Alternativt ,,ifall du kraschar,kör hem hojen på släp o säg att du vurpade hemma nånstans.Omoraliskt kanske men vet att många gör så.
Hmm... Nja, lite moral har jag allt....

Firefly skrev:

Det sliter mycket på däcken om man närvar vid typiska banåk-arrangemang. Man kör ca 20 min och vilar en timme. 20 min igen osv hela dagen. Varje värmecykel gör däcket hårdare. Ett bra tips är att skaffa däckvärmare, och hålla däcket varmt hela dagen.

#Olsson# skrev:
Det sliter mycket på däcken om man närvar vid typiska banåk-arrangemang. Man kör ca 20 min och vilar en timme. 20 min igen osv hela dagen. Varje värmecykel gör däcket hårdare. Ett bra tips är att skaffa däckvärmare, och hålla däcket varmt hela dagen.

Haha, nädu.
Det där låter kanske bra men i praktiken funkar det inte så.
Bandagar kan man köra med landsvägsdäck, inget problem. Och hur många värmecykler (Hur böjs det ordet, egentligen?) har inte ett gatdäck fått på nacken tro.

Last edited:
DanTheMan71 skrev:
Du måste skämta :confused: däckvärmare till en glad amatör??
Lite överambitiöst e det nog.

Inte det minsta överambitiöst. Däcken gör ingen skillnad på huruvida piloten är glad, ledsen, amatör eller pro. Det räcker med några cykler så blir ett RS1 -->RS2. För varje cykel blir det hårdare och sämre. Just bandagsnissar(20min pass/timme vänta) är de som verkligen behöver däckvärmare. Om man nu har som mål att spara på däcken dvs.

Victor skrev:
Haha, nädu.
Det där låter kanske bra men i praktiken funkar det inte så.
Bandagar kan man köra med landsvägsdäck, inget problem. Och hur många värmecykler (Hur böjs det ordet, egentligen?) har inte ett gatdäck fått på nacken tro.

Jo, man kan köra med landsvägsdäck men på de bandagar jag varit på så ser man allt från lansvägsdäck (gamla bakelit-ringar att skydda fälgarna med) Men de flesta kör Dunlop-XXX RS1,2 SC1,2 Mich Power etc etc. Dessa är inte direkt lansvägsdäck.

På vägen går de sällan igenom dessa cykler. De kommer aldrig(nästan) upp i temp där gummit går igenom processen. Och gör det det så kan du åka polcirkeln-malmö på en cykel. På en bandag med 10 åk med 10 st fulla 20-70-20 cykler så tok-åldrar däcket. Däckvärmare löser problemet och dina 4 000 för sulorna känns helt plötsligt som en vettigt investering.

*/ ?>
Back