Dumma frågor för vissa för andra inte....

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Efter att ha kollat i snart ett år(då jag bestämde mig för att bli ruinerad på denna hobby) har jag kollat dagligen på alla möjliga hojklipp osv, då har det dykt upp en del frågor som jag inte riktigt har koll på.
  1. har sett att en del motardåkare, eller de flesta har flera sk levers/handtag gällande broms/koppling? eller är det bara extra bromshandtag(för bakbromsen)?(vilket jag misstänkt)
  2. Har sett att vissa har en typ gigantiskt drev i bak. vad är det för skillnad mot tex orginal?
  3. Dessa burar(typ runt buken på cykeln) vissa har på sina hojar. är det specialbyggda saker eller finns sådana att köpa färdigt till alla fabrikat?

1. om det är på vänster sida styret är det för bakbromsen....
2. du drar upp lättare på bakhjulet eftersom du ändrar utväxlingen, dock så tappar man toppfart...
3. det mesta är nog hemmabyggt men det finns säkert att köpa färdigt

har sett att en del motardåkare, eller de flesta har flera sk levers/handtag gällande broms/koppling? eller är det bara extra bromshandtag(för bakbromsen)?(vilket jag misstänkt)

På många enduro/motarder finns det ett litet de-comp handtag också.
Tryck man in det öppnar man avgasventilerna lite och gör det lättare att ställa kolven i rätt läge för att sedan kicka.

På många enduro/motarder finns det ett litet de-comp handtag också.
Tryck man in det öppnar man avgasventilerna lite och gör det lättare att ställa kolven i rätt läge för att sedan kicka.

På min sitter de-compen på vänster sida. Men kanske är olika på andra fabrikat.

Är det detta handtag på motarder som du sett?
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=257830&stc=1&thumb=1&d=1229735168

Isf är det decompen som används för att släppa ut komp ur cyllindern för att lättare kunna dra runt motorn och/eller få kolven i rätt läge för start.

edit, attans att man aldrig är först...

Jag drar in en egen fråga då.

Är det någon som kan förklara hur den lilla "expantionskammaren" som sitter på främre röret på diverse eftermarknadshelsystem fungerar?
Jag hade ett sånt här på min SXV:
http://img509.imageshack.us/img509/1015/dscf0006l.jpg
Och är nu ganska sugen på att köpa ett sådant till SMCn:
http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqYOKjwE09f3oU91BNfkfwbkbw~~0_12.JPG

Fungerar det, och isf hur?

Last edited:
nä det har varit ett lite större handtag. och i samband med att detta användts så har personen snurrat runt på slangen... så det kanske är en broms/koplimngshandtag.

nä det har varit ett lite större handtag. och i samband med att detta användts så har personen snurrat runt på slangen... så det kanske är en broms/koplimngshandtag.

Isf är det säkert kopplat till bakbromsen. Lite svårt att komma åt bakbromsen med foten när man har fötterna på styret, tanken, cutsen, Ja överallt där som inte ska vara ;)

Jag är inte stuntare själv med det är den mest logiska förklaringen jag kan komma med.

följdfråga....
Gäller dessa levers/handtag bara för motards. eller finns de för alles motorcyklar?

följdfråga....
Gäller dessa levers/handtag bara för motards. eller finns de för alles motorcyklar?

Finns nog att montera på de flesta cyklar, bara man modifierar lite.
Som sagts tidigare är det ju för att man ska kunna ha fötterna på alla andra platser än där dom egentligen ska vara, och fortfarande kunna bromsa bakhjulet.

ok. bockar och bugar för era svar.

Ska till att börja med se till att jag får upp cykeln på slangen... sen skaffa xtra handtag osv.

Hittade denna infon

"Motorcycle rear-wheel braking system operating mechanism
United States Patent 7621380

A mechanism for placing a hand operated rear-wheel brake lever of a motorcycle on the left handlebar of the motorcycle. A steel wire is routed from the right foot brake pedal by an extension to a small lever found under the clutch hand lever on the left handlebar. When the lever is pulled inward, the wire pulls the right foot brake pedal up, activating the hydraulically operated braking system of the motorcycle's rear wheel without the rider having to use his/her right foot. Riders who engage in racing or who are traveling at high speeds have greater precision in their ability to brake the rear wheel of their vehicle."

Samt:
http://www.patentstorm.us/patents/7621380/description.html

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer