Dum(?) fråga om sladdar...

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Efter att ha glott lite på Le Mans 24h och sladdarna som #91 Suzukin lade upp i början kände jag att jag måste få klarhet i det här, novis som man är:

När en förare bromsar inför en kurva och "styr" ut bakhjulet i en slide/sladd/vaddetnukallas, vad är bakhjulets rullhastighet i förhållande till vägbanan?
1. Är det ett bromsande moment på bakhjulet, dvs det sladdar men är inte låst?
2. Eller är hjulets hastighet högre än vägens, dvs det spinner under bromsning?
3. Eller kan det helt enkelt liknas vid en väldigt låg rullande stoppie?

Kan ju säga att jag tycker alt. 2 o 3 låter felaktiga. Nån kunnig som kan kasta ljus över mina funderingar? :confused:

Edit: Här är ett bra exempel
 
Last edited:
Mest rätt svar är...

alternativ 3!

Bakhjulet har så låg friktionsanläggning mot asfalten att det "vandrar" lite som det vill.... iblad har det ingen kontakt alls...

Kul är det, men svårt att kontrollera! :hej
 
Marcus skrev:
Efter att ha glott lite på Le Mans 24h och sladdarna som #91 Suzukin lade upp i början kände jag att jag måste få klarhet i det här, novis som man är:

När en förare bromsar inför en kurva och "styr" ut bakhjulet i en slide/sladd/vaddetnukallas, vad är bakhjulets rullhastighet i förhållande till vägbanan?
1. Är det ett bromsande moment på bakhjulet, dvs det sladdar men är inte låst?
2. Eller är hjulets hastighet högre än vägens, dvs det spinner under bromsning?
3. Eller kan det helt enkelt liknas vid en väldigt låg rullande stoppie?

Kan ju säga att jag tycker alt. 2 o 3 låter felaktiga. Nån kunnig som kan kasta ljus över mina funderingar? :confused:

Fotbroms, tumbroms eller motorbroms.. beroende på omständigheter/förare/körstil

/B
 
Re: Re: Dum(?) fråga om sladdar...

Bj.O.rn skrev:
Fotbroms, tumbroms eller motorbroms.. beroende på omständigheter/förare/körstil.

:hej Säg till om jag är dum men jag förstod nog inte hur detta svarade på frågan om bakhjulets hastighet kontra vägbanans? :confused:

Om det nu är som Xeno säger, blir det inte nervöst när bromsningen är avslutad och man skall lägga ner in i kurvan, och bakhjulet då har en lägre hastighet i förhållande till vägbanan. Borde ju bli tendenser till highsiders när bakhjulet "får fäste" igen? Mycket jag funderar på...kanske bättre att bara prova själv? :D
 
Är man osäker bör man inte prova såvida man inte har en massa deg o ger sig iväg till Keith Code´s Superbike school i kalifornien och gör det under mer kontrollerade former. En fråga till er andra sporthoj.com:are, är det någon här på forumet eller vet någon han/hon känner mer personligen som behärskar detta med power slides?
 
Var kom powerslides in i bilden???


Bakhjulet rullar saktare än underlaget...
Men har kontakt mestadels...

Ett tips e att inte testa hemma.. din hoj är för fin för det
 
Jonne_boy skrev:
Ett tips e att inte testa hemma.. din hoj är för fin för det

Menar du min hoj så har jag kraschisar/ramskydd/puckar och hela hoolabaloan på numera så här skall lekas roadracingförare!!! :crash
(På banan såklart :D )

Kom och tänka på att det måste väl vara ungefär samma grej (sladdarna alltså) som när Supermotard-förare sladdar in i böjarna, fast inte lika brett.
 
chrille-r1000 skrev:
Är man osäker bör man inte prova såvida man inte har en massa deg o ger sig iväg till Keith Code´s Superbike school i kalifornien och gör det under mer kontrollerade former. En fråga till er andra sporthoj.com:are, är det någon här på forumet eller vet någon han/hon känner mer personligen som behärskar detta med power slides?

Jag gör dem ideligen men behärskar dem?? Skulle jag inte vilja påstå.... :rolleyes:
 
Re: Re: Re: Dum(?) fråga om sladdar...

Tumbroms

Marcus skrev:
:hej Säg till om jag är dum men jag förstod nog inte hur detta svarade på frågan om bakhjulets hastighet kontra vägbanans?

Hur mycket känsel har du i foten-pedal?
Och med vilken känsla tror du du kan styra bakbromsen med tummen...

Alltså kan du förfina det hela - kanske t.o.m göra det enklare...
 
chrille-r1000 skrev:
En fråga till er andra sporthoj.com:are, är det någon här på forumet eller vet någon han/hon känner mer personligen som behärskar detta med power slides?

Kan tyvärr inte svara på frågan - men om man vill börja träna är ju grusvägar det optimala...
Eftersom sporthojar dras med smalt styre och mycket ömtålig plast blir'e gärna inte så mycket tränat.
Men vill man kan man säkert börja träna på asfalt också men räkna med att det kommer att ta _mycket_ längre tid.

Man vill träna sig på hur hojen beter sig när den ormar sig, vänja sig vid att komma sidledes i kurvorna.
 
Re: Re: Re: Re: Dum(?) fråga om sladdar...

Bosco skrev:
Tumbroms

Hur mycket känsel har du i foten-pedal?
Och med vilken känsla tror du du kan styra bakbromsen med tummen...

Alltså kan du förfina det hela - kanske t.o.m göra det enklare...

Det är just det som borde va en av anledningarna att ha tumbroms, bättre känsla än fotbromsen, annars så e det väl som med allt annat, att träna upp känslan.

Annars så angående hjulets rotationshastighet så i xeno's ex. så är hastigheten lika, dvs om man inte använder bakbromsen, i bjorns fall lite under vägbanans hastighet.
 
XENOMORF skrev:
Jag gör dem ideligen men behärskar dem?? Skulle jag inte vilja påstå.... :rolleyes:
Igår såg det så "behärskat" ut att jag trots bättre fart ur böjen inte på sviestad inte vågade köra om dej på yttern :skrämd :rolleyes:
 
När du går på tvären in i en böj så lägger du i den växel du vill ha i kurvan när du börjar bromsa, sen lägger man foten på bakromsen, såpasslätt som fotens vikt sen dumpar man ut kopplingen så snurrar hulet så pass fort som tomgång på den växel du valde innan sen är det bara styra ut bakänden åt det håll du vill. och naturligtvis används frambromsen oxå så du inte har hela hojens vikt bak.

och om det är nervöst och risk för highsides: jo visst är det det men det beror mestadels på att du ställer upp bakhjulet förmycket och sen fegar man ur och släpper bakromsen och drar in kopplingen..... eller om du låser bakhjulet! det som gör slddarna kontrulerade är att hjulet snurrar hela tiden!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top