Dum fråga om kedja

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tänkte beställa en RK 520-kedja för 180 kr från White Buffalo Racing. Jag behöver 108 länkar men det närmaste de säljer är 110. Undrar om det är en stor nackdel att behöva kapa kedjan och hur jag gör för att sätta ihop den. Kedjelås?

Den lär nog vara öppen när du köper den, så det gör ingen skillnad.

Nyteknik skrev:
Tänkte beställa en RK 520-kedja för 180 kr från White Buffalo Racing. Jag behöver 108 länkar men det närmaste de säljer är 110. Undrar om det är en stor nackdel att behöva kapa kedjan och hur jag gör för att sätta ihop den. Kedjelås?
Den sitter väl inte ihop som en stor ring när du köper den?

Kapa och sedan tar du ett kedjelås som nitas dit.

Esquire skrev:
Den sitter väl inte ihop som en stor ring när du köper den?

Kapa och sedan tar du ett kedjelås som nitas dit.

En stor ring? Tja, min förhoppning var ju att köpa en lagom lång, nitad/okapad kedja att hänga på. En "ring" om man så vill. Men eftersom jag måste bli av med två längar blir jag tvungen att kapa den. Undrar alltså om jag ska sätta ihop den på något speciellt vis.

Bara att kapa till rätt längd och nita ihop.
Är man riktigt proffs byter man kedja när man drevar om för att ha bakhjulet på samma ställe som innan.
180 spänn för en kedja, är det RK's tyngsta cross-modell eller?

oFFkeFF skrev:
Bara att kapa till rätt längd och nita ihop.
Är man riktigt proffs byter man kedja när man drevar om för att ha bakhjulet på samma ställe som innan.
180 spänn för en kedja, är det RK's tyngsta cross-modell eller?

"Bara" att nita ihop. Fordrar väl specialverktyg? Inte bra med kedjelås?

Crosskedja? Det tror jag inte: http://www.whitebuffaloracing.com/rkchains.htm#RKM-Standard

oFFkeFF skrev:
Jo, ett nitverktyg behövs ju, helst både för kapning och hopsättning.
Kedjelås funkar ju till 99%, men det är ju just det där med procenten som saknas, de lossnar ibland.

Sätter man ihop kedjan med samma verktyg som man tar isär den? Enkelt?

Vad tror du om kedjan jag tänkte beställa? Finns det många olika RK 520-kedjor? Skulle det vara ett stort misstag att köra med "fel" sort?

Nyteknik skrev:
Sätter man ihop kedjan med samma verktyg som man tar isär den? Enkelt?

Vad tror du om kedjan jag tänkte beställa? Finns det många olika RK 520-kedjor? Skulle det vara ett stort misstag att köra med "fel" sort?

Det finns ju lite olika nitverktyg, en del skitjobbiga att använda, andra enklare.

Ja, det brukar vara rätt stor skillnad i rullmotstånd/tyngd i kedjor. Kralligare kedjor håller ju givetvis bättre, men tar mer effekt. Lättare kedjor slits fortare.
Vill man inte åka superlättaste kedjan, men ändå med en kedja som håller en säsong, föreslår jag Regina's o-ringade gp-kedja.

Undrar om den allra billigaste kedjan som RK har (M520) är så lämplig på en racer? I en svensk katalog står det om kedjan: "Lämplig för mindre och svagare landsväg- och cross/offroadhojar."

Sen väger en kedja en del vilket får mig att tro att det tillkommer lite fraktkostnad på den att skickas från USA? Kostar ca 258:- i svenska butiker.

Bättre att som oFFkeFF antydde att köpa en starkare kedja som tex används till tävlingsbruk på crossar.

Nyteknik skrev:
En stor ring? Tja, min förhoppning var ju att köpa en lagom lång, nitad/okapad kedja att hänga på. En "ring" om man så vill. Men eftersom jag måste bli av med två längar blir jag tvungen att kapa den. Undrar alltså om jag ska sätta ihop den på något speciellt vis.

Eh!? Hade den varit färdignitad hade du fått öppna upp den ändå för att få dit den! Allternativet kan kanske vara att såga upp i ramen för att sen svetsa igen när man lagt på kedjan.. :rolleyes:

Axxexs skrev:
Bättre att som oFFkeFF antydde att köpa en starkare kedja som tex används till tävlingsbruk på crossar.
Men du citerade ju själv att den rekommenderas för svagare landsvägshojar och cross...

:va

Men om den inte är dyrare än 258 kr i Sverige är det ju ingen poäng att beställa från USA. Strycker den från listan.

Nyteknik skrev:
Men du citerade ju själv att den rekommenderas för svagare landsvägshojar och cross...

:va

Men om den inte är dyrare än 258 kr i Sverige är det ju ingen poäng att beställa från USA. Strycker den från listan.

Tror att i den listan som mc-butikerna har så står det rekomenderat motorcyklar med max 45-50hk på M kedjan! En racer har lite mer effekt.

En kedja som används till tex cross i tävlingar är tex RK MXZ.

Ska du ha en riktigt bra kedja bör du sattsa på en D.I.D 50ZV2(520ZV2) Gold.
Det är ebn X-ringskedja vilket gör att smnörjningen verkligen kommer in i rullarna. Fast den kedjan får man inte för ett par hundralappar. Jag kör enbart med den kedjan för det ska va den bästa men då kostar den menllan 1500-2000.
Sedan är det bara skaffa nitverktyg och nita. Jag har aldrig varit med om att en nitadkedja gått upp.

Lycka till!

Jag brukar alltid använda "klipslås" på mina räsrar.
Man tvättar låset med lämplig kemikalie innan montering och låser klipset med silicon ellet liknande.
Det har alltid funkat, dessutom är det enkelt att demontera kedjan vid behov.

offeranod skrev:
Jag brukar alltid använda "klipslås" på mina räsrar.
Man tvättar låset med lämplig kemikalie innan montering och låser klipset med silicon ellet liknande.
Det har alltid funkat, dessutom är det enkelt att demontera kedjan vid behov.
Jag har tappat alldeles för många såna clips de senaste åren trots både silikon och ståltråd. Som tur är så har jag upptäckt det innan kedjan delat på sig... Nu är det slut med clips, 2005 blir det nitat!

print_screen skrev:
Ska du ha en riktigt bra kedja bör du sattsa på en D.I.D 50ZV2(520ZV2) Gold.
Det är ebn X-ringskedja vilket gör att smnörjningen verkligen kommer in i rullarna. Fast den kedjan får man inte för ett par hundralappar. Jag kör enbart med den kedjan för det ska va den bästa men då kostar den menllan 1500-2000.
Sedan är det bara skaffa nitverktyg och nita. Jag har aldrig varit med om att en nitadkedja gått upp.

Lycka till!

Tvåtusen spänn för en kedja. :3freak

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma