Dum fråga ang. bromsok och deras skillnad, varför är vissa bättre?

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Hej
Såg tråden om att göra eget bromsok och det fick mig att fundera. Vad är det egentligen som gör att t.ex brembo, isr etc är bättre än orginalen?

Jag menar oken i sig är ju inte något under av teknik även om jag förstår att material och matematik spelar stor roll. Är det så enkelt att det är utväxlingen som gör det, för det kan väl inte vara special bromsklossar som är orsaken?

Förklara någon som har den tekniska kunskapen för jag är nyfiken :)

Original är en kompromiss med slitage/hållbarhet med bromsverkan, exempelvis har många rostfria skivor o belägg som varar länge med sämre bromsverkan som följd, ISR har skivor med högre friktion och belägg som är effektiva men tar slut innan nygarantin skulle räcka.

Du kan ju sätta på värre pads även på dina orginalok om du vill. Oftast är det inte bättre bromskraft som behövs utan bättre känsla.

Förbättringen ligger i färre kompromisser vid tillverkningen. Häftigare material och svårare/mer tidkrävande bearbetning ger ett dyrare men styvare ok. Styvare ok ger bättre känsla.

Skivorna hade jag inte ens tänkt på, förrutom svindyra kolfiber

Ah, flex är något jag inte ens tänkt på men man märker ju skillnad när man byter ut sina gamla "gummislangar" och självklart flexar ju även metall :huvet

Last edited:
Fasen , 2 enkla svar som jag borde tänkt på själv. Kan man skylla på att det är måndag

Antal kolvar då? Har ju en "viss" inverkan också.

Debatteras ju ibland. För några år sedan var det jätteinne med 6-kolvsok men sen återgick man till 4-kolvs i samband med att man samtidigt övergick till radialmonterade ok.
De uppgifter jag hittat säger att ju fler kolvar desto mer total friktion, fler packningar som håller emot kolvarna och sammantaget mer tröghet och mindre känsla i handtaget.

Debatteras ju ibland. För några år sedan var det jätteinne med 6-kolvsok men sen återgick man till 4-kolvs i samband med att man samtidigt övergick till radialmonterade ok.
De uppgifter jag hittat säger att ju fler kolvar desto mer total friktion, fler packningar som håller emot kolvarna och sammantaget mer tröghet och mindre känsla i handtaget.
Låter vettigt! :)

Har inget mätbart data på detta. Men jag hade rostfria skivor. Försökte sedan köra med lås i.

Blev tvungen att köpa nytt och köpte då järn skivor. Jag upplevde det som ett steg bättre. Jag bytte även bromsbeläggen samtidigt och det kan ju vara kombon som kirrade det hela med.

Inget hightec alls utan det var billiga grejor jag köpte från S-racing. Kanonnöjd med det bytet. De väger bly dock. samma bromsok som tidigare.

Jag säger vikten som alla jagar som är en kompromiss på produktionsmaskiner.
En annan svårighet är att en stor yta av ett belägg som man skall klämma med 4 eller 6 kolvar och då fördela ut tryckkrafterna för att få max friktion mellan belägg å skivor.

Och så funderar vän av ordning vad alla menar med radialmonterade bromsok???
Om det menas med åt vilket håll man stoppar i skruvarna som håller oken mot gaffeln, så ska dessa skruvar vara riktade mot axelcentrum för att anses vara radialmonterade, eller???

Med optimerad utformning i förhållande till placering minskar även risken för att man får luftfickor.

Och så funderar vän av ordning vad alla menar med radialmonterade bromsok???
Om det menas med åt vilket håll man stoppar i skruvarna som håller oken mot gaffeln, så ska dessa skruvar vara riktade mot axelcentrum för att anses vara radialmonterade, eller???

Jupp, precis så. Fördelen är att det bli stadigare med mindre flex plus att det är enkelt att shimsa ut oken om man vill sätta på bromsskivor som är större. Kommer från MotoGP där man bytte storlek på skivorna beroende på om det var torr- eller regnrace...

Skärmklipp-2-2.JPG

Det betyder att de så kallade radialmonteringar som alla hänvisar till inte är en korrekt definierad radialmontering av bromsokena?
Eftersom jag inte sett den typ jag skulle kalla radial montering av ett ok som ses med de gröna streckade linjerna, å de som finns på dagens hojar och felaktigt påstås vara en radialmontering med rödstreckade linjer.
???
Nån Ingenjör kan reda ut det... :7peta :crash

Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h