Dukumenterat bygge av hojlift!

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Det skulle bytas lite styrlager på Johanjulgrans CBR. Var då tvungna att fixa någon bra ställning som kan hålla upp hojen.
Detta blev resultatet

1. Förbereder
2. Skruva fast
3. Inne på andra
4. Strippa av hojen
5. Jag kollar så att grejjerna håller
6. Precis lyft hojen
 

Bifogat

  • IMG_5771.jpg
    IMG_5771.jpg
    52.3 KB · Visningar: 109
  • IMG_5774.jpg
    IMG_5774.jpg
    55.8 KB · Visningar: 117
  • IMG_5778.jpg
    IMG_5778.jpg
    59.6 KB · Visningar: 144
  • IMG_5789.jpg
    IMG_5789.jpg
    57.7 KB · Visningar: 285
  • IMG_5785.jpg
    IMG_5785.jpg
    43 KB · Visningar: 226
  • IMG_5780.jpg
    IMG_5780.jpg
    66.2 KB · Visningar: 164
1. Nya lager
2. Jag gjorde ett par kinesträpjuck
3. Blev bra tycker jag
4. Johan putsar
5. Johan putsar mer
6. Gamla lager
 

Bifogat

  • IMG_5792.jpg
    IMG_5792.jpg
    51.9 KB · Visningar: 115
  • IMG_5794.jpg
    IMG_5794.jpg
    48 KB · Visningar: 159
  • IMG_5797.jpg
    IMG_5797.jpg
    50.5 KB · Visningar: 100
  • IMG_5806.jpg
    IMG_5806.jpg
    36.2 KB · Visningar: 149
  • IMG_5805.jpg
    IMG_5805.jpg
    49.1 KB · Visningar: 122
  • IMG_5800.jpg
    IMG_5800.jpg
    42.9 KB · Visningar: 148
1. Få bort ringar
2. Inte mkt kvar på hojen
 

Bifogat

  • IMG_5807.jpg
    IMG_5807.jpg
    59.5 KB · Visningar: 132
  • IMG_5808.jpg
    IMG_5808.jpg
    55.4 KB · Visningar: 245
Härligt, det gäller att tänka till! Själv knöt jag rep runt min balkong på andra våningen och hissade upp den två decimeter när jag skulle byta framdäck.
 
Anpassningsförmåga :tummenupp
Så länge det löser problemet är väl allt annat ointressant (men så vidare snyggt eller proffsigt ser det ju inte ut :-P)

Sen att ni två inte har en frisk gen på hela kroppen, det är bara något vi andra får ta med i beräkningen :D
 
MikkE skrev:
1. Nya lager
2. Jag gjorde ett par kinesträpjuck
3. Blev bra tycker jag
4. Johan putsar
5. Johan putsar mer
6. Gamla lager
Ha ha! iskalla träbonnar, bara sälj in dom här så kan du
snart få ihop stålars till en ny hoj :tummenupp
http://www.clogsonline.com/
 
Ganz wunderbaum! För ganska exakt 48 timmar sedan gjorde jag ett liknande trick - drog ett spännband från elementet i köket, ut genom fönstret, ned till garageöppningen och drog fast runt styrhuvudet på min nyinförskaffade KTM som skulle få Hynda-gaffelben dit-transplanterade. Fonckade yx-bra.

Jo, jag har en mekpall, men den var ju upptagen av Hyndan...

Omdömesgillt att ni fotodokumenterade. Filoso-fiskt pråbläm: Om någon bygger en fin hoj-lyft i skogen och ingen ser på - finns bygget då egentligen?

Tack fru Mässing för Intörnätt.

// JV
 
Fick ochså greja en snabb lösning när jag skulle byta däck på hojen, har ett gammalt garage på gården (numera förråd) där de finns rejäla takbjälkar att hissa upp hojen i :)

Bilderna

1.Upphängning i styrkronan
2.Kunde inte låta bli
3.Upphängd framifrån
4.Depåstödet
5.Brembo´s fälgar är bra grymma
6.Fotvinkelbild :va :)
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    136.3 KB · Visningar: 78
  • 2.JPG
    2.JPG
    120.5 KB · Visningar: 57
  • 3.JPG
    3.JPG
    137.2 KB · Visningar: 63
  • 4.JPG
    4.JPG
    137.8 KB · Visningar: 60
  • 6.JPG
    6.JPG
    126.1 KB · Visningar: 61
  • 5.JPG
    5.JPG
    132.8 KB · Visningar: 63
Last edited:
Jag vart färdig med styrlagret i går natt runt kl. 00.00

I dag var jag ute och körde med benkar. men efter halva dagen så pajade ena packboxen så då åkte jag hem igen och fick användning av min fina skapelse igen :(

Men nu behövde jag inte ta bort alla kåpor, tank mm :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top