Duke vs Vanlig Motard?

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Suzuki Bandit 600 -95 (SÅLD) letar garage för caféracer-projekt
Tjena!

Jag kör för tillfället sporthoj, men är less på att behöva köra 140+ eller bromsa ner till 40 och sedan upp till 130 igen på samma växel för att få lite roligt. Så har i princip bestämt mig för att köpa motard till hösten (ev. våren beroende på när och om jag får hojjen såld - pengar är ju alltid en faktor).
Problemet jag har är att jag verkligen avgudar Duke II för sitt utseende och när jag provsatt en på en mässa för 5(?) år sen blev jag såld utan att ens ha kortet, men med en Duke kan man inte kasta på några skogshjul eller trycka ut 2000 spik genom ett slitet sandgropsdäck och sticka ut på havet och räsa skotrar.

Skämt och sido..ni fattar. Jag är grymt sugen på en Duke, men vet inte om det är värt att man hellre köper en annan typ av LC4-bestyckad hoj eller annan motard för att kunna sko om och sticka ut för lite skogsbus.

Ni som har erfarenhet av Duke eller bara ett bra argument till vilken väg jag ska gå (gärna förslag på hoj) och hur karaktären på de olika LC4:orna är. Har en tidning där det står lite om 3 LC4-drivna hojjar med fördelar och nackdelar, men värderar era upplevelser före det, så snacka på!

Glöm Duken om du vill skogsbusa!

Vill du skogsbusa så satsa på en 625 SXC!

Min första motard var en Duke med helsystem och Mikuniförgasare och den var jag nöjd med tills den stals.

Last edited:
Hur fungerar 660:n med endurosulor?

Borde väll vara samma som 625an, om inte bättre?
Går nämnligen i samma tankar inför mitt första riktiga hojköp.
Vill kunna sadla om till endurohoj så man kan busa runt lite extra.

Rasorblade skrev:
2262047 Glöm Duken om du vill skogsbusa!

Min första motard var en Duke med helsystem och Mikuniförgasare och den var jag nöjd med tills den stals.

Det jag framförallt tänkte på (men inte skrev) var ju ifall Duken är trevligare än andra motarder och på så vis värd att köpa, eller ska man satsa på en ktm?
Isåfall vilken modell ska man välja och varför?

Svanen skrev:
2262640 Hur fungerar 660:n med endurosulor?

samma tanke här hehe...
nån som har en 660 -04 eller 625 till salu så pm:a. obs EJ 640

mvh mange

Rasorblade skrev:
2263144 Köp den om du kan undvara skogsbuset. Men som sagt byt förgasare så blir den lite roligare!! :tummenupp

För jag antar att grusväg är precis lika roligt med en Duke..vad rekommenderar du för gasare? Mikuni?
Har sett många med Akropovic-system på...är den populärast eller finns det inte så många system till den?

GlowMax skrev:
2263812 För jag antar att grusväg är precis lika roligt med en Duke..vad rekommenderar du för gasare? Mikuni?
Har sett många med Akropovic-system på...är den populärast eller finns det inte så många system till den?

Mikuni TM40 funkar bra,själv kör jag med TMR41 och Sebring helsystem på min.

Annars har nog dom flesta större tillverkare system/slipon till dom.

Ställ sedan fjädringen ordentligt bak och sänk den i gaffelkronorna ca 3-5 mm så får du en lättstyrd och rolig hoj.

För övrigt:
Skillnaden mellan en 640 och en 625 motormässigt är bara förgasaren.

GlowMax skrev:
2263812 För jag antar att grusväg är precis lika roligt med en Duke..vad rekommenderar du för gasare? Mikuni?

Köp en 660/625 å sen hänger du med mig både på och på sidan av vägen :tummenupp

HoOmer skrev:
2264220 Köp en 660/625 å sen hänger du med mig både på och på sidan av vägen :tummenupp
Jo..såg att du var från övik. Finns det möjlighet att man kan få provköra din hoj? Så jag får lite underlag att gå på innan jag bestämmer mig. Lär dock ta till nästa år (gör lumpen nu och det känns onödigt att köpa när jag inte kommer att ha tid att köra förrän till våren).
Du kan ju skicka ett PM...

GlowMax skrev:
2264727 Jo..såg att du var från övik. Finns det möjlighet att man kan få provköra din hoj? Så jag får lite underlag att gå på innan jag bestämmer mig. Lär dock ta till nästa år (gör lumpen nu och det känns onödigt att köpa när jag inte kommer att ha tid att köra förrän till våren).
Du kan ju skicka ett PM...

Done.

Rasorblade skrev:
2262047 Glöm Duken om du vill skogsbusa!

Svar till trådskaparen
Tja, jag kör en Duke -03 och är väldigt nöjd. Anledningen till att jag inte köpte någon av de andra supermotarderna är att jag ville ha varvräknare på hojen och att Duken är så förföriskt mycket snyggare.... :tuttar
De andra (iaf KTM) har bara en orange liten plastig digital hastighetsmätare... Åsså ville jag slippa farmor anka-näbben... :arsele

Åsså är jag för lat för att byta till crossdäck stup i kvarten ändå, så busa i bushen gick lixom bort :tomten

Useless_scum skrev:
2266315 Svar till trådskaparen
Tja, jag kör en Duke -03 och är väldigt nöjd. Anledningen till att jag inte köpte någon av de andra supermotarderna är att jag ville ha varvräknare på hojen och att Duken är så förföriskt mycket snyggare.... :tuttar
De andra (iaf KTM) har bara en orange liten plastig digital hastighetsmätare... Åsså ville jag slippa farmor anka-näbben... :arsele

Åsså är jag för lat för att byta till crossdäck stup i kvarten ändå, så busa i bushen gick lixom bort :tomten

Varför ska man ha varvräknare när man har öron ? :3freak O med vridet som finns i en avstrypt 625/660 så är det inte särskilt viktigt att ligga på ett exakt varvtal för att komma upp på bakhjulet eller vad du nu ska göra... 5 min på hojen sen vet du exakt när det är dags att växla eller rycka i styret... :)

Useless_scum skrev:
2266315 Tja, jag kör en Duke -03 och är väldigt nöjd. Anledningen till att jag inte köpte någon av de andra supermotarderna är att jag ville ha varvräknare på hojen och att Duken är så förföriskt mycket snyggare.... :tuttar

:fatta! Kaxig lite typ du!

Jag kör med en sådan här varvräknare --> http://www.tinytach.com/tinytach/index.php

Svanen skrev:
2262640 Hur fungerar 660:n med endurosulor?

Måste man inte bygga om den en del för att få på offroad sulor?

PutteLiten skrev:
2267154 Hur / Var kopplar du in den på hojen?
Är det "universal" typ, eller funkar den bara på KTM?

:hej

Nä den fungerar på alla!
Jag kopplar in den som vanligt på batteriet för strömförsörjningen, det finns ett inbyggt batteri som ska tydligen hålla i 5 år eller nåt. Det är 4st kablar 2 till batteriet om du vill koppla där och 2 st du ska koppla till tändning. Sen lindar du runt en av de sista kablarna 4 varv runt tändkabeln vid tändhatten, se till att linda lite eltejp över så den sitter på plats. Den sista kabeln jordar du bara. Använder min stort sett enbart till varvräknare men visst fungerar timräknaren toppen också, den visar även senaste maxvarvningen. Arbetskollegan beställde 5st från USA så jag köpte en av dem så det blev ett slutpris på ca 450:-. Kan ju kolla om kompisen har någon kvar men han lär vilja har något mer än 450:- tror jag!

Cervantes skrev:
2267030 Måste man inte bygga om den en del för att få på offroad sulor?

Det är lite strul med fyrkolvsoket samt den ev bredare svingen i bak, men annars inte så mkt jobb!

Folkezx9r skrev:
2266487 Varför ska man ha varvräknare när man har öron ? :3freak O med vridet som finns i en avstrypt 625/660 så är det inte särskilt viktigt att ligga på ett exakt varvtal för att komma upp på bakhjulet eller vad du nu ska göra... 5 min på hojen sen vet du exakt när det är dags att växla eller rycka i styret... :)

Det har du kanske rätt i, har inte provat att använda öronen (nu när man har varvräknare)..
Nä men allvarligt talat jag är van vid vanlig analog varvräknare från min förra hoj så därför jag fortsatt på det spåret med Duken

Ska ut och lyssna i eftermiddag :tungan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...