Duke II oljeplug?

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
GSXR-1000 K7
skulle byta oljefilter på duken och när jag hade tagit bort oljefiltret som sitter i ramen så såg jag att om man lägger sig på golvet och tittar up så finns det ett hål med invändig gänga typ M6 nånting men ingen bult (plugg) ska det vara nåt där eller? den kanske har glömts att sättas tilllbaks nån gång?
hoppas ni förstår vad jag menar /fredrik

säkert nåt som har vibrerat bort :7peta
men vad du menar vet jag inte :va
vart nånstans?

ozeo skrev:
säkert nåt som har vibrerat bort :7peta
men vad du menar vet jag inte :va
vart nånstans?

när du skruvat bort filtret så är det ju en gänga i filtret. 5mm från där den ska gängas på,på filterhålaren finns det två hål och det ena är gängat och lite försänkt precis som om det skulle vara en extra oljeplugg av nåt slag?

PULVER skrev:
när du skruvat bort filtret så är det ju en gänga i filtret. 5mm från där den ska gängas på,på filterhålaren finns det två hål och det ena är gängat och lite försänkt precis som om det skulle vara en extra oljeplugg av nåt slag?

gängor för ev. extraljusramp :hihi

nej men ärligt talat, om det skulle sitta en olje plugg där skulle ju bågen skurit för länge sen, säkert till för nåt extratillbehör

priest skrev:
gängor för ev. extraljusramp :hihi

nej men ärligt talat, om det skulle sitta en olje plugg där skulle ju bågen skurit för länge sen, säkert till för nåt extratillbehör

det är inte så att oljan rinner ur hojen det rinner ju ner i oljefiltret, kan man få tag på nån sprängskiss på hojen kan jag ju visa?

hur många oljefilter har du skruvat bort..e de inte 3st på duken?

ozeo skrev:
hur många oljefilter har du skruvat bort..e de inte 3st på duken?

2 vad jag vet. 1st vid höger motorkåpa, och 1st fram i ramen. sen sitter det ju en sill i enna botenpluggen under motorn.

PULVER skrev:
2 vad jag vet. 1st vid höger motorkåpa, och 1st fram i ramen. sen sitter det ju en sill i enna botenpluggen under motorn.

Det är nog rätt, upptäckte det där hålet på min Duke II-02 också. Det är bara två filter på duken som pulver säger. Det är bara att gasa :tummenupp

Dvdmaster skrev:
Det är nog rätt, upptäckte det där hålet på min Duke II-02 också. Det är bara två filter på duken som pulver säger. Det är bara att gasa :tummenupp

är pluggen borttagen på din? min boss sa att han visste inte om det skulle sitta nån eller ej, men då är det bara tuttta o köra. tack för all hjälp :tummenupp

när man ändå e igång killen på mc-affärn påstod att det skulle i 1.8-2 liter i motorn stämmer?

PULVER skrev:
skulle byta oljefilter på duken och när jag hade tagit bort oljefiltret som sitter i ramen så såg jag att om man lägger sig på golvet och tittar up så finns det ett hål med invändig gänga typ M6 nånting men ingen bult (plugg) ska det vara nåt där eller? den kanske har glömts att sättas tilllbaks nån gång?
hoppas ni förstår vad jag menar /fredrik

Jag tror det är en insexskruven märkt nr 16 i manualen du saknar så... Jovisst skall det sitta en plugg där. Det är den som håller kvar oljan i ramen. Om jag nu fattade din beskrivning rätt vill säga.

Bifogat

• Duke-oljeplugg.jpg
    Duke-oljeplugg.jpg
    97.2 KB · Visningar: 116
Spider skrev:
Jag tror det är en insexskruven märkt nr 16 i manualen du saknar så... Jovisst skall det sitta en plugg där. Det är den som håller kvar oljan i ramen. Om jag nu fattade din beskrivning rätt vill säga.

helt rätt :tummenupp nå ska det sitta nån insexskruv där har hört från vissa att det inte spelar nån roll om den sitter där eller ej :va jag ska ringa lelles imorgon och kolla för säkerhets skull.

PULVER skrev:
helt rätt :tummenupp nå ska det sitta nån insexskruv där har hört från vissa att det inte spelar nån roll om den sitter där eller ej :va jag ska ringa lelles imorgon och kolla för säkerhets skull.

Jag har ingen egentlig koll på om den verkligen behövs eller inte. Men eftersom oljeflödet genom filtret förändras i och med att den är borta så..... Jag gissar att KTM hade nån tanke med den då dom kontruerade hojen och att den inte skulle sitta där om den inte behövdes.

Till saken hör att alla KTM'er med olja i ramen har den här konstruktionen så klippet från Duke -03'an manual jag postade ser exakt lika dant, t.o.m. siffrorna, ut i en packe olika manualer.

Share 'n enjoy

Jag funderade en sväng till på detta när jag satt på hojen på väg till jobbet.

Eftersom ramen/röret inte bara är till för att få upp oljemängden utan även är till för att kyla oljan och att oljan av den anledningen leds upp och ner en extra gång i röret, så borde det ju i teorin innebära att din olja inte kyls lika mycket utan skruven eftersom den 'rasar rakt igenom röret ner i filtret'.

Om det nu är så så borde det innebära att det är precis som du säger d.v.s. att det under dom allra flest omständigheter inte gör något om den saknas eller inte. Men, dom gånger du är ute och laddar på ordentligt så kanske det å andra sidan behövs. Vem vet ? :rolleyes:

Jag tycker nog det är dumt att chansa och det är ju heller inte någon jättegrej att dra dit en skruv.

Edit: Fick skott på en elektronisk manual här på jobbet och med lite god vilja (sprängskissen på oljesystemet är i minsta laget) kan den nog stödja min teori. Bara så du vet.

Vore intressant att höra vad Ragnar/Stefan på Lelles säger. Du postar va !?

x

Last edited:
Spider skrev:
Jag funderade en sväng till på detta när jag satt på hojen på väg till jobbet.

Eftersom ramen/röret inte bara är till för att få upp oljemängden utan även är till för att kyla oljan och att oljan av den anledningen leds upp och ner en extra gång i röret, så borde det ju i teorin innebära att din olja inte kyls lika mycket utan skruven eftersom den 'rasar rakt igenom röret ner i filtret'.

Om det nu är så så borde det innebära att det är precis som du säger d.v.s. att det under dom allra flest omständigheter inte gör något om den saknas eller inte. Men, dom gånger du är ute och laddar på ordentligt så kanske det å andra sidan behövs. Vem vet ? :rolleyes:

Jag tycker nog det är dumt att chansa och det är ju heller inte någon jättegrej att dra dit en skruv.

Edit: Fick skott på en elektronisk manual här på jobbet och med lite god vilja (sprängskissen på oljesystemet är i minsta laget) kan den nog stödja min teori. Bara så du vet.

Vore intressant att höra vad Ragnar/Stefan på Lelles säger. Du postar va !?

x

hade inte tid att ringa idag men ska göra det imorgon, sen postar jag efter jag kommit hem från jobbet, /fredrik

Spider skrev:

Jag saknade den där skruven, och tog det förgivet att det skulle vara så. Jag bara gasade på utan problem, många många mil, men oljan gick åt lite faktist. (Kan ha varit att oljepluggen var kass, men vet ej) Enligt en verkstad skulle man ha 1.6 liter eller var det 1.8 :va

Hoppas att det löser sig för dig

Jag skrev utan problem, det där tar jag nog tillbaka. Min Duke gick skit, den stannade som motorstopp ibland, gick konstigt på tomgång mm.

Det var tur att några invandrare brände ner den. Det tjänade jag väldigt mycket på :hihi (Det var inte jag som tände på, fast det kan låta så )

Dvdmaster skrev:
Jag skrev utan problem, det där tar jag nog tillbaka. Min Duke gick skit, den stannade som motorstopp ibland, gick konstigt på tomgång mm.

Det var tur att några invandrare brände ner den. Det tjänade jag väldigt mycket på :hihi (Det var inte jag som tände på, fast det kan låta så )

min jävel dör oxå ibland vid rödljus men tror inte det har med saken att göra. nä imorgon måste jag ha svar ringer dem direkt när de öppnar, har grubblat länge nu

Dvdmaster skrev:

QUOTE]

Nu kanske jag famlar i mörkret men kan det kanske vara lågfarts munstycket som strular till det eller flottörnivån?

Ang oljenivån! Det är ju samma motor som vanliga 640 har. Står det inte att man ska hälla i 0,6L i ramen och 1,5L i motorn?

Kollade i 640 2003 manual så står det på sidan 46 att det ska vara 2,1L inkl det som är i ramen också

I Duke manualen står det på sidan 42 att det också ska vara 2,1L inkl det som är i ramen också.

Men verkstäder har väl aldrig fel! :3freak

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026