Duke goes urban

#Elvis#

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2010
Hoj
KTM LC4-03
Har tidigare haft olika sportmaskiner men bestämde mig nyligen att det var hög tid för någonting annat. Jag gillar skarpt flattrack stuket på hojar men har tidigare kört äldre hoj och vill ha något med en motor som är lite nyare.
Efter lite tittande blev det en KTM lc4 från 1997 som var ombyggd till duke 2 med motor, sving, gaffel, plast etc från duke 2-03, dvs high flow versionen. Det jag tänker göra med denna hoj är att försöka ge den en mer "urban" look, men lite sänkning, retro framlampa samt rensa bort onödiga detaljer.

Planerade förändringar (hittills):
- Flytta in skylten under sadeln
- Korta ljuddämparen och lägga till db killer
- Byta framlyse
- Ny digital hastighetsmätare
- Sänka framgaffeln ca 4cm
- Byta blinkers
- Bygga om elsystemet något

Ett problem i detta är att jag bor mitt i stan och saknar vettigt garage för större rivningar. Det blir inte heller bättre av att man bor litet, rena rama tetrisspelet varje gång man ska rota fram verktyg och gå ner till hojen som står i ett parkeringsgarage..... Och efter varje gång köra omvänt tetrisspel för att skona sambon från skruvar i frukostflingorna.

Bifogat

• Köpet.jpg
    Köpet.jpg
    69.5 KB · Visningar: 132
progress so far

Det som är gjort hittills är följade:
Jag har sänkt framgaffeln och är nöjd med resultatet, ca 4cm som ger lite mindre off road känsla.
Jag har kapat om monterat ihop ljuddämparen, resultatet blev utseendemässigt bra, ljudmässigt återstår att se då jag bara provkört den i lugnt tempo. Tidigare smällde den vid motorbroms vilket jag hoppas reducerats en aning med nya insatsen.
Har även motenterat bort duke huvudet samt samtliga blinkers. Samt monterat in skyten i röven vilken gick oerhört smidigt och blev väldigt snyggt tycker jag, ser mycket renare ut.
Har även passat på att serva det mesta vilket jag tror behövdes.

Bifogat

• DSC00087.jpg
    DSC00087.jpg
    42 KB · Visningar: 103
  • DSC00089.jpg
    DSC00089.jpg
    40.4 KB · Visningar: 115
  • regmod1.jpg
    regmod1.jpg
    23.7 KB · Visningar: 59
  • regmod2.jpg
    regmod2.jpg
    32.5 KB · Visningar: 85
Last edited:
Val av delar

Jag har en ide om ett framlyse som ska se lite retro och ruff ut. Tänker mig ett runt lyse (classic look) men med grund baksida så att jag kan få det tight mot gaffelbenen. För retor/rat looken tänkte jag försöka hitta eller bygga på ett skyddsgaller i svart framför lampan. Jag har letat som f*n efter något som ska passa men hittills utan vidare lycka. Det enda jag kan tänka mig som liknar detta är extraljus till bil, men alla jag sett är fjärrljus vilken inte blir så bra när man kommer till farbror bilprov. Några uppslag?
När det kommer till blinkers har jag tänkt att montera bakblinkersen på samma ställe som innan (på sidan av bakljuset) men några små "koppar" som inte sticker ut. Letar därför efter minismå koppar, ca 25-30mm lång och 20cm bred. Fram vet jag inte riktigt än men funderar på samma typ fast med montering på ytterkanten på kylvingarna då jag vill hålla fronten så ren som det går.
Några ideer?

Jag skulle rekommenderar dig att "sudda" regnumret på bilderna så du får behålla din hoj.
Finns säkert ett antal tveksamma individer som besöker SH.

Ett litet tips bara.

Kollat på fultemas runda mc-lycktor? Har i tre olika storlekar tror jag. Sen ere bara att bygga på galler.

Kollat på fultemas runda mc-lycktor? Har i tre olika storlekar tror jag. Sen ere bara att bygga på galler.
Har redan kollat, deras vanliga är som en fotboll gjord av bly, alldeles för bullig för att kunna hamna tajt mot gaffelbenen, men tack för tipset

Jag skulle rekommenderar dig att "sudda" regnumret på bilderna så du får behålla din hoj.
Finns säkert ett antal tveksamma individer som besöker SH.

Ett litet tips bara.

Taget! Tanken slog mig men sen tog latheten+dataorken över :rolleyes:. Men det är sant som det är sagt, särskillt i stockholm. Tack för tipset

Last edited:
Kolla med NCCR i Delsbo om dom kan ha nån gammal lampa ifrån en rörrams Buell. De är stora runda och grunda. Dom har bara en liten del på hemsidan så ring och snacka med dom.

NCCR hade ju massor med lysen, ska slå dem en signal imorn och kolla om de har några platta varianter. De flesta som är platta verkar bara vara helljus eller extraljus men vissa bilder är svåra att tyda.
En annan lampa jag hitta är denna:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290410576391&viewitem=#vi-content
Coolt med blinkers i även om de kanske inte är en 100%lösning. Dock måsta jag bygga någon form av hus till denna misstänker jag.
Ytterligare ett alternativ som kan bli coolt är ett v-rod lyse, fortfarande med ett skyddsgaller och en omlackning från chrome till svart. Hojen nedan är svinball, men jag har lite svårt för standardfästet till v-rod lyset, lite mycket chrome och custom för min hoj.

Bifogat

• RAD 02 Cafe Racer.jpg
    RAD 02 Cafe Racer.jpg
    49.6 KB · Visningar: 85
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!