Duke eller Supermoto

FranKe

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati Monster
En dum fråga från en som ännu inte är så insatt..

Vad skiljer en Duke II 640 från en Supermoto 640 LC4 ?

Har på senare tid blivit mer och mer sugen på en supermotard, men främst som gathoj, är det då en Duke man absolut ska ha?
Vad skiljer, förutom det man direkt kan se, är det fjädringskomponenter, bromsar, skärmar m.m ?
Är det samma motor, samma serviceintervaller?
Hur är det med försäkringspremier? Jag antar att olycksstatistiken börjar märkas även bland dessa hojar snart, eftersom de är ganska "lämpliga" att busa med.. :-)

Har väl inte tänkt köpa en spritt ny utan nåt från kanske -01 eller så.


Tack på förhand.
 
FranKe skrev:
En dum fråga från en som ännu inte är så insatt..

Vad skiljer en Duke II 640 från en Supermoto 640 LC4 ?

Har på senare tid blivit mer och mer sugen på en supermotard, men främst som gathoj, är det då en Duke man absolut ska ha?
Vad skiljer, förutom det man direkt kan se, är det fjädringskomponenter, bromsar, skärmar m.m ?
Är det samma motor, samma serviceintervaller?
Hur är det med försäkringspremier? Jag antar att olycksstatistiken börjar märkas även bland dessa hojar snart, eftersom de är ganska "lämpliga" att busa med.. :-)

Har väl inte tänkt köpa en spritt ny utan nåt från kanske -01 eller så.


Tack på förhand.


är också orolig för det med premierna.. men jag tror dock att inte speciellt många utnyttjar vagnskada tillexempel då du får 3 uppsättningar plast för en självrisk... och oftast är det ju inte livshotande skador när man slår över på bakhjulet... inte på samma sätt som att sätta nya r1an i ett träd i 200 iaf :)
jag hoppas på det bästa.. annars min åsikt är att duken är lite klumpigare
 
FranKe skrev:
Vad skiljer en Duke II 640 från en Supermoto 640 LC4?
Svingen, fjädringen tror jag, avgassystem, frambroms tror jag skiljer.
640:n känns som sagt en aning smidigare, även om det inte borde skilja så mkt. Båda är driftsäkra stadsmaskiner, antar att du bör gå mest efter vilken som flyter din båt bäst.
Har haft en Duke, gillade den mest för att den ser så speciell ut, när man tankat och betalat hände det tom att HD-snubbar stod och granskade den och kom med frågor! :D
Om du grunnar på att ta den lite offroad är Duken inget alternativ, då gäller 640.
Båda går att ta på gocartbana, men ingen är direkt nån räser.
 
FranKe skrev:
En dum fråga från en som ännu inte är så insatt..

Vad skiljer en Duke II 640 från en Supermoto 640 LC4 ?

Har på senare tid blivit mer och mer sugen på en supermotard, men främst som gathoj, är det då en Duke man absolut ska ha?
Vad skiljer, förutom det man direkt kan se, är det fjädringskomponenter, bromsar, skärmar m.m ?
Är det samma motor, samma serviceintervaller?
Hur är det med försäkringspremier? Jag antar att olycksstatistiken börjar märkas även bland dessa hojar snart, eftersom de är ganska "lämpliga" att busa med.. :-)

Har väl inte tänkt köpa en spritt ny utan nåt från kanske -01 eller så.


Tack på förhand.

Tjenare har nyss suttit i samma situation, ja köpte en duke.
Folk sa till mig att duken är mycket skönare att sitta på(mjukare sadel alltså)
o så har den kortare fjädringsväg. Rådet ja fick va att ska man köra absolut mest asfalt så är det duken som gäller. Ska du ut på grusvägar eller skogsstigar så är det 640 sm som gäller.
Ja ä kanon nöjd. :banana
 
varför ens fundera..
nästan samma grejer.
duke=asfalt
lc4 640= asfalt+lite grus/stigåka :tummenupp :yoparty
 
Jag skulle rekomendera en Supermoto, är själv inne på min andra nu. Har haft en Duke oxå men tyckte den kändes mycket klumpigare. Har flera polare som kör supermoto nu som oxå haft duke förut, och dom tycker precis som jag. Men som sagt smaken är som baken :arsele
Provkör båda och avgör själv :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top