Duke 690R val av Turbo

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Det blir nog att besiktiga med remmen avhängd och öppet bypass-spjäll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är min tanke också att utnyttja den sexkantiga vevtappen.
Det som möjligen talar emot detta förfarande är att det alltid kommer att finnas ett glapp och därmed utsättas för slitage, speciellt på låga varvtal (dvs bruten oljefilm) och/eller om du inte har exakt rät linje ut till kompressoraxeln. En förlängt mutterrör som lagras utanför kåpan och som samtidigt är drivaxel för primärdrevet för kompressorremmen låter för mig som en glappfri och stabilare konstruktion. Min femöring.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror att Anders och jag är inne på samma linje jag hade tänkt att göra nåt liknande på min Honda men eftersom att svänghjulet är torrt på den kunde jag montera remskiva direkt mot svänghjulet med hjälp av bussningar och en längre skruv till svänghjulet.

Då det gäller besiktning så håller jag på att kolla upp detta. Ringde SFRO och dom säger att det är möjligt att besikta min hoj men det kan krävas att jag gör en ändring så den blir ombyggt fordon, förslaget var att förlänga svingen några cm. Eventuellt kunde jag kanske klara mig med bara en regbesiktning med ökad effekt men jag har inte fått tag på besiktningsingenjören för att få veta om det kan gå, i vilket fall som helst så krävs nog intyg att man bänkat hojen.

Inte så snyggt ritat men jag tror du fattar vad jag menar med denna skiss, svänghjulet blått i botten och remskivan till kompressorn på toppen av det hela och sen får du lagra mitt på det "svarta röret".
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Ah det är du som bygger med AMR300! ? Har du startat upp den ännu?

Skissen är toppen! Mutterrör låter helt klart säkrare mot slitage, bara det klarar momenten utan att slira eller gänga upp sig. Man skulle kunna sätta stoppskruv genom röret som låser mot sexkantskallen.
Jag håller på med en CAD-ritning av lagerhus och adapter, ska försöka få klart och lägga upp den här.

Regbesiktning är intressant. Jag kommer troligtvis att sänka hela hojen så småningom och det kanske är tillräckligt för ombyggt fordon.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ah det är du som bygger med AMR300! ? Har du startat upp den ännu?

Skissen är toppen! Mutterrör låter helt klart säkrare mot slitage, bara det klarar momenten utan att slira eller gänga upp sig. Man skulle kunna sätta stoppskruv genom röret som låser mot sexkantskallen.
Jag håller på med en CAD-ritning av lagerhus och adapter, ska försöka få klart och lägga upp den här.

Regbesiktning är intressant. Jag kommer troligtvis att sänka hela hojen så småningom och det kanske är tillräckligt för ombyggt fordon.
Japp det är jag det. Jag startade upp hojen i höstas och drog även en kort testrepa men hade problem med gängorna till cylinderskruvarna så jag blåste topp packningen, ska starta upp den och varmköra den och efterdra toppen så fort det blir lite varmare väder ute. Jag tror nog risken är ganska liten att muttern ska skruvas upp men kan man göra en låsning är det väl bara bra. Ska bli spännande att

Fick tag på besiktningsingenjören på Opus i Luleå och han var trevlig och hjälpsam och tycket att det var kul att få tala annat än A-traktorer. Är tveksamt om man bara kan regbesikta då effekt och vridmoment inte får överstiga 20%, i mitt fall så är ju det ju lite som då det snackas löner vid avtalsrörelsen 20% på väldigt lite blir i princip ingen ökning alls.

För att slippa ändra axelavstånd diskuterade vi om att byta till en modernare gaffel med nytt hjul och nya bromsar vilket borde vara nog men fick också tipsen att förstärka eller byta till kraftigare bättre lagrad sving för då bör man med annan framfjädring, andra bromsar fram och förstärkt sving klara kriterierna för ombyggt fordon. Jag kommer att fulköra i sommar för att testa hojen att den verkligen går innan jag börjar fundera på fler ändringar och besikning med kompressor.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Halloj igen!

Nu har jag äntligen inhandlat ett styrsystem som är kompetent och flexibelt nog för att räcka till dom flesta av mina idéer. Jag har kartlagt det mesta av elsystemet och börjar få ett hum om hur jag ska integrera den nya styrenheten utan att göra för stort ingrepp på befintligt elsystem. Till att börja med tänker jag optimera för bensin på standardmotorn tills det lirar fullt ut och har minst lika bra körbarhet som originalsystemet.

View attachment 442992

/Göran
Jag har sett MaxxEcu på flera ställen men var har du hitta ditt system någonstans?
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Jag köpte direkt från maxxecu.se. Tyvärr så sålde jag det och köpte senare ett microsquirt. Inget fel på microsquirt men jag hade behövt e-throttle som maxx har.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Bosse vet du vad kostnaderna är för att besiktiga som ombyggt fordon?

Mina lösa framtidsplaner är att gå från 1 till 2 skivor fram och sänka den. Det blir ju annat axelavstånd och geometri med sänkning. Kanske detta räcker för ombyggt. Får läsa på... ;)

Hur är ljudnivån på din kompressor? Jag tänker bypassa luften och det borde ta ner ljudet en del.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ta nu detta med en nypa salt att jag minns rätt 3000 kr för SFRO besiktning av ombyggt fordon, 1300 kr för bullerprov, sen en vanlig regbesikting på det, sen behöver man också effektintyg så man får lägga på den kostnaden med. Kan tippa på runt 5500-6000 kr.

Ändrar du bromsar, axelavstånd och geometri borde det ju vara lugnt, som jag fattade det räckte det med att ändra axelavstånd för att man ska få igenom hojen.

Då det gäller ljudnivån på mitt bygge så är nog insugsljudet inte det stora problemet i dagsläget;) Min hoj låter nåt över fördjävligt högt, finns ett Youtube klipp på det ;) Jag kör med sugkompressor så det borde ju vara undefär samma ljud som en sugmotor med motsvarande förgasare och luftfilter.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Förstår vad du menar med ljudet. Den lät gött när du var påväg tillbaka!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ah det är du som bygger med AMR300! ? Har du startat upp den ännu?

Skissen är toppen! Mutterrör låter helt klart säkrare mot slitage, bara det klarar momenten utan att slira eller gänga upp sig. Man skulle kunna sätta stoppskruv genom röret som låser mot sexkantskallen.
Jag håller på med en CAD-ritning av lagerhus och adapter, ska försöka få klart och lägga upp den här.

Regbesiktning är intressant. Jag kommer troligtvis att sänka hela hojen så småningom och det kanske är tillräckligt för ombyggt fordon.

Japp det är jag det. Jag startade upp hojen i höstas och drog även en kort testrepa men hade problem med gängorna till cylinderskruvarna så jag blåste topp packningen, ska starta upp den och varmköra den och efterdra toppen så fort det blir lite varmare väder ute. Jag tror nog risken är ganska liten att muttern ska skruvas upp men kan man göra en låsning är det väl bara bra. Ska bli spännande att

Fick tag på besiktningsingenjören på Opus i Luleå och han var trevlig och hjälpsam och tycket att det var kul att få tala annat än A-traktorer. Är tveksamt om man bara kan regbesikta då effekt och vridmoment inte får överstiga 20%, i mitt fall så är ju det ju lite som då det snackas löner vid avtalsrörelsen 20% på väldigt lite blir i princip ingen ökning alls.

För att slippa ändra axelavstånd diskuterade vi om att byta till en modernare gaffel med nytt hjul och nya bromsar vilket borde vara nog men fick också tipsen att förstärka eller byta till kraftigare bättre lagrad sving för då bör man med annan framfjädring, andra bromsar fram och förstärkt sving klara kriterierna för ombyggt fordon. Jag kommer att fulköra i sommar för att testa hojen att den verkligen går innan jag börjar fundera på fler ändringar och besikning med kompressor.
Ang. SFRO-besiktning: det som krävs är enl. SFRO-person i Skåne som jag varit i kontakt med minst ”tre större ändringar”. Det exempel som jag fick var 1. minst 20% högre motoreffekt, 2. Förlängd hjulbas med minst 100 mm och 3. nytt bromssystem (obs att det här krävs att HELA bromssystemet byts ut, både pump och bromsok) men det kan även vara andra förändringar. Att sänka hojen räknades inte som en godtagbar anledning, då det var något jag själv föreslog. Om jag förstod SFRO-killen rätt så kunde även väsentliga förändringar av huvudramen räcka som anledning, t.ex. ändrad placering/vinkel av styrhuvud eller svinginfästning. Detta gällde för att bygga om en helfordonsgodkänd hoj och klassa som ”ombyggt fordon”. Reglerna för hojar före 1999 är eventuellt lite generösare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förstår vad du menar med ljudet. Den lät gött när du var påväg tillbaka!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Japp och då startar är jag ca 700 m ifrån ungarna som filmade, och så varvade jag inte ut på växlarna utan växlade vid ca 8000 rpm. Lär behöva göra nåt åt ljudet alla tycker nog inte att det där är skönsång ;)


Ang. SFRO-besiktning: det som krävs är enl. SFRO-person i Skåne som jag varit i kontakt med minst ”tre större ändringar”. Det exempel som jag fick var 1. minst 20% högre motoreffekt, 2. Förlängd hjulbas med minst 100 mm och 3. nytt bromssystem (obs att det här krävs att HELA bromssystemet byts ut, både pump och bromsok) men det kan även vara andra förändringar. Att sänka hojen räknades inte som en godtagbar anledning, då det var något jag själv föreslog. Om jag förstod SFRO-killen rätt så kunde även väsentliga förändringar av huvudramen räcka som anledning, t.ex. ändrad placering/vinkel av styrhuvud eller svinginfästning. Detta gällde för att bygga om en helfordonsgodkänd hoj och klassa som ”ombyggt fordon”. Reglerna för hojar före 1999 är eventuellt lite generösare.

Bäst är väl att ringa och kolla med SFRO vad som gäller i det specifika fallet, min hoj är ju äldre så det är kanske lite lättare. Jag tycke att sänka framänden och höja bakändan med längre stötdämpare skulle ändra geometrin men det räcker inte. Jag ska kolla mer om det funkar att bara byta gaffel med annat bromssystem och förmodligen annan dimension på framhjulet och ev byta eller förstärka svingen.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Det senaste jag har gjort är en justerbar fixtur för kompressorn så att det ska enkelt gå att testa placering lite mer exakt och skissat på remdragning. Just nu så är det 2 positioner för kompressorn som jag tänker mig kan funka. Om jag gör som på bilden får jag kort rördragning då den monteras direkt på plenum och remmarna hålls borta från benen. Remspänningen skulle kunna göras genom att flytta remhjulen i mitten. Position 2 är under kylet. Det ger kort rem men lång rördragning.
Fundarar på om man kan köra kuggrem för att få ner bredden på remmen?

Vad tror ni om det?
kompressor under sadel.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där ser väl ut hyfsat vettigt och kompressorn är ju skyddad om man skulle gå omkull. Hur har du med plats för plenum och intecooler för du är väl så modern att du ska köra med tryckande kompressor. Vad som kommit fram under min resa och även nämt i denna tråd så var att det kan krävas stort plenum till hojen. Jag hade monterat min kompressor på liknande vis om jag kunnat göra det men ramen i min hoj gjorde att jag var tvungen att montera den åt ena sidan.

Jag tror på tandrem men om man kan gå ner på bredden vet jag inte men en tandrem borde vara mindre känslig för remspännningen och man borde kunna ha något mindre spänning mot en ribb eller kilrem.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har säker skrivit förut att försök få dit så stort plenum som möjligt. Min tryckande turbo på xr650r enstånkan gick bäst med 4L plenum vs 2l plenum,, sluteffekten va nog lika på höga varv men den gav mer ni botten mellanreg med 4L. Den va lä'ttare att bestycka in med 4L också. De innebär att din blir mer lättmappad med större plenum. Om du bara ska ladda 0,7-0,8 bar så behöver du nödvändigtvist inte IC. Jag kompsänkte från 10:1 ner till ca 8,4:1 genom att höja hela cylindern med 2mm aluminiumshims "utan" papperspackningar på varje sida, enbart limmad spacer. Org packning va 0,5mm. Då kunde jag ladda 1,1 bar utan spikning på 98 okt men de va gränsfall! Jag provade en ganska stor IC från bil vid ca 1 bars ladd och då gav de bra effekt ca 10-13% effektökning i mitt fall från ca 115 drivhjuls + minst 10hk baserat på sätesdyno i fält. Men 0,8 bar ger bra snurr utan IC samt snabbare gasrespons. Din ger nog minst samma som min xr650 105hk och 105 NM på 0,8 bar. Jag hade grundtrimmat motorn till bra precis 72hk på hjulet och en standard KTM 690 ger ju minst 70 med öppet avgas och rätt mappning så jag tror din ger samma effekt som min, undantag om kompressorn värmer luften mer än en turbo!?
Om du väljer IC kan du förmodligen gå ner till bara 1L plenum ber på hur stor volym IC har. Iom att du har insprut så kan du nog komma undan med rätt liten total volym IC + Plenum. Men jag skulle sikta på minst 2L gärna 3-4L volym från kompressor till insug in topp, dvs Plenum + IC. Väljer du enbart Plenum så sikta på liknade volym.
Om du ska köra e85 så är de onödigt med IC under 1,1 bar för spriten kyler kanonbra.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Jag har planerat att köra på E85 (vatteninsprut som wildcard) och ingen kompsänkning. Ladda 0.6-0.7 bar som borde ge 115 hp då motorn ger 75 hp helt original. Ingen intercooler och plenum på 4-6 liter. Trycka genom standard spjällhus.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
I och med att jag tänker ha reglerbart laddtryck så behöver jag både blow off och bypass-ventiler. Jag har inte så stor koll på vad för vettigt som finns för detta. På Mini cooper sitter det ett spjällhus för bypass som inte är så dyrt. Styrningen får bli med servomotor eller tryckklocka.
1622793549907.png
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Nästa steg blir att bygga en rem och remhjuls-mockup för att se att det verkligen går att dra remmarna mellan ramrören som jag tänkt. Efter det blir det att göra en prototyp på adapter till svänghjulet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Styrningen får bli med servomotor eller tryckklocka.
Ett ställbart fjädertryck (som reglerar bas-laddet) är väldigt mycket enklare att hantera än en servomotor. Vill man förfina det kan man montera en pwm-styrd pneumatisk solenoid från en turbo-volvo där pulsbredden bestämmer laddet.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Ett ställbart fjädertryck (som reglerar bas-laddet) är väldigt mycket enklare att hantera än en servomotor. Vill man förfina det kan man montera en pwm-styrd pneumatisk solenoid från en turbo-volvo där pulsbredden bestämmer laddet.
Hur lågt bas-ladd tror du går att nå?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top