Det som möjligen talar emot detta förfarande är att det alltid kommer att finnas ett glapp och därmed utsättas för slitage, speciellt på låga varvtal (dvs bruten oljefilm) och/eller om du inte har exakt rät linje ut till kompressoraxeln. En förlängt mutterrör som lagras utanför kåpan och som samtidigt är drivaxel för primärdrevet för kompressorremmen låter för mig som en glappfri och stabilare konstruktion. Min femöring.Det är min tanke också att utnyttja den sexkantiga vevtappen.
Japp det är jag det. Jag startade upp hojen i höstas och drog även en kort testrepa men hade problem med gängorna till cylinderskruvarna så jag blåste topp packningen, ska starta upp den och varmköra den och efterdra toppen så fort det blir lite varmare väder ute. Jag tror nog risken är ganska liten att muttern ska skruvas upp men kan man göra en låsning är det väl bara bra. Ska bli spännande attAh det är du som bygger med AMR300! ? Har du startat upp den ännu?
Skissen är toppen! Mutterrör låter helt klart säkrare mot slitage, bara det klarar momenten utan att slira eller gänga upp sig. Man skulle kunna sätta stoppskruv genom röret som låser mot sexkantskallen.
Jag håller på med en CAD-ritning av lagerhus och adapter, ska försöka få klart och lägga upp den här.
Regbesiktning är intressant. Jag kommer troligtvis att sänka hela hojen så småningom och det kanske är tillräckligt för ombyggt fordon.
Jag har sett MaxxEcu på flera ställen men var har du hitta ditt system någonstans?Halloj igen!
Nu har jag äntligen inhandlat ett styrsystem som är kompetent och flexibelt nog för att räcka till dom flesta av mina idéer. Jag har kartlagt det mesta av elsystemet och börjar få ett hum om hur jag ska integrera den nya styrenheten utan att göra för stort ingrepp på befintligt elsystem. Till att börja med tänker jag optimera för bensin på standardmotorn tills det lirar fullt ut och har minst lika bra körbarhet som originalsystemet.
View attachment 442992
/Göran
Ah det är du som bygger med AMR300! ? Har du startat upp den ännu?
Skissen är toppen! Mutterrör låter helt klart säkrare mot slitage, bara det klarar momenten utan att slira eller gänga upp sig. Man skulle kunna sätta stoppskruv genom röret som låser mot sexkantskallen.
Jag håller på med en CAD-ritning av lagerhus och adapter, ska försöka få klart och lägga upp den här.
Regbesiktning är intressant. Jag kommer troligtvis att sänka hela hojen så småningom och det kanske är tillräckligt för ombyggt fordon.
Ang. SFRO-besiktning: det som krävs är enl. SFRO-person i Skåne som jag varit i kontakt med minst ”tre större ändringar”. Det exempel som jag fick var 1. minst 20% högre motoreffekt, 2. Förlängd hjulbas med minst 100 mm och 3. nytt bromssystem (obs att det här krävs att HELA bromssystemet byts ut, både pump och bromsok) men det kan även vara andra förändringar. Att sänka hojen räknades inte som en godtagbar anledning, då det var något jag själv föreslog. Om jag förstod SFRO-killen rätt så kunde även väsentliga förändringar av huvudramen räcka som anledning, t.ex. ändrad placering/vinkel av styrhuvud eller svinginfästning. Detta gällde för att bygga om en helfordonsgodkänd hoj och klassa som ”ombyggt fordon”. Reglerna för hojar före 1999 är eventuellt lite generösare.Japp det är jag det. Jag startade upp hojen i höstas och drog även en kort testrepa men hade problem med gängorna till cylinderskruvarna så jag blåste topp packningen, ska starta upp den och varmköra den och efterdra toppen så fort det blir lite varmare väder ute. Jag tror nog risken är ganska liten att muttern ska skruvas upp men kan man göra en låsning är det väl bara bra. Ska bli spännande att
Fick tag på besiktningsingenjören på Opus i Luleå och han var trevlig och hjälpsam och tycket att det var kul att få tala annat än A-traktorer. Är tveksamt om man bara kan regbesikta då effekt och vridmoment inte får överstiga 20%, i mitt fall så är ju det ju lite som då det snackas löner vid avtalsrörelsen 20% på väldigt lite blir i princip ingen ökning alls.
För att slippa ändra axelavstånd diskuterade vi om att byta till en modernare gaffel med nytt hjul och nya bromsar vilket borde vara nog men fick också tipsen att förstärka eller byta till kraftigare bättre lagrad sving för då bör man med annan framfjädring, andra bromsar fram och förstärkt sving klara kriterierna för ombyggt fordon. Jag kommer att fulköra i sommar för att testa hojen att den verkligen går innan jag börjar fundera på fler ändringar och besikning med kompressor.
Japp och då startar är jag ca 700 m ifrån ungarna som filmade, och så varvade jag inte ut på växlarna utan växlade vid ca 8000 rpm. Lär behöva göra nåt åt ljudet alla tycker nog inte att det där är skönsångFörstår vad du menar med ljudet. Den lät gött när du var påväg tillbaka!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ang. SFRO-besiktning: det som krävs är enl. SFRO-person i Skåne som jag varit i kontakt med minst ”tre större ändringar”. Det exempel som jag fick var 1. minst 20% högre motoreffekt, 2. Förlängd hjulbas med minst 100 mm och 3. nytt bromssystem (obs att det här krävs att HELA bromssystemet byts ut, både pump och bromsok) men det kan även vara andra förändringar. Att sänka hojen räknades inte som en godtagbar anledning, då det var något jag själv föreslog. Om jag förstod SFRO-killen rätt så kunde även väsentliga förändringar av huvudramen räcka som anledning, t.ex. ändrad placering/vinkel av styrhuvud eller svinginfästning. Detta gällde för att bygga om en helfordonsgodkänd hoj och klassa som ”ombyggt fordon”. Reglerna för hojar före 1999 är eventuellt lite generösare.
Ett ställbart fjädertryck (som reglerar bas-laddet) är väldigt mycket enklare att hantera än en servomotor. Vill man förfina det kan man montera en pwm-styrd pneumatisk solenoid från en turbo-volvo där pulsbredden bestämmer laddet.Styrningen får bli med servomotor eller tryckklocka.
Hur lågt bas-ladd tror du går att nå?Ett ställbart fjädertryck (som reglerar bas-laddet) är väldigt mycket enklare att hantera än en servomotor. Vill man förfina det kan man montera en pwm-styrd pneumatisk solenoid från en turbo-volvo där pulsbredden bestämmer laddet.
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |
|
En helt ny Husqvarna!
Bara några kilometer från a... |
|
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024
För sjunde gången i ordning... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Nu har biljet... |
|
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024
Husqvarna TREK 2024 –... |
|
Snart dags för ”We Ride As One”
Den 4 maj är det åter dags ... |
|
Nyheter från skinnjätten Dainese!
Under 80- och 90-talet och ... |
|
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen
”och om du tittar här... |
|
Sex nya MC-stipendiater 2024
För tolfte året bidrar Sved... |
|
Start2Ride tar bron över till Danmark
Efter flera års framgång i ... |