Duke 2 bra eller anus

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Hoj
Husqvarnor
Nu har man ju ångest över att bytta hoj funderar ju på och behålla den man har. Men sedan slog det mig att Duke 2 kanske är bra värkar vara en kul lekhoj men den funkar ändå bra på landsväg har jag rätt?
Funderar på en 01,02 har dessa modeller några nackdelar/ fördelar vill höra lite om hojen hur den är att köra och sånt något man ska se upp med?
Värkar finnas sådana hojar som inte gått 1000 mil och till rätt pengar oxå

Köp en LC4 istället. Funkar också på landsväg och även på grus, kostar inte lika mycket om du vurpar heller...

- Johan

Sök, det finns ganska mycket info om just duken. Själv hade jag en -02 och den krånglade ganska mycket

jra_racing skrev:
Nu har man ju ångest över att bytta hoj funderar ju på och behålla den man har. Men sedan slog det mig att Duke 2 kanske är bra värkar vara en kul lekhoj men den funkar ändå bra på landsväg har jag rätt?
Funderar på en 01,02 har dessa modeller några nackdelar/ fördelar vill höra lite om hojen hur den är att köra och sånt något man ska se upp med?
Värkar finnas sådana hojar som inte gått 1000 mil och till rätt pengar oxå

Du måste ju få något positivt åxå om Duken så....... Jag är en av många som är skitnöjd med att ha kört Duke. :tummenupp :banana

Som med alla hojval måste du bestämma dig för vad du vill använda hojen till. Toura... fundera en gång till om en motard verkligen är rätt. Dra runt på krokiga vägar och stunta i stan/industriområdena/... Duken funkar alldeles utmärkt. Du kan dra en 15-milarepa över en dag utan problem. Skall du däremot ut på grusvägar och kanske t.o.m. in i skogen så är Duken inget för dig.

Jag har kört min Duke hyfsat långt utan några som helst problem som är Dukespecifika. LC4'a-motorn i sig (samma som sitter i 640'n för övrigt) kan däremot fukta/läcka i framkant av ventilkåpan vilket min gjorde.

Ytterligare en fördel med Duken (och det här har jag nog sagt i någon annan tråd nånstans) är att den är en eyecatcher :tuttar av stora mått.

Men som sagt, sök på forumet och du kommer att hitta en massa nyttig info.

PM'a eller ring mig så skall du få ett vinterpris på min. :)

x

mr_rockster skrev:
Köp en LC4 istället. Funkar också på landsväg och även på grus, kostar inte lika mycket om du vurpar heller...

- Johan

Mmmm? :va
Duken är ju en LC4 eller?
Johan du menar väl offroad LC4 istället då?
Det som kanske kan dyka upp på en del äldre Duke är de som har gjutna fälgar där det kan uppstå sprickor. När det gäller motorn så är det stort sett likadan som de andra modellerna med LC4 motorn!

Nää, duken är inte en lc4, duken har en LC4 motor.

Jag menar inte en offroad LC4. Jag menar en:

KTM 640 LC4 SM. (som den heter enl. ktm.at)

Alternativt en av SMC modellern (625, 660)

Men det trodde jag de flesta fattade som hängde här eftersom Duken varken passar in som supermotard eller offroad enl. mig.

- Johan

motardnisse skrev:
Mmmm? :va
Duken är ju en LC4 eller?
Johan du menar väl offroad LC4 istället då?
Det som kanske kan dyka upp på en del äldre Duke är de som har gjutna fälgar där det kan uppstå sprickor. När det gäller motorn så är det stort sett likadan som de andra modellerna med LC4 motorn!

Last edited:
mr_rockster skrev:
KTM LC4 SM. (som den heter enl. ktm.at)

Som den messerschmitter :mattias jag är så kan jag ju inte låta bli att påpeka (du bjöd in till det i och med att du dristade dig till att neka Duken motardstatus :tungan :)) att du glömde det ack så viktiga siffrorna 640 i modellbetäckningen.

Enl. ktm.at heter den alltså KTM 640 LC4 SM och i folkmun kort och gott 640.

x

Jag har haft min Duke -02 i två säsonger nu och jag gillar den. :tummenupp
Den har aldrig krånglat. Funkar att åka rätt långt på också iaf från göteborg till gotland!
Köp köp!

Mary skrev:
Jag har haft min Duke -02 i två säsonger nu och jag gillar den. :tummenupp
Den har aldrig krånglat. Funkar att åka rätt långt på också iaf från göteborg till gotland!
Köp köp!

Du bara ljuger Mary! Alla vet att din har krånglat sen du köpte den o att du hade så ont i R-N på gotland att du inte kunde sitta på hela veckan :tungan

yates skrev:
Du bara ljuger Mary! Alla vet att din har krånglat sen du köpte den o att du hade så ont i R-N på gotland att du inte kunde sitta på hela veckan :tungan

Skityates! :mad:
Du är bara avundsjuk! :fatta! (du kanske oxå skulle köpa dig en DUKE så du slípper ha hojen på flak när du ska på mc-träff :fyllisar )

Jag tycker Duken är såååååååå trött, finns ju ingen tillstymmelse till klipp. :arsele

+50år, city cruise kanske den kan gå.....

SMoto skrev:
Jag tycker Duken är såååååååå trött, finns ju ingen tillstymmelse till klipp. :arsele

Då har du inte kört en kittad maskin :7peta :tungan

SMoto skrev:

Beror ju åxå på vad man jämför med; fullkitade CRFer eller SX'ar spelar ju inte riktigt i samma division. Jämför hellre med en 640 eller en XR650 så är skillnaden försumbar så länge man håller sig på asfalt (givetvis beroende på vad som är gjort åt hojarna, men sådär i grova drag asså bah).

Det finns många vägar där jag hängt av Fizzrar, Monster och nån enstaka lill-Gixxer m.m. med min Duke. Chaffisarna på samma nivå som jag, d.v.s. glada amatörer.

Så det där med att den skulle vara klipplös håller jag inte med om.

x

Håller med SMoto, slö som få..! skulle väl vara ungefär samma motor/effekt i Duken och min SXC (-03or på båda) förutom att jag hade helsystem men nedrans villken skillnad på klipp i motorn, Duken kändes som en Puch Dakota! Mmmmmmmaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Mmmmaaaaaaaaaaaaaa..!!!

Adventure och Duken hade samma söliga "gång"........kanske räcker med att du byter ut orginal vakumförgasare

PD skrev:
Håller med SMoto, slö som få..! skulle väl vara ungefär samma motor/effekt i Duken och min SXC (-03or på båda) förutom att jag hade helsystem men nedrans villken skillnad på klipp i motorn, Duken kändes som en Puch Dakota! Mmmmmmmaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Mmmmaaaaaaaaaaaaaa..!!!

Adventure och Duken hade samma söliga "gång"........kanske räcker med att du byter ut orginal vakumförgasare

Eftersom jag äger en av varje, en 625'a och en Duke så...... Visst är det skillnad, inget snack om det, och en av skillnaderna är precis som du säger fuggen. Men det du glömmer är att det åxå skiljer en hel del i vikt. 625'an är alltså inte ett helt rättvist jämförelseobjekt den heller.

Öppna luftburk, på med helsystem och stycka om en Duke gör massor. Om man sen dessutom byter ut fuggen mot en flatslide så har ni det där klippet ni är ute efter. Jag tror att det ni menar med klipp är just känslan som vakumfuggen ger, lite segt och trist.

En liten nyfiken fråga bara; har ni som tycker Duken suger provat en 640 åxå ? Hur tycker ni den är jämfört med Duken ?

x

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back