Duke-01 motorhaveri/kopplingslagret vanligt probl på Lc4:an?

Ballonz

DanneBulle
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Nedplockad Buell XB12STT/Streetchopper bygge!
Lc4:a

Hej!

Är det någon av er som har haft ett motorhaveri på Er LC4:a. Har en Duke -01 (1300 mil).

Jag skrev i ett tidigare inlägg och förklarade där att jag vatten i oljan och förmodade att topppackningen eller packboxarna till vattenpumpen gått sönder.

Efter lite efterforskning med div. KTM mekaniker så nollade motorn för rätt kamtid. Därefter tappade jag ur oljan och såg till min förvåning massor med aluminium spån. Tog sedan magnetpluggen i oljeopluggshålet för att få med allt spån och fick plötsligt med en hästskobricka på magneten.... detta bådade inte gott. Plockade bort kopplingskåpan och får då se att kopplingshuset är metallrent och kåpan är stora jack i. Jag förmodar att kopplingslagret har havererat.

Är det någon av er som gjort en sådan renovering och ungefär hur mycket kostar det att lämna in den?

Finns det även någon vänlig själ som har en verkstadshandbok över LC4:an.

Vänligen

Tomas

Last edited:
Ballonz skrev:
Hej!

Är det någon av er som har haft ett motorhaveri på Er LC4:a. Har en Duke -01 (1300 mil).

Jag skrev i ett tidigare inlägg och förklarade där att jag vatten i oljan och förmodade att topppackningen eller packboxarna till vattenpumpen gått sönder.

Efter lite efterforskning med div. KTM mekaniker så nollade motorn för rätt kamtid. Därefter tappade jag ur oljan och såg till min förvåning massor med aluminium spån. Tog sedan magnetpluggen i oljeopluggshålet för att få med allt spån och fick plötsligt med en hästskobricka på magneten.... detta bådade inte gott. Plockade bort kopplingskåpan och får då se att kopplingshuset är metallrent och kåpan är stora jack i. Jag förmodar att kopplingslagret har havererat.

Är det någon av er som gjort en sådan renovering och ungefär hur mycket kostar det att lämna in den?

Vänligen

Tomas

Har en sprängskiss över motorn om det skulle hjälpa dig kan försöka
scaana in det i morgon o maila till dig om du vill ha en vill säga.

Ballonz skrev:
Hej!

Vänligen

Tomas

Samma lager rasade på Marys Duke-02 det kostade ca 3000 att få det fixat.

Verkstadshandbok finns på Lelles hemsida att ladda hem.

Köp inte orginal lager ,SKF har dom för en 75 kr,kolla med Momentum i Frölunda.

Japp, det var ett vanligt fel på 2001 och 2002-maskiner pga sk "rysslager". Byts med fördel ut mot rejäla SKF-lager istället. Jag fick problem med det redan efter ca 600 mil på n 620LC4-motor och många hade strul med 625-orna.

Mekhandbok för LC4-maskiner kan du hitta bl.a. på: http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/400-660LC4_engine.pdf

Ballonz skrev:
Hej!

Vänligen

Tomas

http://soe.se/mek/lc4koppl/lc4koppl.htm

floodi skrev:
Har en sprängskiss över motorn om det skulle hjälpa dig kan försöka
scaana in det i morgon o maila till dig om du vill ha en vill säga.

Hej, det är jag väldigt tacksam för om du skulle vilja skicka en till mig. Du kan skicka på Konta76@yahoo.com.

Tack så mycket för hjälpen :-)

Hej allihopa och tack för all hjälp. Jag har räknat ut att kostnaden kommer att hamna i delar på ca. 7500:- (kopplingskorg, lammeller, brickor i mellan, kopplingslagret, packningssats, olja, filter....

Är det någon av Er som har en begagnad kopplingskorg?

Vänligen
Tomas

Mitt lager på min Duke -02 gav upp efter 450mil :)

Angående kopplingskorg, ring ragnar på lelles och kolla om han har någon..

greven skrev:
Mitt lager på min Duke -02 gav upp efter 450mil :)

Angående kopplingskorg, ring ragnar på lelles och kolla om han har någon..

Blev det några andra komplikationer för dig?... så som för mig, packboxen eller om den nu är topppackningen som gått sönder. Hur mycket gick det på att laga?

Ha det gott!

//Tomas

Har även för mig att du skall ha rullager istället som håller bättre...
Daniels (på forumet) lager rasade vid 1000mil på hans Duke 01...
Lelles fixade detta...

vh
/Micke

Ballonz skrev:
Blev det några andra komplikationer för dig?... så som för mig, packboxen eller om den nu är topppackningen som gått sönder. Hur mycket gick det på att laga?

Ha det gott!

//Tomas

Vet ej, det var en garantigrej :)

OCH jag upptäkte vid lugn körning att det började låta konstigt och slog av och fixade skjuts, så det hann nog inte bli så mycket skador..

Lagret går att byta utan att dela motorn. Man får vålda bort det som ev finns kvar av kulorna/kulhållarna och sen använda avdragare.

floodi skrev:
kan inte fixa det förrens nästa vecka på jobbet har semester nu , men jag
kan dra dit på måndag o scaana in skiten . hoppas det är lugnt.

Hej och tack för att du vill hjälpa :)
.. fick en länk av TomK, så nu har jag i alla fall en handbok. Nästa steg är att fixa lageravdragare och ett verktyg för att hålla kopplingshjulet där lammellerna sitter i.

Om det är någon av Er som har ett sådant verktyg eller avdragare i Gbg trakten så är jag tacksam om ni hör av er.

//Fortsatt trevlig helg och i morron ska jag dränka :dricka mina sorger med massor av öl och Maiden :cdevil

Ballonz skrev:
Hej allihopa och tack för all hjälp. Jag har räknat ut att kostnaden kommer att hamna i delar på ca. 7500:- (kopplingskorg, lammeller, brickor i mellan, kopplingslagret, packningssats, olja, filter....

Är det någon av Er som har en begagnad kopplingskorg?

Vänligen
Tomas

Är det korgen som kostar massor då eller?

eisbaer skrev:
Är det korgen som kostar massor då eller?

Tjenare!

Korgen går lös på 3200:-, lamellerna har slipats ner av all aluminium till mindre än 1 mm. Platterna däremellan är oxå skrot. Så detta kalas kommer att kosta såtillvida att jag inte får tag i en begagnad kopplingskorg.

//Tomas

MAIDEN VAR :yoparty och mycket ÖHHHL :fyllisar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey