Duke är det nåt att ha

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Ort
stockholm
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
om man kört KTM 625 motard tror ni man blir less på en Duke, eller är det en kul bike att ha om man blivit gamal och trött och vill tuffa fram i skinnsoffa ? det finns väl säkert trådar om detta men jag hittade ingen.
 
jag har inget att jämföra med men vafan jag tycker den är kul..
bara att modda och bestycka lite,dreva och släng på ett par nya burkar så kan man göra mycket kul med den
 
dessutom kostar det sjukt mycket stålar om man klotar med en duke.. fälgarna håller inte, massor skitdyra delar på den.. Om du ska bara toura med den å inte räknar med att klota med den. så kan den vara ok.
 
-MLM- skrev:
dessutom kostar det sjukt mycket stålar om man klotar med en duke.. fälgarna håller inte, massor skitdyra delar på den.. Om du ska bara toura med den å inte räknar med att klota med den. så kan den vara ok.
Har aldig haft en så billig hoj som en duke,går skapligt beroende på vad man ska göra med hojen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Duke II

Har en duke -03 som jag e nöjd med,förutom
att när jag gör höga wheelies så
slår den ut oljan i luftburken.Fortdätter jag å leker så börjar den ta in oljan i motorn???!!! Å ryker...???
Har flera polare som kör Duke/LC4 samma sak?!
 
dukewheelies skrev:
Har aldig haft en så billig hoj som en duke,går skapligt beroende på vad man ska göra med hojen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Jag har klotat med en duke 3 gånger. Första gången jag klotade, lämnade jag in den på försäkringen å lellesmc fick laga den, totalkostnaden på reparationen landade på drygt 45.000:- och var en mm från att bli inlöst. När jag kollade på listan som dom bytt, var det vansinniga priser på delar överallt.. De två sista klotningarna fick jag lämna in framfälgen hos intera för att få den rak, fälgarna på duken är inte speciellt styva, och dom blir sneda rätt lätt (nej jag har inte krockat med trottaren eller nåt ). Och så var bakskärmen repig å jag tänkte att plats borde inte vara så dyr.. Men när jag kollade med lellesmc, fick jag en chock, det kostade strax över 2000:- för en enda jävla bakskärm i plast.. Så jag sket i det och lagade det själv..

Nu ska jag inte vara så negativt, duke är en fin och häftig hoj som åker på slangen "atuomatiskt" :) men dyr att klota med bara,,
 
dukewheelies skrev:
Har du kört ngn duke2??????


Ja, en duke från -00 har jag ägt och kört med i drygt ett år.. Jag har testkört en 625 från 02, och kan klart intyga att den är mycket rappare och piggare än duken.
 
Last edited:
hymac skrev:
om man kört KTM 625 motard tror ni man blir less på en Duke, eller är det en kul bike att ha om man blivit gamal och trött och vill tuffa fram i skinnsoffa ? det finns väl säkert trådar om detta men jag hittade ingen.

Jag har ju gjort som du fast tvärt om d.v.s. gått från Duke till 625'a så jag kan nog jämföra rätt bra.

Först vill jag nog påpeka att jag inte tycker det är rimligt att som -MLM- välja en hoj efter hur dyr/billig den är att reparera efter det att men klotat. Jag trodde vitsen med att åka hoj var att den skall hålla sig på hjulen. När du sen säger att du är gammal och trött och.... skinnsoffa så tror jag detta med hysterisk klotning inte riktigt är en parameter för dig. Men, -MLM- har rätt, plast till Duken är dyrt och det skall man vara medveten om.

Av det skälet (dyr plast) och att framstänkan sitter som den sitter vill dessutom ogärna dunka ut i skogen med en Duke. Jag har sett en med 18/21 monterat (utan framstänka) men.......

Skall du bara åka gata och ta dig en tur på någon bana nån gång bara för att det är kul så funkar Duken utmärkt. Det finns många krokiga vägar där till och med klåpare som jag hänger av plastraketerna med Duken. Sen är den utan tvekan bekvämare, mer soffkänsla. Tro nu för den skull inte att det är en Guldvinge vi snackar om här, det är ju fortfarande en stånka med allt vad det innebär. Jag menar såklart jämfört med din 625a.

Vad gäller pulver så vet vi väl alla att om man jämför en Duke rakt ur kartongen med en avstrypt 625a så är det ju mer pulver i en 625a. Men, som opium så riktigt påstod så går det ju faktiskt att göra någonting åt saken. Vikt- och effektmässigt så är ju Duken och 640'n lika tunga och starka, så har du kört en 640 nån gång så har du en bra måttstock där.

Sist men inte minst, Duken är (som jag nämnt i någon tidigare tråd) en :tuttar-magnet av mått.

Du är ju Stockholmare som jag och om du är seriöst intresserad av en begagnad Duke så........ PM'a eller ring för provkörning.
 
-MLM- skrev:
Jag har klotat med en duke 3 gånger. Första gången jag klotade, lämnade jag in den på försäkringen å lellesmc fick laga den, totalkostnaden på reparationen landade på drygt 45.000:- och var en mm från att bli inlöst. När jag kollade på listan som dom bytt, var det vansinniga priser på delar överallt.......

Nu måste jag nog be att få ifrågasätta detta, d.v.s. att det är just specifikt det faktum att det var en Duke du klotade med som gjorde att denna reparation blev så ohemult dyr. Visserligen är plast dyrt till en Duke så en 3-5K kanske kan sättas upp på dyr-plast-till-Duke-kontot. Men för 45K i plast kan du snarare bygga Cobra/Super7 (nästan i alla fall). Jag tror nog vi snackar gaffelben a´ 6-7K styck, sving a´ 5-6K, bakram a´...., styrkrona a´......... d.v.s. delar som är minst lika dyra till någon annan hoj.

Erkänn och var lite ärlig nu :7peta :tungan
 
Spider skrev:
Nu måste jag nog be att få ifrågasätta detta, d.v.s. att det är just specifikt det faktum att det var en Duke du klotade med som gjorde att denna reparation blev så ohemult dyr. Visserligen är plast dyrt till en Duke så en 3-5K kanske kan sättas upp på dyr-plast-till-Duke-kontot. Men för 45K i plast kan du snarare bygga Cobra/Super7 (nästan i alla fall). Jag tror nog vi snackar gaffelben a´ 6-7K styck, sving a´ 5-6K, bakram a´...., styrkrona a´......... d.v.s. delar som är minst lika dyra till någon annan hoj.

Erkänn och var lite ärlig nu :7peta :tungan

Nu ska jag förtydliga mig lite :) jag blev förvånad att så många delar inte höll så bra. Jag hade fortsatt å kört med den efter första klotningen men den var så illa skadad så jag var tvungen att inblanda in f-bolaget å få den lagad. Jag trodde från början att den skulle hålla ungefär lika bra som de andra SM-hojar men jag hade fel. Men annars är den en skitkul hoj att busa med, å bekvämt att köra med..
 
En ordentligt avstrypt Duke-2 är det bra drag i. Dessutom är den riktigt bekväm att köra med. Perfekt stadshoj eller för små landsvägar. Jag körde en hel del grus med min och var t.o.m. och lekte på crossbana också, men man ska vara försiktig med fälgarna som är mjuka (går att byta till vanliga 17" ekerfälgar). Gör sig ganska bra på bana med, även om den är lite tyngre än de flesta motarder (men så är det inte riktigt en motard heller, utan en bastard :) ). En av de charmigaste hojar jag haft!

http://irt.slu.se/tomk/sm/midlanda03-1/midlanda1.jpg
http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Midlanda03-1/IMG_7479b.JPG
 
Duke är en kanonkul hoj, inget snack! Men det är ingen motard.
Klotar man med en Duke så pajjar oftast dyra grejor som fälgar -de verkar ju gjorda av uppblött balsaträ, och motarder klotar man med!
En avstrypt Duke mot en avstrypt 625 är det grym skillnad på i drag.
Kör Duken som en sporthoj med motardinriktning så blir du inte besviken, men håll dig på hjulen!
Nu vet jag inte om andra håller med mig, men detta är mina åsikter.
 
2fast4me skrev:
Har en duke -03 som jag e nöjd med,förutom
att när jag gör höga wheelies så
slår den ut oljan i luftburken.Fortdätter jag å leker så börjar den ta in oljan i motorn???!!! Å ryker...???
Har flera polare som kör Duke/LC4 samma sak?!

Dra om vevhusventilationen till en colaburk istället.
 
Vilka ändringar har det blivit på duken från 99(första året för duke2?) till 04? Tänkte om det spelar så stor roll eller om man ska försöka få en så ny som möjligt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top