DucceTurbon bänkad!!!

TomTom skrev:
Va nere o gned lite på rullarna med pärlan. :D

Gick ett par hyfsade repor :tummenupp

Graf från bänkningen

Det finns mer att skruva på men den blev så j*vla svårkörd så det får vänta :crash
Det bara spinner och har sig ända upp till 270 sen är det bara att luta lite bakåt så trycker den upp sig på slangen... :D
Snart ska jag sätta på Pankl-förgasare och Termignoni-kolvar också... då j*vlar :eek:

/Fett me mos

Om hälften av det där är sant kan du väl ta me moppen till uppsala på lördag och köra lite raktfram eller bara visa upp den på Ghostrider day 2..

Mera, mera, mera...
Jag vill ju se bilder på turbobygget.
Det där ser ju ut som vilken 748 som helst.

/Micke

Sant eller falskt?

Rent spontant så tror jag att den här tråden är falsk.
1. Turbo ökar vridet massor. Överladdning (turbo, kompressor med mer) gör _inte_ att varvet ökar. Detta kan säkert intygas av fler turbotrimmare här på SH. Varvtalet (rättare sagt registret vid givet tryck)styrs främst av kammar, portning och ventiler, inte av övertryck. Kan nämna att min tubromatade Corvette tappade flåset runt 5500-6000 rpm. Detta gällde även den gången då wastegaten hängde sig (men det var en rolig resa!).
Jag vet inte helt säkert vad en 748 har för maxvarv men 16 000 rpm känns fel.
Min Katana gav för örvigt herrejösses vrid redan under 6000 rpm. Mer än någon sugmotor i hoj nånsin gjort. Förutom BossHoss (Cheva V8).
2. Ang att twin har mer vrid och lägre effekt: Japp, så sant. Men formlerna för att beräkna vrid relaterat effekt vid ett specifikt varvtal är desamma vare sig det är en 4:a, en twin, en cykelpedal eller en elmotor.

Alltså tror jag inte på den här tråden förrän vi får mer fakta och bilder.

Robban_C skrev:
2. Ang att twin har mer vrid och lägre effekt: Japp, så sant.
Nej, Max. vridmoment är (nästan) oberoende av antalet cyllar. Bestäms av cyl.volym, kompression och fyllnadsgrad. (Om man tittar på dagens hojar (vilket förstås inte är nåt bevis precis) så är det högvarviga 4or som har högsta vridet, åtminstone räknat /cyl.vol))

Däremot är det lättare att flytta upp vridet i varvregistret och få bitarna att hålla om man har fler cyllar. Och alltså mer effekt.

Ang. turbo-duccen: Tja, ju mer man funderar ju orimligare blir det. 30 m/s kolvhastighet t.ex.
/u

När hjälper du mig att fixa turbo till min ducce TomTom? Måste vara klar till första bankörningen i april!

Ska montera två på min..

Det skojjiga är att så många nappade :)

/B

Det som låter värst i den här tråden är ju det påstådda varvet på 18000. Annars hade jag lätt trott på att någon turbohetsat ut 250+ r en 750.

Sen vet ju jag vad som vänder med en 748 när man försöker hetsa ur den 130-140 genom att höja kompet :D

Det var inte en löjligt uppenbar bluff iaf..

Superlight skrev:
När hjälper du mig att fixa turbo till min ducce TomTom? Måste vara klar till första bankörningen i april!

Ligger i förhandlingar nu om att få agenturen för Dove-turbo ett 380+ hästars duccekit helt i keramisk tvål.
Snackas om att Team Ductruck ska ha det på samtliga racehojar till våren...vill dock inte säga för mycket i skrivande stund...

Chrille skrev:
Sen vet ju jag vad som vänder med en 748 när man försöker hetsa ur den 130-140 genom att höja kompet :D

Det går, en stund i vicket fall.. tills något händer.. :va

/B

TomTom skrev:
Ligger i förhandlingar nu om att få agenturen för Dove-turbo ett 380+ hästars duccekit helt i keramisk tvål.
Snackas om att Team Ductruck ska ha det på samtliga racehojar till våren...vill dock inte säga för mycket i skrivande stund...

Själv ska jag iväg å röntga ramen, för att få den godkänd som tryckkärl.. Sen jäklar ska det bli skrattgas, i onödigt stora doser..

/B

ulf_lundin skrev:
Nej, Max. vridmoment är (nästan) oberoende av antalet cyllar. Bestäms av cyl.volym, kompression och fyllnadsgrad. (Om man tittar på dagens hojar (vilket förstås inte är nåt bevis precis) så är det högvarviga 4or som har högsta vridet, åtminstone räknat /cyl.vol))

Däremot är det lättare att flytta upp vridet i varvregistret och få bitarna att hålla om man har fler cyllar. Och alltså mer effekt.

Ang. turbo-duccen: Tja, ju mer man funderar ju orimligare blir det. 30 m/s kolvhastighet t.ex.
/u
Japp. Håller helt med. Men uttryckte mig lite luddigt.
Det jag menade är att litereffekten (egentligen maximala varvtalet till följd av kolvhastighet med mer) är lägre på twinnar. Lägre litereffekt ger bättre vrid på lägre varv och givetvis lägre toppeffekt (toppvarvet är ju lägre och effekt = vrid * varv).
Och jag håller helt med om att maximala vridet är i stort sett oberoende av antalet cyl.
Tror för övrigt att en modern fyra på 1000cc och 135 hk har en vridmomentkurva som är mycket lik min TL1000R (1000cc, 135hk). Men smidigare, dvs kan användas under 1500 rpm. Men det är en annan diskussion.
Robban, som vill vara med när en twin varvas 16-18000 rpm, måste var spektakulärt. Men som inte törs stå alldeles intill! :-)

Robban_C: de e lugnt. Det var en detalj bara.
Det är jag som är känslig just för det där, eftersom nästan alla har fått för sig att fåcylindriga, lågvarviga motorer, speciellt V-motorer ger väldigt högt vrid. Tycker alltid det är tråkigt när nån fått en helt felaktig uppfattning.
/u

TomTom skrev:

Word! Får vi snygga stickers att sätta på hojen då oxå?!

ulf_lundin skrev:
Robban_C: de e lugnt. Det var en detalj bara.
Det är jag som är känslig just för det där, eftersom nästan alla har fått för sig att fåcylindriga, lågvarviga motorer, speciellt V-motorer ger väldigt högt vrid. Tycker alltid det är tråkigt när nån fått en helt felaktig uppfattning.
/u
1. Jag vet att de´ e´ lugnt.
2. Håller helt med. Kan nämna att jag (sen alldeles för många år) håller på med motorbygge till min Bimota. Det blir baserat på en Kaw GPZ 1100 men med följande moddar:
*1428cc
*Högkomp
*Oljekylda kolvar (bigblock + högkomp + luftkylt = kylbehov).
*Lite större ventiler (ej jättestora)
*Lite portat (ej jättemycket)
*Lite vassare kammar (ej hysteriska)
*Samt en massa annat smått o gott som inte påverkar egenskaperna så mycket.
Det blir visserligen en 4:a men du förstår ju också vilka egenskaper den kommer att få.

Off topic: Sorry men det passade så bra in i diskussionen.

Men Tom har du fixat växellänkaget innan du har satt dit turbon?

Eller sitter min najtråd fortfarande där?

/M

TomTom du måste säga till när ducTruck hojarna ska byggas om....

Vad blev det för modell på turbon... 4bar eller 5bar laddning.??
Tephlon implantat modellen med titan eb7'erna var ju
grymma, men dyra.. :crash :p

Osså måste vi sätta på trippel klampor på övre avgasporten,
annars varvar den inte fullt upp.

emullo skrev:
TomTom du måste säga till när ducTruck hojarna ska byggas om....

Vad blev det för modell på turbon... 4bar eller 5bar laddning.??
Tephlon implantat modellen med titan eb7'erna var ju
grymma, men dyra.. :crash :p

Osså måste vi sätta på trippel klampor på övre avgasporten,
annars varvar den inte fullt upp.

Det är bara att vräka på 7-8 bar...en fjärdedel fuktighetskräm borgar för silkeslent drag :p

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...