Ducce m620 nyser ur vevhusventilationen.

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tjenare!

Har en 05 620 Monster som nyser ur vevhusventilationen.

Den har gått ca 3.5 k och går f.ö väldigt bra.

Så nu till problemet.

Kör ganska hårt och när jag väl saktar in vid tex stop eller väjningsplikt så nyser den ibland från vevhusventilationen.

Där sitter ett KN filter. Så jag återcirkulerar ej.

Händer bara när jag kör lite slöare och jag känner inte att den tappar kraft utan den hostar bara lite sen ryker det lite från filtert.

Så vad jag misstänker det kan va...

Kanske blowby, ring som inte håller tät och istället för att trycka på kolven så blåser det förbi. Men jag tappar ingen kraft så känns ologiskt.

Filtert är fullt med skit och hinner inte ventilera och därmed bygger tryck när jag kör hårt.
Känns också ologiskt.

Några tankar?

Känns ologiskt att du inte skulle känna av kraftförluster när du kör hårt. Även om trycket på ringarna ökar så borde det ju ev. slinka förbi en hel del gas tänker jag.
Att filtret är fullt kan ju bli ett problem.. Kanske rensa det?

Min 748 hade samma problem intermittent och då var det stopp i slangen för återcirkulering av vevhusventilationen. Rensade och då försvann det. Hände väll.. kanske en ggr i månaden när det var frekvent

Känns ologiskt att du inte skulle känna av kraftförluster när du kör hårt. Även om trycket på ringarna ökar så borde det ju ev. slinka förbi en hel del gas tänker jag.
Att filtret är fullt kan ju bli ett problem.. Kanske rensa det?

Min 748 hade samma problem intermittent och då var det stopp i slangen för återcirkulering av vevhusventilationen. Rensade och då försvann det. Hände väll.. kanske en ggr i månaden när det var frekvent

Tack för svar!

Nä det jag menar. Det pyser bara till och det händer vad jag vet aldrig när jag trycker på. Kanske händer men verken hör eller känner något då. Och blowby borde man ändå känna.

Ja ska prova rengöra filtert och ska även byta olja se om man ser något där.

Kolla bakåt om de blåryker när detta fenomen inträffar för de borde den göra om de blåser förbi ringarna.

Lite uppdatering.

Först och främst. Tack för svaren!!! :Bugar:Bugar

Kört ca 85 km nu från skolan hem till mitt hem, sen till mor och far Inte gjort ett knyst av sig, gick skitfint hela vägen hem.

Tömt hojen på olja, såg fin ut. inga flisor eller sot vad jag kunde se.

Rengjort filtert.

Stiften såg bra ut etc.

Så i morgon kommer ny ollja, så får vi se vad som hönder. Förhoppningsvis har det bara varit något temporärt.

Back