Ducce-dödaren från Skogstorp

Beror på hur man mäter. Egentligen ger det inte en enda hk, vid stationärt varvtal men vid acceleration så stjäl det ju effekt ur motorn att accelerera upp sänghjulet.

Har ingen siffra men det går ju lätt att räkna på för den som orkar. Diameter på svänghjulet i Boris länk finns ju tillgänglig. Och utväxlingarna hittar man väl också lätt.

Jag räknade en gång på att plocka bort ettans växeldrev och det handlade om 1-2 % på en RM125, och svänghjulet har betydligt högre varvtal samt större reducering av tröghetsmoment så det skulle förvåna mig om det ger mindre än 10%.

Förslagsvis räknar man om det reducerade tröghetsmomentet till vad det motsvarar i viktreducering på ekipaget.
Intressant. Jag har sett bänkkörningar där man kört motorn orginal och sedan helt utan svänghjul utan att få en enda hk extra.. för 1000cc 4v dohv twin i det läget
För en racemotor kan ju en minimal svängmassa vara av intresse då man ligger på höga varvtal hela tiden, men en gatmotor kan jag inte se poängen med detta. Utanför skrytmöjligheten naturligtvis
 
Intressant. Jag har sett bänkkörningar där man kört motorn orginal och sedan helt utan svänghjul utan att få en enda hk extra.. för 1000cc 4v dohv twin i det läget
För en racemotor kan ju en minimal svängmassa vara av intresse då man ligger på höga varvtal hela tiden, men en gatmotor kan jag inte se poängen med detta. Utanför skrytmöjligheten naturligtvis

Vinsten kommer ju vid accelerationen det absoluta varvtalet påverkar inte.
 
Intressant. Jag har sett bänkkörningar där man kört motorn orginal och sedan helt utan svänghjul utan att få en enda hk extra.. för 1000cc 4v dohv twin i det läget
För en racemotor kan ju en minimal svängmassa vara av intresse då man ligger på höga varvtal hela tiden, men en gatmotor kan jag inte se poängen med detta. Utanför skrytmöjligheten naturligtvis

minns du hur kurvorna såg ut?
Toppeffekten är densamma, precis som du säger, men registret upp dit borde se lite annorlunda ut.
 
Vinsten kommer ju vid accelerationen det absoluta varvtalet påverkar inte.
Bänkkörning är ju genom hela registret från 3000rpm:isch upp till toppvarv.. hur menar du? Hästkrafter är ju ett mått av genomfört arbete över tid. Om du accelererar snabbare så skall detta visas genom en ökning av hästkrafter.

Accelerar du inte snabbare utan bara får snärtigare motor vid tomvarvning så är det inte samma sak. Trögheten vid acceleration är så hög att 500gr på veven märks föga.
 
Generalisera det hela tar man bort 1kg roterande massa motsvarar detta ungefär 4,3kg stillastående massa.
 
Bänkkörning är ju genom hela registret från 3000rpm:isch upp till toppvarv.. hur menar du? Hästkrafter är ju ett mått av genomfört arbete över tid. Om du accelererar snabbare så skall detta visas genom en ökning av hästkrafter.

Accelerar du inte snabbare utan bara får snärtigare motor vid tomvarvning så är det inte samma sak. Trögheten vid acceleration är så hög att 500gr på veven märks föga.

Jag svarade på ditt inlägg där du skrev om att gathojar inte körde på höga varvtal.

För övrigt snackar du emot dig själv nu.

En snärtigare motor pga sänkt svängmassa i motor kommer precis som jag skrev i mitt första inlägg visa mer hk i en accelerationsbänk. Men i en mer avancerad bromsbänk som häller varvtalet konstant så visar den oförändrad effekt.

Och det där om trögheten kanske du ska räkna på innan du slänger ur dig påståenden så där självsäkert. Motorns varvtal accelererar mycket snabbt så därför påverkar några gram där mycket mer än några gram i din bränsletank.
 
Last edited:
I motorn eller generellt (fälgar, bromsskivor osv)?
Jag vet av egen erfarenhet att lätta fälgar har stor inverkan på vägegenskaper, bromsar osv.

Homeboy Two Stroke Man verkar ha rätt bra koll på detta, så tillbaka till ritbänken med dig.
Det är ju inte för inte att hela drivlinan i racerhojar är lättad till det extrema.

Sen så kunde jag inte bry mig mindre om körbarhet. En Storm är väldigt lättkörd i originalutförande, jag vill hellre ha en personligare hoj som belönar aktiv körning. Det är ju årets resultat på bandagar som ska förbättras, en gammel-Retta ska inte längre kunna segla förbi på start och mål... ????????
 
om det är att förbättra sig på bandagar så är mitt tips att lägga tiden på banan å köra samt pengarna på bensin istället. jag är helt övertygad om att det ger större effekt än att lätta svänghjul :tummenupp dessutom är det roligare :tummenupp
 
Vill man bli snabbare runt banan så är träning naturligtvis den bästa metoden men nu är vi i teknikforumet. :)

Jag gjorde ett litet överslag med siffror plockade från höften. 500 gram längst ut på 125 mm svänghjul bortplockat, man accelererar 0-100 km/h på ettans växel, 0 till 9000 rpm, på 3 sekunder så motsvarar den 6 Nm på vevaxeln i genomsnitt över hela effektregistret.

Jämför med vridmomenttoppen som VTR anger till 96 Nm som sämst så handlar det alltså om 6%.

Den här accelerationen skulle alltså förbättras med nästan 0.2 sekunder.

Testar vi det mot moddlarens tes, så har vi ett ekipage på ca 300 kg inkl full tank och förare med utrustning. 6% accelrationsförbättring kräver alltså 20 kg lägre vikt.

vi har alltså en skalfaktor på 40 ggr från vevaxeln till ekipagets vikt. Alltså 10 ggr mer än moddlarens generalisering som antagligen är knuten till hjulens vikt.
 
Last edited:
En Storm är väldigt lättkörd i originalutförande, jag vill hellre ha en personligare hoj som belönar aktiv körning. Det är ju årets resultat på bandagar som ska förbättras, en gammel-Retta ska inte längre kunna segla förbi på start och mål... ????????
Den kommer att segla förbi lika lätt som innan då effektskillnaden är densamma.
 
om det är att förbättra sig på bandagar så är mitt tips att lägga tiden på banan å köra samt pengarna på bensin istället. jag är helt övertygad om att det ger större effekt än att lätta svänghjul :tummenupp dessutom är det roligare :tummenupp

Åhh det var redigt sagt!
Jag har lagt 3 timmar på att lossa svänghjulet och kommer spendera ca 220:- i bensinpengar för att göra jobbet.
Säg 3 timmar till för att skruva tillbaka allt igen.

Hör av dig när du hittat en bandag som endast tar 6 timmar och kostar 220:- ink bensinpengar!
 
Den kommer att segla förbi lika lätt som innan då effektskillnaden är densamma.

Jag förstår inte helt vad folk som uppenbarligen inte förstått grundläggande fysik gör i denna tråden. Men visst, jag kan förtydliga:

JA, toppeffekten är densamma men
NEJ, registret för att nå toppeffekt kommer vara annorlunda. Om det räcker för att hålla en gammel-Retta stången får tiden utvisa.

Om du fortfarande inte fattar, se det som att jag drevar ner, men istället för att tappa maxfart tappar jag lite vrid.
 
Vill man bli snabbare runt banan så är träning naturligtvis den bästa metoden men nu är vi i teknikforumet. :)

Jag gjorde ett litet överslag med siffror plockade från höften. 500 gram längst ut på 125 mm svänghjul bortplockat, man accelererar 0-100 km/h på ettans växel, 0 till 9000 rpm, på 3 sekunder så motsvarar den 6 Nm på vevaxeln i genomsnitt över hela effektregistret.

Jämför med vridmomenttoppen som VTR anger till 96 Nm som sämst så handlar det alltså om 6%.

Den här accelerationen skulle alltså förbättras med nästan 0.2 sekunder.

Testar vi det mot moddlarens tes, så har vi ett ekipage på ca 300 kg inkl full tank och förare med utrustning. 6% accelrationsförbättring kräver alltså 20 kg lägre vikt.

vi har alltså en skalfaktor på 40 ggr från vevaxeln till ekipagets vikt. Alltså 10 ggr mer än moddlarens generalisering som antagligen är knuten till hjulens vikt.

Äntligen någon som förstår fysik.
Hade vart kul att försöka mäta, men har inga kända bänkar i närheten. Har du några knep för att mäta utan bänk Herr Tvåtakt?
 
Jag förstår inte helt vad folk som uppenbarligen inte förstått grundläggande fysik gör i denna tråden. Men visst, jag kan förtydliga:

JA, toppeffekten är densamma men
NEJ, registret för att nå toppeffekt kommer vara annorlunda. Om det räcker för att hålla en gammel-Retta stången får tiden utvisa.

Om du fortfarande inte fattar, se det som att jag drevar ner, men istället för att tappa maxfart tappar jag lite vrid.
Du tappar inget "vrid" med lättare svänghjul.Du som uppenbarligen har sådan koll på grundläggande fysik borde väl begripa det...
 
Åhh det var redigt sagt!
Jag har lagt 3 timmar på att lossa svänghjulet och kommer spendera ca 220:- i bensinpengar för att göra jobbet.
Säg 3 timmar till för att skruva tillbaka allt igen.

Hör av dig när du hittat en bandag som endast tar 6 timmar och kostar 220:- ink bensinpengar!
varför ställa en fråga om du inte gillar svaren :dummer
 
Du tappar inget "vrid" med lättare svänghjul.Du som uppenbarligen har sådan koll på grundläggande fysik borde väl begripa det...

Längre ner i registret gör jag det jo då den roterande massan är mindre och inte behåller rörelseenergin lika enkelt. Men för all del, visa mig kurvan som säger att jag har fel.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top