Ducce 999

Lite lustigt å jämföra två "värstingar" från två helt olika skolor, dvs radfyra eller twin... Du väljer mellan två helt olika hojar.
Ta å prova båda.

Gäller det toppeffekt på bakan du vill ha så köp K5 eller nåt.
Söker du körbarhet, design och detaljkvalitet, köp duccen.
Min 999 har "bara" 143 på bakan, och det räcker f-n inte till på rakorna på Sveriges banor. Men hur svårt(och kul) är det att gasa fullt rakt fram?
Tur att att det finns kurvor å köra om i.

För mig är svaret lätt.
Bara å ställa dem bredvid varandra så ser du rätt fort vilken som faller dig mest i smaken.

Blir väl att börja spara till en Ducati 999R Fila då, sjukaste jag har sett :(. 200 000 borde jag kunna skrapa ihop tills våren här i norge =)

FJS skrev:
2174996 Ja,ja, men inte kör dom original gatversion av GSX eller R1 heller?!

Hojen ovan, Desmosedici GP05, har ingenting gemensamt med Ducati 999.
Möjligtvis färgen och något enstaka klistermärke.

Provade en 999s idag på Ducati´s demotour..

Jag blev faktiskt rätt besviken! Ok, den är snygg och grymt lätt men motorn blev jag rätt besviken på. Nu är jag ju van vid radfyra men jag tyckte inte att det var speciellt mycket kraft på det begränsade registret som en twin har. För låga varv så vibrerar det bara och när man väl tycker att den kommer upp i varv så går begränsaren i..

Men, det tar säkert mycket längre tid att lära sig och uppskatta en sådan hoj änden lilla stunden jag körde den..

Stort plus för chassit dock!

FJS skrev:
2169798 Skit i alla japssnackare på SH. 999:an med effektssystem är den optimala maskinen även för bana.
Inte enligt Masterbike i alla fall. Alla 600-kubiks japshojar var snabbare än 999S. En Ducati köper man om man gillar utseendet, ljudet och känslan. Den är varken snabbast rakt fram eller när det svänger. Påminner lite om Ferrari, de är varken snabbast rakt fram eller på bana, men har fortfarande en viss "dragningskraft". Nu är ju i och för sig 999 ett stolpskott designmässigt jämfört med vackra 916/996/998 men det är ju en annan sak... :zpy

Supersport results:
1. ZX-6R: 1'56"819
2. R6: 1'57"211
4. GiX 600:1'57"618
5. CBR600RR: 1'57"659

Superbike results:
3. 999S:1'58"061

PeGe skrev:
2171292
Gäller det toppeffekt på bakan du vill ha så köp K5 eller nåt.
Söker du körbarhet, design och detaljkvalitet, köp duccen.

Menar du att K5:an inte har körbarhet, design och detaljkvalitet?

Fred00 skrev:
2175041 Inte enligt Masterbike i alla fall.
....
Supersport results:
....

Inte i år, där är resultaten helt annorlunda. Se Daytona 675 tråden för mer info.

:fakta

Jag åker 999:a för andra året nu. Jag har provat flera japanska 1000CC hojar och förutom CBR så är de jättebra motorcyklar, ja förmodligen mycket bättre än 999:an. Definitivt snabbare, jag dristar mig till att påstå mycket snabbare. Det är i alla fall så jag upplever dem.
Men, Bra är inte ett relevant begrepp om man talar om motorcyklar överhuvudtaget, för mig så handlar det om ljud och vibrationer, aceleration och tja, att en maskin lyckas väcka känslor helt enkelt. Och det är det som jag upplever som Ducatis stora styrka. Jag mår bra helt enkelt. Pulsen sjunker när jag tittar på den.
Vad det kostar och serviceintervall är av marginell betydelse, om det är viktigt så skulle jag fundera på en VW lupo istället.
Så sluta försöka vara objektivt rationella, det funkar i alla fall inte.

Fist Woman skrev:
2175091Jag mår bra helt enkelt. Pulsen sjunker när jag tittar på den.
Det är kanske därför jag inte är något Ducati-fan. Jag vill att pulsen ska höjas när jag tittar på en motorcykel. :yoparty

bjorasen skrev:
2175018 Provade en 999s idag på Ducati´s demotour..

Jag blev faktiskt rätt besviken! Ok, den är snygg och grymt lätt men motorn blev jag rätt besviken på. Nu är jag ju van vid radfyra men jag tyckte inte att det var speciellt mycket kraft på det begränsade registret som en twin har. För låga varv så vibrerar det bara och när man väl tycker att den kommer upp i varv så går begränsaren i..

Men, det tar säkert mycket längre tid att lära sig och uppskatta en sådan hoj änden lilla stunden jag körde den..

Stort plus för chassit dock!
Jag testade samma 999S efter bjoransen och jag säger bara - ge mig en!!!
Vilket chassie, vilken motor, vilka bromsar!! Att köra twin är lite annorlunda än R4 men när man vant sig... mumma...
Tyvärr hade demo 999S inte kolfiberblåsen på och därmed inte det goa mullret från en Duccetwin men faaaan vilken go hoj. Ville knäskrapa i varje kurva och varje rondell. Nu ska jag räkna pengar... 214 900 kr...

Fist Woman skrev:
2175091 Jag åker 999:a för andra året nu. Jag har provat flera japanska 1000CC hojar och förutom CBR så är de jättebra motorcyklar, ja förmodligen mycket bättre än 999:an. Definitivt snabbare, jag dristar mig till att påstå mycket snabbare. Det är i alla fall så jag upplever dem.
Men, Bra är inte ett relevant begrepp om man talar om motorcyklar överhuvudtaget, för mig så handlar det om ljud och vibrationer, aceleration och tja, att en maskin lyckas väcka känslor helt enkelt. Och det är det som jag upplever som Ducatis stora styrka. Jag mår bra helt enkelt. Pulsen sjunker när jag tittar på den.
Vad det kostar och serviceintervall är av marginell betydelse, om det är viktigt så skulle jag fundera på en VW lupo istället.
Så sluta försöka vara objektivt rationella, det funkar i alla fall inte.

God damn, det var det vettigaste jag sett dig skriva på länge :)

Men precis så känner jag det också när det gäller Ducati vs riskokare.

/PS: Det finns ju en R version av 999 också, "litet" dyrare, med 10 hästar till och mer godis. Den är väl också samma som säljs till privatister som kör SBK serien tror jag. Följer med en massa kolfibergodis och trimgrejjor för bana har jag för mig också. Säljs i begränsad och numrerad utgåva.

LowFlyer skrev:
2175948 God damn, det var det vettigaste jag sett dig skriva på länge :)

/PS: Det finns ju en R version av 999 också, "litet" dyrare, med 10 hästar till och mer godis. Den är väl också samma som säljs till privatister som kör SBK serien tror jag. Följer med en massa kolfibergodis och trimgrejjor för bana har jag för mig också. Säljs i begränsad och numrerad utgåva.

Eller köpa en mille factory för halva priset med precis lika mycket godis
:yoparty

LowFlyer skrev:
2175948 God damn, det var det vettigaste jag sett dig skriva på länge :)

Nää den heter 999RS o kostar över miljonen ;)
999R kostar cirkus 300 lök och har som du skrev lite mer krut, helsystem på köpet, alla kåpor m.m i kolfiber m.m...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon