Ducce 748:a frågor

TLR-Johan

Hojlös :(
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tidigare Suzuki TL1000R. Vill ha en 748:a!
Många modeller av 748:an finns det. Vad skiljer de olika åt?

748 E
748 S
748 SP
748 Biposto (passagerarsadel jag vet men är det en E, S, SP osv?)
748 SPS
748 R

Och slutligen vilken skulle ni satsat på om man vill mecka så LITE som möjligt. 748:an eller 916?? Har tyvärr ej pengar till någon nyare :( så det är bara att glömma.
 
TLR-Johan skrev:
Många modeller av 748:an finns det. Vad skiljer de olika åt?

748 E
748 S
748 SP
748 Biposto (passagerarsadel jag vet men är det en E, S, SP osv?)
748 SPS
748 R

Och slutligen vilken skulle ni satsat på om man vill mecka så LITE som möjligt. 748:an eller 916?? Har tyvärr ej pengar till någon nyare :( så det är bara att glömma.

E å S kom '00 har jag för mig..

S är i princip en BP med nyare femekrade fälgarna som kom över hela programmet '00. Tror S-en gick att få både som monoposto å bippo, samma stålbakram på bägge..

E (eller om den inte heter något alls, bara 748, lite oklart) har dom gamla tre-ekrade fälgarna samt halvmedioker sachsdämpare bak, inga snabbskruv till kåporna, inga snabbkopplingar till soppaslangarna å fast gaffelvinkel. Kan skilja mer, men detta är vad jag kommer ihåg just nu..

SP å SPS har beroende på årsmodell mer eller mindre exotiska detaljer, öhlinare bak, gjutjärnsskivor, ev öhlins styrdämpare samt lite vassare kammar. SPS'en kom '98 ungefär å ersatte SP'n.

R ersatte SPS '00, nytt sprut med överliggande injektorer å ny luftburk. '01 kom den med öhlinsgaffel å fyrpadsok fram..

Alla SP, SPS, å R modeller har enkelsadel med alubakram, lite jobbigt att fixa skjutsmöjligheter..

Meka så lite som möjligt... skojjar du :p

/B
 
Re: Re: Re: Ducce 748:a frågor

TLR-Johan skrev:
AJ, aj är det så illa??? :(

Dom kräver lite kärlek å omvårdnad å så om man säger..

å 748-orna är väl inte dom minst serviceintensiva.. höga varvtal sliter mer, så är det.. :fakta

/B
 
Jag kan försöka klargöra lite även om jag inte kan det helt och hållet.

Tidigare, säg runt 1997, hette basmodellen biposto och den sportigare sp eller sps (beroende på år).

Senare ändrades sättet att namnge till E, S och R där E var en basmodell, S en lite mer hottad modell (Dzus skruvar till kåporna :) ) samt R som var den hottaste, sedan finns ibland även en RS modell som är den riktigt hotta gjord för racing.

E modellen tror jag alltid hade passagerar kuts medan till S modellen kunde man välja själv.

Vad gäller mekandet på 748 och 916 så är det nog ganska lika. Man behöver inte meka speciellt mycket men det är en fördel om man har en ganska stor plånbok vid service istället, och service behöver de relativt ofta.

Mvh Martin
 
Äsch nu var jag visst lite långsam, å Björns
mail var ju riktigt snyggt.
Schysst bild du hittat förresten.

/Martin
 
marleh skrev:
Äsch nu var jag visst lite långsam, å Björns
mail var ju riktigt snyggt.
Schysst bild du hittat förresten.

/Martin

Hähä.. här gäller det att hugga blixtsnabbt.. :D

/B
 
Hur är det med en 900SS -93'a då? Jag förstår ju att man måste pyssla om gumman, men vad behöver man göra?
 
Limstift skrev:
Hur är det med en 900SS -93'a då? Jag förstår ju att man måste pyssla om gumman, men vad behöver man göra?

tvåventilarna är riktiga slitvargar med extremt få problem om man jämför med en quattrodesmo.. tidiga 900-or hade lite problem med att dragstängerna till toppen small av samt sprickor i ramen vid främre tankfästet.

Annars är det väl inget speciellt, kolla ventiler, byta remmar å filter bara.. har för mig att dom till 92-93 nångång fick bättre material till ventilstyrningarna (alubrons eller nåt liknande, de gamla järnstyrningarna är väl lite sådär i slitstyrka..)

Resten av plocket med läckande slavcylindrar till kopplingen å såna skitfel nämner jag inte..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
tvåventilarna är riktiga slitvargar med extremt få problem om man jämför med en quattrodesmo.. tidiga 900-or hade lite problem med att dragstängerna till toppen small av samt sprickor i ramen vid främre tankfästet.

Annars är det väl inget speciellt, kolla ventiler, byta remmar å filter bara.. har för mig att dom till 92-93 nångång fick bättre material till ventilstyrningarna (alubrons eller nåt liknande, de gamla järnstyrningarna är väl lite sådär i slitstyrka..)

Resten av plocket med läckande slavcylindrar till kopplingen å såna skitfel nämner jag inte..

/B

Ok, det är inget värre alltså. Då kanske man skulle titta efter en på allvar :tummenupp
 
marleh skrev:
Jag kan försöka klargöra lite även om jag inte kan det helt och hållet.

Tidigare, säg runt 1997, hette basmodellen biposto och den sportigare sp eller sps (beroende på år).

Senare ändrades sättet att namnge till E, S och R där E var en basmodell, S en lite mer hottad modell (Dzus skruvar till kåporna :) ) samt R som var den hottaste, sedan finns ibland även en RS modell som är den riktigt hotta gjord för racing.

E modellen tror jag alltid hade passagerar kuts medan till S modellen kunde man välja själv.

Vad gäller mekandet på 748 och 916 så är det nog ganska lika. Man behöver inte meka speciellt mycket men det är en fördel om man har en ganska stor plånbok vid service istället, och service behöver de relativt ofta.

Mvh Martin

Tackar, tackar för all info.
De kräver lite extra alltså, hmmm.... Att de inte var som en japps visstea man väl men att de krävde så pass mycket var väl inte väntat. F-n varför är de så snygga och har så härligt sound?? De är väl iaf billiga att försäkra (upp til -98)? Kanske går det jämt ut med en nyare sporthoj i klass 7??
Vad har ni (BJORN O Martin) för fk-kostnad?
 
Synd att "Bj.O.rn":s svar till mig försvann i the big bang. Annars kunde jag bidragit en lång och bra utläggning med massor av info.
 
Jag har en 748 SP från 97 och nu har den gått 2600 mil utan problem. Bara att serva somvanligt. Lite dyrare än japs på service, men inte mycket.

Modellerna igen

BiPoste och E = samma. bara olika namn. E är nyare. 98 häst

S = Som en vanlig 748, men med Öhlinare bak och snabbskruv på kåporna.. 98 häst

SP = Vassare kammar och lättat svänghjul, jämfört med basmodellerna. Öhlinare bak och ingen skjuits möjlighet. ca 104 häst.

SPS = Ersatte SP´n 1998. Öhlinare bak och styrdämp. lite lättare än sp´n. Ganska ovanliga. ca 104 häst här med.

R = Värstingen i klassen. Öhlinare runt om, nya sprut och slipperclutch. fyrpads ok och finfina köregenskaper. Skall lämna ca 110 häst.

Jag har haft min i två år. hel/hel 7000:- bor i Stockholm hojkort i ett år, 29 år gammal.

:squid
 
Amullo är historielös och har därför rört ihop det... :hej

E är inte samma sak som gamla tiders bippo.. E är och för blir en snikmodell, biligare i inköp, dyrare att serva..

hajpersportarna har alltid haft ställbar gaffelvinkel, snabbskruv till kåpor samt snabbkopplingar till soppatanken. Så även bippon

Snikmodellen E saknade dessa..

Så jäkla mycket plock är det inte.. Mekanisk sympati och ordning på grejjorna är vad som krävs...

/B
 
ville bara lägga in en bild på polarens 748:a...helt klart den snyggaste färgen :tummenupp
 

Bifogat

  • halles hoj.jpg
    halles hoj.jpg
    85.8 KB · Visningar: 181
emullo skrev:
Ja, visst är det en snygg färg, men ni vet väl att röda hojar går snabbast :D :tummenupp
/E

Japp.. å dom ä mycke, mycke snabbare än gula.. hähä..

(Vet, för jag har haft två gula duccar förut, å dom var inte alls lika snabba..) :fakta

/B
 
amullo skrev:
S = Som en vanlig 748, men med Öhlinare bak och snabbskruv på kåporna.. 98 häst
Fel. Åtminstone på min '00:a. Ingen Öhlinare bak. Showa både fram och bak, med TiN-belägg fram. Snabbfästen till kåporna var rätt ja. Ställbar gaffelvinkel och snabbfästen till bensinslangar och allt det där, 5-ekrade Marchesini-fälgar.
 
amullo skrev:
Jag har en 748 SP från 97 och nu har den gått 2600 mil utan problem. Bara att serva somvanligt. Lite dyrare än japs på service, men inte mycket...

Jag har haft min i två år. hel/hel 7000:- bor i Stockholm hojkort i ett år, 29 år gammal.

:squid

Låter mycket bra, mitt hopp har tänts igen :tummenupp


ville bara lägga in en bild på polarens 748:a...helt klart den snyggaste färgen

Grym!! Mycket vacker, gul är trotts allt min favvofärg :kär
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top