Ducatismutskastartråd

hmm

Bingo skrev:
Ducati är för killar med klent självförtroende. Posers. När såg du en Ducati som verkligen kördes fort senast?

:arsele

Kom med på ngt banåka så ska jag iaf åka från dig :arsele
 
Bingo skrev:
Om det finns två likvärdiga sätt att göra något på väljer man det enklaste. Det krångligare alternativet blir dyrare, har högre benägenhet att gå sönder och är mer underhållskrävande. Lägg till slöare så har vi en hygglig sammanfattning av Ducati.

Jag tyckar iofs att det vore lysande om Ducati kunde göra ett desmosystem var mindre servicekrävande (och bättre kvalite på vipparmarna). Men som tekniker kan man inte annat än tycka om ett vackert system. Om man tar bort kamremmen så kan man med fingertopparna vrida runt ventilsystemet. Testa det på din radfyra, du behöver en halvmeterlång hävstång för att trycka ner ventilerna.
 
innebär det att om du teoretiskt monterade på ett konventionellt
ventillyftarsystem så skulle det förloras upp till 50% i effekt ?

lek då med tanken att vi gör tvärtom,,, monterar desmo på dom 2:a hojjarna o höjjer med 50%,,,,,, då jäklar :o)
tänk dig en vanlig Aprilia mille med 200 HK ,,, he he he då jämförelsevis om duccen har kvar sin desmo paralellt så är den på dagens beskedliga effekt,,
jämt o ständigt i bakhasorna på en MILLE

sanningen svider även om den är teoretisk :yoparty

K-Micke skrev:
Jag tyckar iofs att det vore lysande om Ducati kunde göra ett desmosystem var mindre servicekrävande (och bättre kvalite på vipparmarna). Men som tekniker kan man inte annat än tycka om ett vackert system. Om man tar bort kamremmen så kan man med fingertopparna vrida runt ventilsystemet. Testa det på din radfyra, du behöver en halvmeterlång hävstång för att trycka ner ventilerna.
 
jocke i köping skrev:
innebär det att om du teoretiskt monterade på ett konventionellt
ventillyftarsystem så skulle det förloras upp till 50% i effekt ?

Var kom siffran 50% ifrån? Jag har ingen aning om hur mycket effekt som förloras i den inre friktionen i ett vanligt ventilsystem. Kanske någon annan vet?
 
K-Micke skrev:
Var kom siffran 50% ifrån? Jag har ingen aning om hur mycket effekt som förloras i den inre friktionen i ett vanligt ventilsystem. Kanske någon annan vet?

Nu är jag lite småfull, men jag får för mig att du är fulare i verkligheten.. Jag tror att din bild förskönar, kanske photoshoppad!? Men vad vet jag mitt arma fnask....

OT, jag vet, men va tvungen...
 
när det gäller de tvångstyrda ventilerna så tror jag det är en egen skola så at t säga som en massa andra lösningar hos olika tillverkare, det behöver absolut inte betyda att det är den bästa lösningen, ifall man kan tvinga ner en ventil i en vanlig hoj med fjäderteknik kan ju kvitta, varför skulle man göra det för?
 
Last edited:
Silwer skrev:
när det gäller de tvångstyrda ventilerna så tror jag det är en egen skoa så tat säga som en massa andra lösningar hos olika tillverkare, det behöver absolut intebetyda tat det är den bästa lösningen, ifall man kan tvinga ner en ventil i en vanlig hoj med fjäderteknik kan ju kvitta, varför skulle man göra det för?


Exakt!
 
Om jag inte har alldeles fel så har peugeot testat med desmo(dom kanske rent av e pappa till det ? ) på tidigt 1900-tal,,,,, redan då kom dom på att det inte var förnuftigt,, det måste vara orsaken till att dom avbröt projektet :rofl :fyllisar

Silwer skrev:
när det gäller de tvångstyrda ventilerna så tror jag det är en egen skola så at t säga som en massa andra lösningar hos olika tillverkare, det behöver absolut inte betyda att det är den bästa lösningen, ifall man kan tvinga ner en ventil i en vanlig hoj med fjäderteknik kan ju kvitta, varför skulle man göra det för?
 
jocke i köping skrev:
Om jag inte har alldeles fel så har peugeot testat med desmo(dom kanske rent av e pappa till det ? ) på tidigt 1900-tal,,,,, redan då kom dom på att det inte var förnuftigt,, det måste vara orsaken till att dom avbröt projektet :rofl :fyllisar

Troligare är att om inte behärskade tekniken, Peugeot hade väl knappt ett sant desmosystem heller för den delen, dom konverterade kvickt till fjädrar..

Ferrari hade en F1-motor med desmo på gång i början av 90-talet, En V-12 a med fem ventiler per cylinder, problemet var att den var för svår att tillverka..

ferrari1.jpg


Så man gav upp det projektet.. Enklare att tillverka desmotoppar med precision när man kan bearbeta från alla fyra sidor..

/B
 
Nix, inte förnuftigt att tillverka en desmotopp med mer än ett eller max två förbränningsrum. Nu har iofs Desmosedicin två, men sen när var racing förnuftigt?

/B
 
kul att se en kille som åker Virago inte tycker om Duccati är man förvånad, en gul virago med 12 hästar och 2ton limpa det måste ju vara en riktig racer det, eller är det en glidare, jag såg på mässan att de även gjort moppar som såg ut som Virago kanske du ska byta säkert billigare försäkring och du kommer inte märka nån skillnad
 
Man kan ju fundera på vilka som är mest lika HD-snubbar:
- de som har twin?
eller
- de som prioriterar några hästar till framför chassi, markfrigång och bromsar? :7peta
 
Fan är det med er pojkar!? Detta är en Ducatismutskastartråd, dvs man ska smutskasta Ducati i den. Håll er till ämnet.

Mycket OT nu :mad:

:hej
 
Monster skrev:
Kom med på ngt banåka så ska jag iaf åka från dig :arsele
Nä, det blir för orättvist med en Cucati 900 mot en Virago 535. Men en Monster 600 klår jag med Viragon vilken dag i veckan som helst :yoparty
 
Back
Top