Ducatidags - Tips tack!

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Tja,

Nu är det dags att skaffa italienskt! Håller på att titta på 916/996 samt ev. 748.

Vad är bra att veta inför detta beslut? Personligen gillar jag när det bär iväg satan rakt fram varför jag ihuvudsak tittar på 900+ kubik, men jag är av en svag natur och förmodligen lättövertalad. Givetvis kanske man ville ha en timmad japs för rakt-fram-åka, men jag vill ha italiensk twin!

Så, servicekostnader/intervaller, andrahandsvärde, kioskvältarstatus etc? :va

Tacksam för tips! :tummenupp

Om det nu är en italiensk twin du vill ha så skulle jag välja en Aprilia RSV istället för de Duccar du listar.

Bättre på allt :)

Klart du ska ha en Ducce :)
916, 996 & 998 är bland de absolut snyggaste hojar som tillverkats!
Det lilla jag vet om servicen, ventiljustering var 1000:e mil, byta kamremmar vartannat år. Remmarna går väl på ett par tusen för bytet. Olja och sånt byter man själv :)

Försäkringen brukar vara hyfsad på de där men det är ju extremt individuellt..

Mvh
Micke

FOR THE LOVE OF GOD, DON`T DO IT! :D

Nä´rå, skämt åsido..
Bästa hojen av "den gamla" som går att få tag på är nog en -02 eller -03 998S. Annars är nog 999:an en bättre hoj på alla sätt egentligen

Bästa försäkringen är reserverad till -98 års modeller.. Vet inte varför faktiskt, bara aär så.. Äldre än -98 har också billig försökring om man frågar runt mellan bolagen.

Kommer du från en rad4 japs är nog 748:an lite lite motor för dig, de ligger på runt 90-100 på bakhjulet. Största skillnaden i effekt blev när man bytte till "Testastretta" motor som kom på -01 996R samt på alla 998.

Service gör man ganska bra själv om man har tummen på rätt plats. De äldre hyprarna är GRYMT lättmekade.

Om det nu är en italiensk twin du vill ha så skulle jag välja en Aprilia RSV istället för de Duccar du listar.

Bättre på allt :)

Jag håller med lite, jag sneglade lite på samma sak förra sommaren, och kom fram till att en fräsch Mille var ett klurigare alternativ, man får mycket hoj för pengarna..

Ducce är ducce, men millen är både kompetent och prisvärd om man kikar på 9-serien.

/J

Mullo har rätt ang effekten...Jag kommer också från japshållet och började min duccekärriär med ett litet monster (620) då det hade varit några år utan hoj för mig. Inget ont om monstret, den gick galet bra på småbanor om man bortser från att många delar skrapar i ju gladare man blir.

Efter en säsong med monstret hade jag blivit omkörd vid "raktframåka" för många gånger och tog steget upp till min 748 som jag har nu. Betydlig skillnad men tyvärr börjar även denna hoj kännas lite för trött nu så jag börjar jag fundera på att byta till en 848...

Jag bytte mina kamremmar själv på 748:an förra sommaren och det var inget problem. Tog ca: 4 timmar då det var första gången jag skruvade ducce-motor. Men som sagt tidigare är det inte något problem om man har skruvat lite tidigare och inte har tummen mitt i handen.

Bara att slå till, snyggare hojar finns inte :tummenupp

999

Hej du ! Jag har varit inne på en 916/996 hela vintern men köpte en trippel 9:a dels för den var jävligt bra iordning och snygg. Har även läst att detta är den bästa hojen som Italienarna byggt. Lite omtvistad pga. av främst framdelen, men jag tycker den blir snyggare och snyggare ju mer man kollar på den. Tänkte oxå att en 996 börjar ju faktiskt bli ganske gammal. Kan bara säga att jag är skitnöjd med hojen. Har kört ca 400 mil nu och var nere i Assen i helgen, körde med passagerare !! tom. det gick utan problem. :tummenupp

Vart 1000:e mil ska den ventiljusteras vilket för 4-ventilsduccarna betyder 6000-8000kr hos aukt. Ducceverkstad.

Hellre Aprilia RSV Factory alla dagar i veckan. ventiljusteras vid 4000 mil till en kostnad på ca 2500kr.

APAPP!! Venmtilspelet skall KOLLAS var 1000:e mil och justeras vid behov! Det är långt från troligt att de måste justeras. Våran race 999s motorn behövde inte justeras efter en hel race säsong i ERF. Alla ventilspel var kvar på rätt spec. Kontrollen gjorde vi själva och det tog oss vällan 20 min. att göra (Sa jag att duccarna är lättmekade?)

Fattar inte heller var ni får de här priserna ifrån, jag har aldrig betalt över 3000kr för en ventiljustering. Får ni betala så dyrt på västkusten? Ducati Stockholm verkar vara billiga isf.

Men jag får väll tillstå att Duccens serviceschema är tätare än Aprilians.
Såhär brukar min se ut under vintern.
dsc00008.jpg

Men jag har kört ducce sedan 2002 på både en -97 748 opch en -98 916. Totalt har jag lagt runt 6000 mil på dem med ca 10-11 bandagar varje säsong. Under sommaren gör jag sällan mer service än nöden kräver (oljebyte brukar det bli).
Under den tiden har TVÅ saker gått sönder för mig.
1. Ryckdämparna pajade på 748:an, fixades för under 4500 inkl byte av hubb och nytt drivpaket av Ducati Stockholm
2. Laddningen slutade funka pga. en tråd hade brunnit av. Fixade jag själv, kostnaden blev en sockerbit.

Min personliga erfarenhet av duccen är att om man tar hand om de enkla delarna av servicen sjjälv och sätter sig in i hur hojen funkar så har man en kompanjon som ger extremt mycket körglädje och en hyggligt bra gemenskap i klubben för låga kostnader.

mina 2c.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...