ducati??

pia

Ducatimoster
Gick med
24 May 2005
Hoj
Buell XB9S -03, Vespa PX125
:va Hej allesammans.ag skulle vilja fråga om det finns några Duccefans
som kan hjälpa mig.Jag har blivit våldsamt sugen på en monster,men vet absolut inget om Ducati.Jag har alltid bara åkt japs.Hur är dom i kvalite'?
Vågar man åka till Tyskland på semester t.ex.?Utan stora verktygslådan!
Snälla ni som vet,berätta för mig.
Tack på förhand

amazonas skrev:
som kan hjälpa mig.Jag har blivit våldsamt sugen på en monster,men vet absolut inget om Ducati.Jag har alltid bara åkt japs.Hur är dom i kvalite'?
Tack på förhand

Sök! Finns flera trådar om detta (nyare ducati håller bra kvalite, sålänge dom är servade som dom ska)

amazonas skrev:
Tack på förhand

Köp helst en hoj efter -98 så håller Duccarna hur bra kvalitet som helst. 1998 blev Ducati uppköpt (delvis) och Ducati fick på så sätt en stort kapitalökning som ledde till mycket bättre kvalitet.

Det du ska kolla på Monster (eller Supersport som är en monster med kåpor) är att ventiljustering har skett vart 1000:e mil och att kamremmar har bytts samtidigt.

Jag tror också att du borde sikta på en insprutare (så kallad "i.e." i modellbeteckningen). För Supersportarna (SS) kom detta 1998. För Monster är jag inte lika säker på när detta kom. 2000 kanske? Googla och du ska finna.
Insprutarna har mjukare motorgång som främst märks vid gasavslag och gaspåslag. Dvs mindre ryckighet.

Det finns säkert mer info du kan behöva men jag kommer inte på mer i skrivande stund. Fråga mig så ska jag försöka hjälpa dig...

Edit: Jag rekommenderar en 2-ventilad (s.k. Desmodue) för monster. De är hälften så dyra att ventiljustera och ger gött med bottenmos och mellenmos. 4-ventilarna är mer toppiga men lämnar också mer effekt.

Stora servicen (2000-mil) kostar ca 4000-5000 på en 2-vent, jämnfört med nästan det dubbla för en 4-ventilad.

Kolla också att du köper en hoj som blivit servad hyfsat nyligen, så slipper du tänka på det (dvs köp en hoj som gått 1100 mil och nyservad för du kan du köra 900 mil utan att ventiljustera). Typ.

haverdal.jpg

Last edited:
Zee skrev:
Köp helst en hoj efter -98 så håller Duccarna hur bra kvalitet som helst. 1998 blev Ducati uppköpt (delvis) och Ducati fick på så sätt en stort kapitalökning som ledde till mycket bättre kvalitet.
Om du tänker på TPG så var det -96.

rerell skrev:
Om du tänker på TPG så var det -96.

Hmm.. vet inte vad TPG är..

Men det kanske är det jag menar. :)

Point is, kvaliteten på Duccar ökades markant under senare delen av 90-talet.

Last edited:
Zee skrev:
Hmm.. vet inte vad TPG är..

Men det kanske är det jag menar. :)

Point is, kvaliteten på Duccar ökades markant under senare delan av 90-talet.
Sorry, Texas Pacific Group. De köpte in sig med 51% 1996 och i samband med det förändrades stora delar av produktionen, vilket sägs vara orsaken till kvalitetshöjningen. 98 var det inga stora uppköp tror jag, men skit samma, din poäng kvarstår. :)

rerell skrev:
Sorry, Texas Pacific Group. De köpte in sig med 51% 1996 och i samband med det förändrades stora delar av produktionen, vilket sägs vara orsaken till kvalitetshöjningen. 98 var det inga stora uppköp tror jag, men skit samma, din poäng kvarstår. :)

Det var det jag menade! :)

Jag blandar nog ihop det lite. 1998 kom den nya Supersportmodelllen och med den kom en bättre kvalitet. Det var nog så jag tänkte. :död

Oh well.. :fyllisar

Zee skrev:
Det var det jag menade! :)

Jag blandar nog ihop det lite. 1998 kom den nya Supersportmodelllen och med den kom en bättre kvalitet. Det var nog så jag tänkte. :död

Oh well.. :fyllisar

Jag tycker inte att man kan godtyckligt påstå att den fick högre kvalité från -98. Framför allt blev den ful tycker jag.

Chronic skrev:
Jag tycker inte att man kan godtyckligt påstå att den fick högre kvalité från -98. Framför allt blev den ful tycker jag.

I beg to differ, my friend. Jag tycker den nya SS:n är ultrasnygg. Den gamla är också nice, men den nya är snyggare. Hursomhelst kwittar det ju vad andra tycker. Jag har min hoj för min skull.

Onödigt att starta en pajkastning på detta sättet iaf.

amazonas skrev:
Hur är dom i kvalite'?
Beror på modell och år. Generellt är tvåventilaren mycket driftsäker.

amazonas skrev:
Vågar man åka till Tyskland på semester t.ex.?Utan stora verktygslådan!?
Absolut. Däremot så kanske ergonomin blir en faktor.

ÖVRIGT:
Monstren är populära, det innebär att det finns en del att välja mellan, men chansen/risken att få en som inte är servad på riktigt sätt ökar ju också.

Var npggrann med servicebok och att intervaller för kamremmar och ventiljustering hållts. Oljebyte görs exempelvis enligt service var 1000:e mil, men jag kan rekommendera att man halverar den sträckan om man vill vårda sin ducce. Detta är förvisso mer angeläget om man åker 4-ventilare, men det skadar ju inte även på de mindre extrema motorerna.

Monstren finns även med flera motoralternativ och varierar i fjädringskomponenter, svingar, ram osv. Det finns så många olika att det är ingen idé att gå in på det.

DARK modellerna instegsmodellen vad gäller fjädring och ram/sving.
S.i.e. är de mest utrustade i detsamme.

Mitt tips blir dock att titta på en modell med sprut och gärna med 900 eller 1000ds motorn, då de verkligen ger designen i monster rättvisa även i effekt.
Undvik om möjligt monster 600 om du inte enbart kör i stan, då 620 spisen är mycket roligare

Lycka till och glöm inte att bli medlem i klubben om du skaffar ett monster.

Jag har Monster 900 i.e. Kvalitén är superbra förutom att bakre glödlampan går ungefär en gång på två månader :va Sköt om ventilerna och ligg inte på varvstopp så har du en partner för länge. Kamremmarna byts efter 2000 mil eller 2 år.

Med insprutingen fick iaf vad jag vet monstret mer effekt och bättre kurva.

Toppfarten ligger väl vid strax över 230km/h med öppet system, performance luftfilter och vassare eprom. Mätarn går bara till 220 så det är lite svårt att se. Vridet är fullgott men inte alls som stor-kusinerna 916-999 med fyrventil dock så har man ett bra bottenvrid.

Ducati har överlag enl mig en hel del smarta "raceiga" lösningar, dvs. lösningar som gör saker lättmekade osv. En hel del justeringsmöjligheter.

Jag vill inte påstå att Ducati är bättre eller sämre än andra men dom ligger inte dåligt till iaf.

Zee skrev:
I beg to differ, my friend. Jag tycker den nya SS:n är ultrasnygg. Den gamla är också nice, men den nya är snyggare. Hursomhelst kwittar det ju vad andra tycker. Jag har min hoj för min skull.

Onödigt att starta en pajkastning på detta sättet iaf.

Det handlar inte om pajkastning, hur ska jag uttrycka mig då? Det är ju ändå bara Ducati-Intresserade som har en åsikt kring uppdateringen som skedde till -98 års modell och då tycker jag snarare att det handlar om en nyanserad diskussion.

Tycker den tappade all sin själ och raceimage -98, och det är ju min åsikt och lika mycket värd som din eller hur?

Fast nu var det väl Monster trådstartaren frågade om, och då säger jag att köp en till ett pris du har råd med.

Jag åkte ner till WDW 2002 med mitt monster utan problem, visst fasen blev man trött i kroppen men det handlade mer om 130 mila etapper än om hojen i sig. Visst är körställningen lite väl kompakt och den kan inte klassas som världens bästa laståsna men det funkar absolut å toura med den.

Skulle lätt kunna göra om samma trip igen med Monstret, dock skulle jag ta det lite lugnare å köra färre mil om dan nästa gång ... mindre sträckkörning å mer semester ;)

amazonas skrev:

kiko skrev:
Jag åkte ner till WDW 2002 med mitt monster utan problem, visst fasen blev man trött i kroppen men det handlade mer om 130 mila etapper än om hojen i sig. Visst är körställningen lite väl kompakt och den kan inte klassas som världens bästa laståsna men det funkar absolut å toura med den.

Skulle lätt kunna göra om samma trip igen med Monstret, dock skulle jag ta det lite lugnare å köra färre mil om dan nästa gång ... mindre sträckkörning å mer semester ;)

RESPEKT! Det längsta jag orkade med var Sthlm-Karlskoga.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!