Ducati

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Är det nån här som skulle kunna ge lite åsikter om Ducati :confused:

Jag har nämligen under en längre tid gått i hojbytar tankar och nu riktat in mig på Ducati mer eller mindre eftersom jag har hört att dom har hyfsat bra med klös i och därmed hyfsat låg försäkring

Så fram med lite ris å ros tack :)

Dom modeller jag är mest intresserad av är Ducati 750/900 S/SS

Då jag själv är född med centralmonterad tumme var jag lite nervös innan jag slog till på monstret, Efter 1000 körda mil kan jag glatt konstatera att kvaliteten är bra, smolket i bägaren är att jag fått byta kolvringar pga. relativt hög oljeförbrukning.

Det jag verkligen gillar med Ducati är (naturligtvis) designen, utstrålningen, karaktären och den fantastiska körglädjen. Att man dessutom genom SDK har förmånliga bandagar, sammankomster och en trevlig gemenskap är jättekul.

Ducati är mer en ett konventionellt hojägande - det är religion! :Bugar

Personligen tror jag inte jag kommer äga en japansk hoj igen, har åkt Höna tidigare och det var förvisso kul men långt ifrån lika inspirerande. Vill också slå ett slag för de facila priserna på reservdelarna. En Ducati behöver ju som bekant inte "faceliftas" varannat år som japsarna. Delarna är alltså i mångt & mycket gemensamma över en längre period.

Provkör och bilda dig en egen uppfattning, att service är dyrt yttras oftast av de som inte själva äger en Ducati. Skillnaden är nog inte särskilt stor.

Lycka till och glöm inte att pynta in 200:- till SDK så fort du berikats med en eldig italienska!

Ciao

Silwer skrev:
"har hört att dom har hyfsat bra med klös i och därmed hyfsat låg försäkring"

detta går inte ihop starka hojar har dyra försäkringar.

Jo men om de har hyfsad effekt s¨å är ju försäkringen hyfsad :arsele

Sen är väl inte en Monster lika dyr att försäkra som en R1... konstigt vore de annars... iofs finns det väl nått eller några bolag som klassar dem högt men.

Kan man köpa en hoj under klass 6 o fortfarande ha kul ? (Motarder räknas inte just nu)

Mattiaz skrev:
Jo men om de har hyfsad effekt s¨å är ju försäkringen hyfsad :arsele

Sen är väl inte en Monster lika dyr att försäkra som en R1... konstigt vore de annars... iofs finns det väl nått eller några bolag som klassar dem högt men.

Kan man köpa en hoj under klass 6 o fortfarande ha kul ? (Motarder räknas inte just nu)

öh, en R1 är nog heller inte att jämföra med en monster.

Jag vet inte vad som är riktigt kul i klass 6, finns väl inte så mycket med mer än 70 hästar där tror jag (om man nu har det som krav för att ha kul).

Silwer skrev:
Jag vet inte vad som är riktigt kul i klass 6, finns väl inte så mycket med mer än 70 hästar där tror jag (om man nu har det som krav för att ha kul).

Genomtänkt svar?!!

Silwer skrev:
öh, en R1 är nog heller inte att jämföra med en monster.

Jag hörde att Monster R ligger (låg?) i klass 7, men en monster R har ju inte kåpor, och BÖR inte vara lika dyr som en R1.... dock vet man ju aldrig hur idioterna på bolagen resonerar.

Man behöver ju inte ha 140 hk för att ha kul, det vet jag.... det rör på sig även om man "bara" har 90 Hk.... o man kan ha kul på kurvig väg då med... kanske inga toppfartsrace, men topfarten på en sån hoj räcker gott o väl, speciellt med avsaknad av kåpor :P

Mattiaz skrev:
Jag hörde att Monster R ligger (låg?) i klass 7, men en monster R har ju inte kåpor, och BÖR inte vara lika dyr som en R1.... dock vet man ju aldrig hur idioterna på bolagen resonerar.

Man behöver ju inte ha 140 hk för att ha kul, det vet jag.... det rör på sig även om man "bara" har 90 Hk.... o man kan ha kul på kurvig väg då med... kanske inga toppfartsrace, men topfarten på en sån hoj räcker gott o väl, speciellt med avsaknad av kåpor :P

nä tyvärr är det lite lotteri med premierna, men det kan bli lika dyrt som en sporthoj i vilket fall.
Jag är dock personligen inet inne på nakna bushojar, en sån blir det inet för min del, då åker jag offroad hellre.

Silwer skrev:
nä tyvärr är det lite lotteri med premierna, men det kan bli lika dyrt som en sporthoj i vilket fall.
Jag är dock personligen inet inne på nakna bushojar, en sån blir det inet för min del, då åker jag offroad hellre.

En offroad (läs motard) e jag också sugen på, men de är ju inte lämpade för att åka så långt som jag faktiskt gör varje år... 1500-2000 mil.

Men om man köper sig en naken hoj med mindre effekt, så kan man ju faktiskt skrapa ihop till en motard som andrahoj (iallafall är drömmen så hehe) :D

Ska prova lite nakna hojar till våren, för som sagt, det enda jag kört är R, 999 och en Glidare ... vill ha lite mer referenser :)

Silwer skrev:
vad är svaret då?

jag vet inte exakt vilka hojar som kan anses kul i klass 6, vet du?

Man får den uppfattningen att det är bara kul med klass7 hojar. Min uppfattning är att många har en alldeles för stark hoj som dom inte behärskar och skulle ha mycket roligare med en hoj som är lämlig efter sin egen nivå. Det är ju mycket roligare om man behärskar sin hoj även när det börjar svänga. Att man har många hästar mellan benen betyder inte att man är snabbast eller har roligast.
/N

Mr. Fraghappy skrev:
Är det nån här som skulle kunna ge lite åsikter om Ducati :confused:
Så fram med lite ris å ros tack :)

Har varit kritisk till Duccar tills jag "råka" köpa en själv. Vad det gäller sport/supersportarna så är det bara possetivt. Inga förutfattade problem dök upp som flera varnade för...

Har bara ett råd ...provkör!

///N

Honda VFR800 går i klass 6 (sort of). Bilsport & MC försäkrar den i alla fall.

Gissar att det är den roligaste hojen i klass 6 om man är lagd åt hållet "sportigare körning". Har gjort några bandagar med min och det krävs ganska många innan hojen blir begränsningen.

Mr. Fraghappy skrev:

Ducce´s Tvåventilare är bra. Man har lägre kostnader än med Hyper modellerna som har desmoquattro.

Effekt leveransen är mer åt låg till mellan varv än hög varv. Det är sällan man måste växla en 900ss/s. Köper man en efter 98 så får man ett stablit chassi och bra dämpare/bromsar på köpet.

Att välja mellan en 750 och 900 är ganska enkelt. 900;an är mycket mer prisvärd. En äldre 750ss får man iochförsig billigt. Ducce´s desmodue (tvåventiolare) är i princip skottsäkra. Jag har inte hört om någon i klubben som haft problem. Det finns säkert, men det är inte ofta.

Reservpriserna är bra, det är bensintanken man måste vara rädd om. Ett orginal oljefilter för 80:- har man ju råd med... Tanken går dock oftast på mellan 10 och 12 loppor.. inte kul. :(

De funkar utmärkt på gata och för banåkare som inte har aspirationer på att vara rossi. I stan är de en dröm. Kolla med PeGe här på Sporthoj. Han funderade på att sälja sin 02 900S.

Skillnaden mellan S och SS är ju att SS´n har bättre fjädringsgrejer, samt en annan sving. Sen är alla S mattsvarta. Annars är det samma motor, låda o bromsar. Kör du mest gata så är en S jättebra. Skall man köra ofta på bana så kanske en SS är att föredra. 900 modellen har dessutom gått ner i pris på beg. marknaden eftersom ducce släppt 1000DS motorn.

Lycka till. :tummenupp

Nysse skrev:
Man får den uppfattningen att det är bara kul med klass7 hojar. Min uppfattning är att många har en alldeles för stark hoj som dom inte behärskar och skulle ha mycket roligare med en hoj som är lämlig efter sin egen nivå. Det är ju mycket roligare om man behärskar sin hoj även när det börjar svänga. Att man har många hästar mellan benen betyder inte att man är snabbast eller har roligast.
/N

:tummenupp Bra sagt :tummenupp

Önskade bara att fler tänkte så :tungan

Klipp till, jag gick själv och fegade i flera år innan jag slog till. Nu i efterhan så ångrar jag att jag inte köpte Ducati för felra år sedan, grym körglädje, design och för att inte tala om ljudet!. Förövrig så är dom flesta delarna mycket billigare än vad dom är till japshojar, och visst kräver dom service men jag investerade i 5900:- i en spännmätare till remmarna och vipparmsnyckel så jag kan justera ventilerna och byta remmarna sjäv, vilket är den största service kostnaden(remmarna till en hypersport kostar bara 960/par och håller 2000mil på nyare modeller). Kort sagt du kommer inte att ångra dig! :tummenupp

Hightuned skrev:
Klipp till, jag gick själv och fegade i flera år innan jag slog till. Nu i efterhan så ångrar jag att jag inte köpte Ducati för felra år sedan, grym körglädje, design och för att inte tala om ljudet!. Förövrig så är dom flesta delarna mycket billigare än vad dom är till japshojar, och visst kräver dom service men jag investerade i 5900:- i en spännmätare till remmarna och vipparmsnyckel så jag kan justera ventilerna och byta remmarna sjäv, vilket är den största service kostnaden(remmarna till en hypersport kostar bara 960/par och håller 2000mil på nyare modeller). Kort sagt du kommer inte att ångra dig! :tummenupp

:eek 5900:- Var köpte du mätaren? Håller på att maila till tillverkaren men dom svarar ju aldrig. (Annars finns ju $329USD http://www.ca-cycleworks.com/shop/catalog/ducati/maint.html)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park