Ducati?

emelie87

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Ort
kinna
Hoj
yamaha yzf 750, yamaha yz 125
Hej
Är ny här på sporthoj. Funderar på att skaffa en ducati, men har hört att dom krånglar rätt mycket. Så undar om någon har lite erfarenhet om ducati?

Det är en ducati monster -01. Hörde att den va lite lättare att köra, min 750 är för stor för mig. Så hörde att monster var mer anpassad för kortare personer, den väger inte heller så mkt. Sedan är den också snygg;)


Kramar emelie :rolleyes:
 
Last edited:
Det beror väl på vilken årsmodell, innan -02 så var det en annan ram(?) bla. andra motorer/ mindre. De nyare är väl inte så dåliga, min pappas 800 -03 har inte krånglat nått iaf :)
 
Ducati är lite speciella hojar.
av någon anledning brukar man vilja vara väldigt noggrann, extra noggrann med just ducce att hojen är servad enligt bok på auktoriserad verkstad.

ducati beskrivs av många (läs ducatifrälsta) som en hoj med mer karraktär och en maskin med hjärta, jämfört med japanska hojar. om detta i praktiken innebär att de är bättre hojar är väl helt klart diskutabelt.

Japanarna har rykte om sig att bygga hojar som bara går och går utan större krångel.

Italienarna är väl kanske inte direkt kända för att bygga nått som INTE krånglar. (Fiat, Alfa, Ducati, Aprilia, Binelli, MV, Ferrari osv osv)
sköts dessa med varsam hand är de underbara maskiner, men behöver kanske pysslas om något mer.

på senare år upplever jag kanske att tillförlitlighet och kvallité hos ducati fått ett rejält uppsving och sedan 2000 och frammåt kraffsar japanerna i hasorna.

En ducatiägare får vara villig att slanta upp lite mer i servicekostnader om de skall göras hos auktoriserad handlare. i gengäld får man en hoj som skiljer sig på många punkter från japsen. framförallt står sig andrahandsvärdet långt bättre på dessa hojar.

är själv, med skräckblandad förtjusning på väg in i en äganderelation med en ducce. hoppas och ber till den italienske guden att det ska gå bra.

//Droopfy
 
Lyssna med Sportbike här på forumet.
Bra påläst på Duccar.
 
Man måste ge sin hoj lite kärlek, då ger den kärlek tillbaka.
Min 900 SL (till salu) har gått över 8000 mil och visst har slitdelar behövts bytas ut. Men rent "strul", nix, bara service och underhåll.
Köp du en Ducce, sköt om den väl och kör hoj med ett leende på läpparna.
 
Jag har haft min i 2 säsonger nu. Har inte haft några oväntade utgifter på den hittills.

Jag tror inte du kommer bli missnöjd.
 
Har haft två.. en -97 och min nuvarande -98
Min -97:a ägde jag i 6 år och under den tiden körde jag upp den till runt 4500 mil inkl ganska mycket bankörning. Hade under den tiden en eller två småsaker att åtgärda.. Laddningen av batteriet pajade pga. att en kabel gick av och den bakre hubben blev lite nerslipad pga. att jag monterat drevet lite fel. Inga stora grejer alltså..

Sen beror det mycket på vilken modell på Ducati man tänkt sig. Jag känner inte till något speciellt problembarn, men vissa av dem vill gärna ha lite mer kärlek än andra.
 
Det snackas en del om att ducatisterna bara mecka o inte kör så mycket men dels är det nog snack o elakt förtal o dels beror det nog på att vi gillar att pyssla med våra hojar. Sedan är Ducceklubben så himla hjälpsam så börjar man fråga o pilla på något får man genast en massa svar, förslag o hjälp så det blir lätt att man fortsätter o tittar igenom resten när man ändå håller på.

klart du skall köpa Ducce!! O gå sedan med i Ducceklubben, en västgötsk broder är alltid välkommen!!
/Hanna *exil-västgöte*
 
Du får väl helt enkelt pröva Ducati och se att det inte är mer krångel med dom än andra hojar. Jag föreslår att du börjar din Ducati karriär med en S2R1000, silver och svart, 750 mil och med ett Termignoni helsystem. Dom är bäst :fakta
Råkar ha precis en sån som jag kan sälja för att hjälpa dig komma igång med Ducati livet.
 
Efter några år på en fireblade ville jag ha något med mer kör glädje och som inte kosta skjortan att försäkra.
Att åka Monster är kanon! Min 620 Sie är kanske i klenaste laget på pappret men på en kurvig landsväg är det inte hojen som sätter begränsningarna. Visst saknar man farten på rakorna med bladen men de tar man igen i kurvorna!

Det stod en bra beskrivning här på SH om hur det var att köpa sin första Ducati.
Det är som att ta det röda pillret i filmen Matrix, There is no return!:tummenupp

Köp en Ducce och gå med i klubben!
 
Se till att Monstret du köper har insprutning...
Brukar stå "ie" efter modellnummret, ex. Monster 620ie, 800ie etc, har du råd, köp en S, med S:et menas att det är en lite lyxigare modell, bättre bromsar, alu sving etc. (ex. Monster 620Sie)

Har aldrig haft problem med någon av mina Duccar... :)

/issi
 
Att Duccar krånglar mer än andra hojjar är en myt som lever kvar sedan stenåldern då Ducati byggde hojjar med "det som fanns på hyllan".

Så köp du en Ducati och upptäck hur livet ska levas...
 
Köp en om du vill och lyssna inte så mycket på åsikter.
De krånglar nog inte mycket mer än andra hojar, sköter man dem så kan de gå hur långt som helst.

Sen finns det ju klubben så klart. Har tyvärr gått utför sista tiden med andra kvinnliga ordföranden på raken. Fick sälja duccen och köpa en HD istället.
Kanske köper en ducce igen när det är ordning på styret...










:lol
 
Köp en om du vill och lyssna inte så mycket på åsikter.
De krånglar nog inte mycket mer än andra hojar, sköter man dem så kan de gå hur långt som helst.

Sen finns det ju klubben så klart. Har tyvärr gått utför sista tiden med andra kvinnliga ordföranden på raken. Fick sälja duccen och köpa en HD istället.
Kanske köper en ducce igen när det är ordning på styret...










:lol

:fakta
Soci Nuovo #76... när gick du med i klubben?
 
Köp en om du vill och lyssna inte så mycket på åsikter.
De krånglar nog inte mycket mer än andra hojar, sköter man dem så kan de gå hur långt som helst.

Sen finns det ju klubben så klart. Har tyvärr gått utför sista tiden med andra kvinnliga ordföranden på raken. Fick sälja duccen och köpa en HD istället.
Kanske köper en ducce igen när det är ordning på styret...

Instämmer, även i sista stycket :D

Har haft 4 Duccar. Alla har varit egensinniga, förutom den senaste. Det är liksom charmen med dem. Man får behandla dem som individer, inte som maskiner. Gillar man inte det så kanske man ska köpa ett annat märke, ja eller någon av de senaste Duccarna såsom 999-1098.

/Mackan
 
Last edited:
Håller med om att köra monster med insprutning. Det var det som fick mig att skippa tanken på en 600 o gå för en 620. Någon sa till mig att alla 620 har insprutning men det kanske de inte har? Min har i alla fall det är en 620ie från 2005.

Men om du leter efter en liten lättkörd hoj för en person som inte har giraffben så här monstret jättebra! "Perfekt för oss med taxben" var det en kille som sa efter att ha provsuttit mitt lilla monster :-) Andra kallar den för pocketbike :-)
 
Du kan ju köpa senaste nummret av tidningen Motorrad, där står lite om vad de fått ut av att långtidstesta en ducati
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top