Ducati vs Moto Guzzi

Vilken skulle du valt? Motivera gärna.

• Antal röstningar
    0

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Hoppas få råd med båge igen, inom en säsong eller två....
Vill inte trakassera ägare/handlare förrän jag har pengarna på kontot. Så därför plågar jag er i stället!

Är helt såld på den luftkylda V-twinnens förträffliga egenskaper, men vill också att cykeln skall klara av grungläggande manövrar så som att svänga o bromsa. Då finns inte så mycket att välja på...

Ducati Monster900/Monster1000 vs Moto Guzzi V11

Vilken skulle du valt, motivera gärna!

/

(Obs Bmw är inte aktuellt)

Last edited:
Skulle definitivt vara roligt att äga en Moto Guzzi.

Men Ducatin har ett mycket stabilt andrahandsvärde och den har extremt mycket körglädje, så om förnuftet får råda så blir det Ducatin.

Bryr man sig inte om pengarna så skulle jag köpa Moto Guzzin + Duccen :tungan

Ducatisten i mig vill välja monster 1000 utan tvekan....
Men Guzzi´n är riktigt häftig. Annorlunda hoj med annorlunda ljud och bra vägegenskaper. Hyfsat tryck skall det också vara..

Det som talar mot Duccen är ju att den är ganska vanlig och att SS´n är ett bättre val (enligt mig..) Fördel är ju andrahandsvärdet och att den är ganska enkel att bli av med om den har 1000DS motorn.

Guzzin är ovanlig och det finns inte så många ställen som servar. Biscaya kan ju Guzzi och är en särdeles bra firma att ha att göra med (www.biscaya.com)
Fördelar: Bra o rolig, samt annorlunda. Nackdel: ovanlig och därför svårt att få hjälp på "andra" ställen.. Svårt med tillbehör och reservdelar.

Köp duccen, men titta på en SS istället. Tar du monstret så byt till Clipon så får du en roligare hoj.

Kan du med en äldre hoj så finns det ju en fin Ducati Superlight till salu under annonserna. Superlighten är en lättad SS som det dessutom var nummrerad tillverkning på. Annorlunda hoj som har duccens finaste egenskaper. grymm botten och mycket fin väghållning efter lättningen den fått på fabrik. Bromsar och chassi imponerar också.

Last edited:
Finns ju fler som har stora twinnar, Buell till exempel har aldrig provat någon men skulle gärna vilja testa någon av deras modeller :)

Bifogat

• Mono_700p.jpg
    Mono_700p.jpg
    77.6 KB · Visningar: 244
tl1000s skrev:
Finns ju fler som har stora twinnar, Buell till exempel har aldrig provat någon men skulle gärna vilja testa någon av deras modeller :)

Yes, bra tips.
Buell är läcker. Blir nog till att skaffa någon av modellerna inför våren…

Kanske en Aprilia Mille, brukar inte vara så dyra begagnade.

Bifogat

• Aprilia.jpg
    Aprilia.jpg
    74.9 KB · Visningar: 87
Det finns faktiskt ännu läckrare Guzzis

http://www.mcnews.com.au/Wallpaper/MotoGuzzi/2004_Corsa/Corsa_RHF_1024.jpg

Prestanda så det räcker till och posörmätaren går i taket.

Som folk redan sagt, kolla upp vad du har för verkstäder och hur nöjda andra kunder är med dem innan du köper Guzzi. Helt underbara hojar (oftast) men litet märke = få verkstäder = även urkassa verkstäder överlever.

Guzzi kommer även med en helt ny hoj till 2005. Storebror till min lilla sötnos. Den heter Breva 1100 och är visserligen ingen sporthoj men mer tourer eller kanske sporttourer. Ska du har sporthoj är väl V11 trevlig men försök få tag i en Corsa istället, då blir du garanterat den med ballast hoj var du än dyker upp :tummenupp

tl1000s skrev:

Buell har jag haft "turen" att köra, den såg mycket roligare ut än den var, grym svängmassa i motorn går upp på 2'an vid halvgas bara för att det är så stor massa går dock knappt att gasa upp, den är trött om man gämför med någon annan sporttwinn i samma kubik. Men de ser grymma ut. Kör man inte över 100 så är den dock ganska underhållande.

Edit: Hade Screaming Eagle kitt på hojen

Last edited:
Ducatin så klart :tummenupp

Guzzin är roilga också men lite mer gubbdesign om du frågar mig. Låter fint dock och växer inte på träd.

Ducati är alltid en Ducati och dom ÄR läckra. Precis som Mullo sa här ovan så tycker jag du skall kika på SS-modellen, fina och en bra kompromiss på utseendet.

V11:an är lite manligare, dvs större och tyngre och
vill köras fortare, så du vill ha en smidig båge i stan
köp ett Monster, Guzzin trivs bättre när det går fortare
än 70 knyck.

V11:orna fram t.o.m. 2001 (rödlackad ram) har en
sportigare geometri än de senare svartramarna.

Mekproblemet är inte så farligt eftersom Guzzin är extremt
lättmekad. Om man är lite händig klarar man allt själv.
Och mektipsen får man här: http://www.v11lemans.com/

Min är jättegubbig, kanske för att jag är en gubbe själv:
profil.jpg

en gubbe till:
dcr2004-3.jpg

fast han har en Daytona förståss

Last edited:
aci skrev:
Buell har jag haft "turen" att köra, den såg mycket roligare ut än den var, grym svängmassa i motorn går upp på 2'an vid halvgas bara för att det är så stor massa går dock knappt att gasa upp, den är trött om man gämför med någon annan sporttwinn i samma kubik.

Det är ungefär det intrycket jag också har även om jag inte har provkört någon. Nej skall man få nåt ordentligt som är Harry-Parkinson baserat så får man bygga från grunden själv. Aftermarket sportstermotor finns o köpa med 120 häst över disk (tror det var 1600cc så vridet lär också räcka till). Men jag har varken tid, ork, eller ffa pengar till ett sådant bygge.

/

Min svåra beslutsångest grundar sig på att Monstret har prestandan :tummenupp , medans V11 (särskilt den gröna) har utseendet :kär . M900 har ungefär lika många häst på bakhjulet (ca 80hk)som V11, men V11:an är 34kg tyngre. M1000 har ca 84 på bakhjulet. Å andra sidan en beg V11 verkar vara billigare i inköp, och borde vara billigare att serva. Stötstänger=Inga kamremsbyten, borde vara skitenkelt att justera ventilerna själv.

En 900/1000 ss kan iofs också vara ett alternativ, men den kräver omedelbara justeringar.... 1. Bänd loss helkåpan. 2. Införskaffa stor rund framlykta och montera densamma. 3. Ev montera liten, smutt, toppkåpa typ Monster. Jag föredrar både motorcyklar, och kvinnor, nakna. :D

/

Ducati Monster S4R :drool

Men tyvär så kostar den ju en hel del. Och man kan kanske har roligare för de pengarna? :va

Edit: Blå/vit ska en S4R vara.

Last edited:
Cujo skrev:
Det är ungefär det intrycket jag också har även om jag inte har provkört någon. Nej skall man få nåt ordentligt som är Harry-Parkinson baserat så får man bygga från grunden själv. Aftermarket sportstermotor finns o köpa med 120 häst över disk (tror det var 1600cc så vridet lär också räcka till). Men jag har varken tid, ork, eller ffa pengar till ett sådant bygge.

/

vill bara tala om att det e Kubiktum på HD :fakta , en 133" = ca2200cc kostar 130000:- :galen . det finns upp till 200 kubiktum :Bugar =ca3200cc ja det finns säkert större åxå,,, har inte sett några sånna V-twin motorer till varken ducati eller någon annan heller för den delen.
3200cc på två burkar, det e motor det :yoparty
tackar för ordet,,,,henke

Esquire skrev:
Ducati Monster S4R :drool

Men tyvär så kostar den ju en hel del. Och man kan kanske har roligare för de pengarna? :va

Edit: Blå/vit ska en S4R vara.

Hade den funnits med 1000ds motorn så hade den varit given... Men som den är nu så går den bort direkt! En massa sladdar o slanger dragna kors o tvärs, alldeles för stor o klumpig kylare. Det märks att motorn är från början tänkt att gömmas bakom en kåpa. En detalj som verkligen retar mig är tutan. Det ser precis ut som om "Luigi" fem minuter före leverans har kommit på att: :fatta! "Fan, vi har glömt att sätta dit en tuta!" Den sitter helt malplacerad! :kocko

/

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back