Ducati-tråden

:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Provkörde Desert Sled i somras, gillade skarpt men maskinen kändes uddlös. Tror att detta är precis vad som behövs för att få lite jävlar och anamma i Scramblefamiljen.

Mmm..
Jag hade ju en FT och tyckte att den var jäkligt skoj och pigg.
Så när ökensläden kom så testade jag den och trodde först att den var strypt, otroligt mycket lamare, sen om det berodde på de extra kilona eller nya mappningen vet jag inte.

Nu ska det bli skoj att se vad denna scrambler kommer att kosta .
 
:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Provkörde Desert Sled i somras, gillade skarpt men maskinen kändes uddlös. Tror att detta är precis vad som behövs för att få lite jävlar och anamma i Scramblefamiljen.

Mmm..
Jag hade ju en FT och tyckte att den var jäkligt skoj och pigg.
Så när ökensläden kom så testade jag den och trodde först att den var strypt, otroligt mycket lamare, sen om det berodde på de extra kilona eller nya mappningen vet jag inte.

Nu ska det bli skoj att se vad denna scrambler kommer att kosta .

Känns ju ändå som om de håller igen på effekten rätt ordentligt, även om den såklart kommer kännas piggare iom det högre vridet.

Tycker annars att det är lite av ett steg åt fel håll att dra ljuddämparna på det där viset. Som du (doolycheck) nämner så gör det att den påminner om Monster, vilket jag tycker känns lite tråkigt.

Gällande priser så lade Italia Bike Center ut en prislista över 2018 års modeller på sin FB igår.
Insaxat därifrån:
Scrambler 1100 Yellow/Black 133900kr
Scrambler 1100 Special Livery 146900kr
Scrambler 1100 Sport Livery 155900kr

Komplett lista över samtliga modeller 2018: https://www.facebook.com/Italiabikecenterarboga/posts/1592454200792895
 
Hoppla kerstin!
150.000 var ju saftigt!
Nåja! jag suktar efter en scrambler igen efter monstret och kanske detta gynnar begagnatpriserna på mellanscramblern.
 
Helvetes vad dyrt, Ducati är ju aldrig billiga men över 130 k för basmodellen känns svettigt på riktigt. Min Hyperstrada bytes inte mot en Scrambler 1100 utan snarare Supersport eller Hypermotard 939 som i jämförelse känns riktigt prisvärda.
 
Men mellan scramblern känns ju så slö ( ja jämfört med min multi 1200 då ) men 150 för ökenversionen ?
 
Ser ju rolig ut, men kan inte riktigt köpa priset.
Hellre då en Supersport S med öhlins och quickshift. Påminner mycket om prestandan på min gamla 916SPS som man saknar.
 
Ser ju rolig ut, men kan inte riktigt köpa priset.
Hellre då en Supersport S med öhlins och quickshift. Påminner mycket om prestandan på min gamla 916SPS som man saknar.

Supersporten är en höjdare! Har provkört den flera gånger i år och blivit lika imponerad varje gång.
Faktum är att jag inte kände ngn större prestandaskillnad jmf mot M 1200S som jag körde samtidigt vid ett tillfälle. Ska bara få min sambo att förstå att jag behöver en Supersport....
 
Supersporten är en höjdare! Har provkört den flera gånger i år och blivit lika imponerad varje gång.
Faktum är att jag inte kände ngn större prestandaskillnad jmf mot M 1200S som jag körde samtidigt vid ett tillfälle. Ska bara få min sambo att förstå att jag behöver en Supersport....

Jag suktar till och från efter en sån också.
Askul och snygg maskin. Men det slutar alltid med att jag kollar premien och inser att jag inte tycker att det är värt det.

Så förmodligen så blir det en multistrada eller en scrambler igen nästa gång... sjukt svårt att bestämma mig för vad jag "behöver"
 
Last edited:
Jag suktar till och från efter en sån också.
Askul och snygg maskin. Men det slutar alltid med att jag kollar premien och inser att jag inte tycker att det är värt det.

Så förmodligen så blir det en multistrada eller en scrambler igen nästa gång... sjukt svårt att bestämma mig för vad jag "behöver"

" Behöver " är ett missbrukat ord i MC kretsar:D
Får nog fortsätta drömma om Supersporten, blir 8000 helår för mig jmf med 5000 för min Hyper, det är väl egentligen inte försäkringspremien som skrämmer mig utan snarare värdeminskningen vid ett inbyte som ger den stora skrämselhickan... Nåja, det är tur att jag är nöjd med min Hyper.
 
Ah! jag är ju jättenöjd med Monstret också, det är bara den där känslan att köpa hoj som gör sig påmind. Högst troligt att det blir minst en säsong till på monstret om jag inte råkar spontanshoppa till våren.
 
Jag suktar till och från efter en sån också.
Askul och snygg maskin. Men det slutar alltid med att jag kollar premien och inser att jag inte tycker att det är värt det.

Så förmodligen så blir det en multistrada eller en scrambler igen nästa gång... sjukt svårt att bestämma mig för vad jag "behöver"
En 10-12 Multistrada är en sjukt kul hoj! Mer pulver än nyare 1200or utom en -16 mts dvt med helsystem och uppmap. Och då skiljer det någon häst bara. Samma vrid som en 1198 upp till 8000 varv.

Har lekt med tanken att hinka i Pistalkolvar och 1098/1198 kammar i min. Grejerna går på någon tusenlapp eller tre, men det skulle ge runt 165 på bakhjulet och 20-25nm genom hela registret. Powerwheelie på 3an utan problem. Skojigt värre pendlare som kostar under 5000:- hel/hel
 
Last edited:
En 10-12 Multistrada är en sjukt kul hoj! Mer pulver än nyare 1200or utom en -16 mts dvt med helsystem och uppmap. Och då skiljer det någon häst bara. Samma vrid som en 1198 upp till 8000 varv.

Har lekt med tanken att hinka i Pistalkolvar och 1098/1198 kammar i min. Grejerna går på någon tusenlapp eller tre, men det skulle ge runt 165 på bakhjulet och 20-25nm genom hela registret. Powerwheelie på 3an utan problem. Skojigt värre pendlare som kostar under 5000:- hel/hel

Så de tidigare är alltså "piggare" än senare modeller?
Kollade premien på två st.
en årsmodell 2014 som skulle kosta 5992:- hel/hel per år
och en 2010 skulle kosta 4750:-

Det är nästa custompremier det ta mig fan..
Försäkringspremier kommer jag aldrig att begripa mig på.
 
Så de tidigare är alltså "piggare" än senare modeller?
Kollade premien på två st.
en årsmodell 2014 som skulle kosta 5992:- hel/hel per år
och en 2010 skulle kosta 4750:-

Det är nästa custompremier det ta mig fan..
Försäkringspremier kommer jag aldrig att begripa mig på.
Stämmer. Första motorerna 10-12 var lite råare basering på 1198. De senare 13-14 fick dubbla tändstift och mjukare vrid och effekt.
 
Så de tidigare är alltså "piggare" än senare modeller?
Kollade premien på två st.
en årsmodell 2014 som skulle kosta 5992:- hel/hel per år
och en 2010 skulle kosta 4750:-

Det är nästa custompremier det ta mig fan..
Försäkringspremier kommer jag aldrig att begripa mig på.

Halvt OT, men ändå i samma ämne;
Jag köpte nyligen en ny KTM 1290 Super Adventure S -17 som jag betalar ~4500:- hel/hel för. Brorsan köpte en 1290 Superduke -16 i höstas och han har en garageförsäkring på drygt 5000:- (årspremie) när han har den avställd nu under vintern.

Jag är 43 år och bor i Örebro, brorsan är 40 år och bor i Kungsör (liten håla med ca 9000 invånare).

Försäkringspremier är ett jäkla mysterium. Jag förstår att vi har olika kategorier av hojar, men det är ändå lite sjukt att min helförsäkring är billigare än hans garageförsäkring.
 
Halvt OT, men ändå i samma ämne;
Jag köpte nyligen en ny KTM 1290 Super Adventure S -17 som jag betalar ~4500:- hel/hel för. Brorsan köpte en 1290 Superduke -16 i höstas och han har en garageförsäkring på drygt 5000:- (årspremie) när han har den avställd nu under vintern.

Jag är 43 år och bor i Örebro, brorsan är 40 år och bor i Kungsör (liten håla med ca 9000 invånare).

Försäkringspremier är ett jäkla mysterium. Jag förstår att vi har olika kategorier av hojar, men det är ändå lite sjukt att min helförsäkring är billigare än hans garageförsäkring.

För skojs skull så kan du ju kolla vad brorsans hoj skulle kosta för dig.
Mysterium är ju bara förnamnet.
 
För skojs skull så kan du ju kolla vad brorsans hoj skulle kosta för dig.
Mysterium är ju bara förnamnet.

Kollade på en likadan hoj under sommaren och den skulle vara ännu dyrare för mig, vilket kan kännas rimligt med tanke på att jag bor i större stad.
Det är dock fortfarande helt galet att de bedömer att det är större risk att en Superduke skadas när den är parkerad för vinterförvaring än att en Super Adventure skadas under körning.
 
Kollade på en likadan hoj under sommaren och den skulle vara ännu dyrare för mig, vilket kan kännas rimligt med tanke på att jag bor i större stad.
Det är dock fortfarande helt galet att de bedömer att det är större risk att en Superduke skadas när den är parkerad för vinterförvaring än att en Super Adventure skadas under körning.

Snurrigt som fan.
 
Hallå. Vet inte om det här är rätt ställe.
Undrar om någon vet något som är dåligt eller som man bör kolla på Ducati Diavel 2010-2011? Har en monster 620sie 2004 nu. Tog lappen i höstas. Tänkte kanske utöka stallet om ett par år och kollar då på Diaveln. Har ni några tankar kring den?
 
Back
Top