Ducati-tråden

Här är min.
41e0320aa65ede159b2864cd3d1a34c5.jpg


Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Hej på er,

Går i lite funderingar som jag tänkte ventilera här och förhoppningsvis få lite bra input!

Har mest kört vanlig rad 4, ganska mycket (ca 4000 mil) och nu en R1 med crossplane motorn (vilket jag antar de flesta här vet beter sig lite annorlunda). Men har länge varit nyfiken/intresserad att ha en V-twin istället och nu då KTM inte gör sina RC8:or längre finns det ju bara Ducati kvar...

Råkade således testa en ny ducati 959 här för några veckor sedan, riktigt trevlig maskin med allt från bromsar, chassi och motor karaktär. För att inte prata om QS! Problemet är att jag satt riktigt kasst på den...

Men så för några dagar sedan var jag och tittade på en 1199 i butik (körde ej) och den satt jag riktigt bra på! Så nu lutar det åt att införskaffa en sådan istället för R1:an, men här kommer problemet. Det finns ju ett par olika versioner av dem, "vanliga", med ABS, S versionen, S Tricolore, och några extremversioner...

Så vad tycker ni som har kört tex S version, är de mer avancerade Öhlin dämpningen värt den extra kostnaden? Ska man satsa på en med Termignoni system? För att inte prata om Tricolore versionen med dess speciella lack och än mer elektronik...Och så vidare!

Kom gärna med eran erfarenhet, båda på ovanstående modeller, men även ducati i helhet! Sportbike kommenterade ju precis ovanför detta inlägg att "det måste vara en S", intressant berätta gärna mer för en icke insatt :va

Tack på förhand!!
 
Sportbike kommenterade ju precis ovanför detta inlägg att "det måste vara en S", intressant berätta gärna mer för en icke insatt :va

Tack på förhand!!

"S" i just fallet med Hypermotarden innebär förutom lite kolfiber, också bättre fjädringskomponenter, men allra viktigast för mig är bra bromsar, och Brembo:s monoblock-ok som sitter på "S" är fruktansvärt bra, och vackra.

edit: det är alltid roligare att bromsa förbi nån än att gasa förbi.
 
Hur spänner man kedjan på Monster 1200s-15 och vilka verktyg krävs?
 
Nu vill jag inte svära på det men mig veterligen är det närmast identiska sittställningar på 899/1199 samt 959/1299 så du borde nog prova att köra en 1199 oavsett vilken version du väljer. Sitter själv väldigt bra på min 899:a men sedan är jag ju stor som en pygmé också :tungan.

Annars vad som gäller vilken version har jag svårt att uttala mig om även om en S känns som ett bättre val då du får bättre komponenter i grunden och slipper uppgradera senare om du känner att du saknar tex Öhlinarna :yoparty
/Patrik
 
Har införskaffat en framlampa ifrån en monster 1200 r -16, finns 4 st stift att ansluta till.

Men vilka ska gå till vad?

Kan det skada att testa sig fram?
 
Hur gör man med multimetern?

Jorden borde väl ha kontakt med alla andra stift genom lamporna, eller?
 
Så, då var det gjort, blev lite vajsing när man lät glödlampan sitta kvar i när man mätte. Om någon kanske skulle vilja veta så var det vänster ifrån om man kollar på lampan bakifrån: Halv, Hel, Position, Jord.
 
Hej. Köpte en 2009 årsmodell ducati monster 696 igår. Har bara hunnit köra en snabbis då man är mitt uppe i husrenovering. Det jag reagerade på är att kopplingen tar nästan längst ut på greppet och går knappt att smyga ut. Hojen är precis ny servade på italia bike i Arboga med stora servicen. Hojen har rullat 1200 mil. Tycker detta känns lite skumt för på min förra hoj kawasaki z1000 så gick det att smyga bättre på kopplingen. Tacksam för svar. Mvh Marcus
 
z1000 vajer / monster 696 hydralisk.

har du något spelrum där du kan finlira mellan slir och dragläge eller är det antingen av/på ?

säkert bara en vanesak :)

en bra början kan vara att lufta kopplingen.
 
Back
Top