Ducati-tråden

Nu svär man i kyrkan här, men VAD FAN har hänt med Ducati? All jävla själ, karaktär och känsla är ju borta?

Körde en Scrambler Café idag på roadshowen. Körde även en 797 Monster och en 821 Monster och för några veckor sedan rattade jag nån sorts 950 Multistrada. Seriöst? Det är FÖR bra grejer. Mjuka kopplingar, såsiga gasresponser, trötta motorer, tysta, rasselfria och på tok för ordentliga grejer.

Jävligt fina chassien och bromsar på både 797an och 821an, men som sagt, OJ så trötta.

Får kanske leta efter något gammalt, eller helt enkelt köra vidare på SDn...

Ja, sannolikt är väl det mer drag i Panigale-hojarna och säkerligen också Streetfigthers och Hypermotarder, men det är inte riktigt i den ligan jag lirar nu.

Nä, nu svär du i kyrkan:D

För att vara lite seriös, körde du 821 i sportläget? På min Hyper upplever jag just hojen som såsig när jag kör i touringläget. Men med sportläget kommer karaktären fram.
 
Nu svär man i kyrkan här, men VAD FAN har hänt med Ducati? All jävla själ, karaktär och känsla är ju borta?

Körde en Scrambler Café idag på roadshowen. Körde även en 797 Monster och en 821 Monster och för några veckor sedan rattade jag nån sorts 950 Multistrada. Seriöst? Det är FÖR bra grejer. Mjuka kopplingar, såsiga gasresponser, trötta motorer, tysta, rasselfria och på tok för ordentliga grejer.

Jävligt fina chassien och bromsar på både 797an och 821an, men som sagt, OJ så trötta.

Får kanske leta efter något gammalt, eller helt enkelt köra vidare på SDn...

Ja, sannolikt är väl det mer drag i Panigale-hojarna och säkerligen också Streetfigthers och Hypermotarder, men det är inte riktigt i den ligan jag lirar nu.

Jesus! Jag kör en Streetfighter 1098 och den är allt annat är tam måste jag säga. Läskig maskin att puttra runt på!
 
...Panigalen, även min lilla 899 har bus i kubik...min gamla 1098 var mer bångstyrig, men bara negativt så.
De har behållt det som är viktigt, rivet och glädjen.

Damen har ett litet monster (796a), och det är en snällare hoj, men den är ju det...prova de elakare maskinerna så ser du ljuset.
 
Last edited:
...Panigalen, även min lilla 899 har bus i kubik...min gamla 1098an var mer bångstyrig, men bara negativt så.
De har behållt det som är viktigt, rivet och glädjen.

Damen har ett litet monster (796a), och det är en snällare hoj, men det är ju det...prova de elakare maskinerna så ser du ljuset.
Pånyttfödd Ducatist?
Sent ska syndaren återuppstå. ;)

Not sent from an I-Thing
 
Nä, nu svär du i kyrkan:D

För att vara lite seriös, körde du 821 i sportläget? På min Hyper upplever jag just hojen som såsig när jag kör i touringläget. Men med sportläget kommer karaktären fram.
Jo, provade alla lägen. Sport gav väl lite förnimmelse av stökighet, men tycker ändå att det är FÖR sofistikerat på något sätt. Visserligen originalgrejer på alla hojar, förutom Termi på Caferacern, men ändå.
 
Jesus! Jag kör en Streetfighter 1098 och den är allt annat är tam måste jag säga. Läskig maskin att puttra runt på!

Den har jag inte testat, skulle vara roligt att göra det. Tror såklart inte de större maskinerna är trötta på det sättet, men just i jämförelsen med min gamla, där koppling skramlade, växlarna kändes ändå ut i varenda kroppsdel, bröl, snabb gasrespons osv. Tycker att det känns för mycket "by wire" på det jag körde idag. När jag hoppade på SDn igen var det nästan (NÄSTAN!) som att hoppa på en gammal ducati igen, gällande skrammel, kantighet och karaktär. Vilket jag för några dagar sedan tyckte SDn saknade helt... Haha, schizofrent det här.
 
...Panigalen, även min lilla 899 har bus i kubik...min gamla 1098an var mer bångstyrig, men bara negativt så.
De har behållt det som är viktigt, rivet och glädjen.

Damen har ett litet monster (796a), och det är en snällare hoj, men det är ju det...prova de elakare maskinerna så ser du ljuset.
Får försöka mig på att testa det elakare registret. Annars får man väl göra som "Johansson" och hoppa på en Aprilia RSV4 Touno.
 
Får försöka mig på att testa det elakare registret. Annars får man väl göra som "Johansson" och hoppa på en Aprilia RSV4 Touno.

Kan inte heller klaga på karaktär på min Hyper. Förvisso ingen rasslande torrkoppling, men nog fan finns löd när jag vill. Bångstyrig på låga varv och sänder rysningar längs ryggraden vid avslag med härliga avgassmällar (öppet system).
 
Okej okej okej, jag är kanske orättvisa att döma hela köret genom att bara testat de alldagligare varianterna. :)

Streetfightern ska kollas in. Verkar ju helt sinnes ändå. Tottkoppling ftw!
 
Okej okej okej, jag är kanske orättvisa att döma hela köret genom att bara testat de alldagligare varianterna. :)

Streetfightern ska kollas in. Verkar ju helt sinnes ändå. Tottkoppling ftw!

De nyare, mindre modellerna (797, scrambler, 821) är ju väldigt nybörjarvänliga. Det blir annat när man kommer upp i kubik. Stökigheten finns kvar ;)

Det var lite trist med vädret och att det inte fanns fler modeller att välja mellan, tänker då på Hypern, 1200S/R.
 
Det är väl så att de flesta hojarna idag säljs just till nybörjare. Då går det inte att köra old school som kräver vana och tålamod. Idag måste hojarna upplevas trevliga första turen och mellan Ringvägen och Slussen...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Det är väl så att de flesta hojarna idag säljs just till nybörjare. Då går det inte att köra old school som kräver vana och tålamod. Idag måste hojarna upplevas trevliga första turen och mellan Ringvägen och Slussen...


Skickat från min iPad med Tapatalk

Hur menar du nu?
Av vilken anledning skulle någon vilja köpa en hoj som upplevs otrevlig?
Och vad tusan är old school i det här sammanhanget?
 
Min Monster 1200 är allt annat än snäll, går utav helvete. Termignoni kolfiber, har även tagit ut insatserna så att den ska låta som ett hagelgevär på tomgång :krama
 
Hur menar du nu?
Av vilken anledning skulle någon vilja köpa en hoj som upplevs otrevlig?
Och vad tusan är old school i det här sammanhanget?

Förr var hojar inget man med nytaget intensivkörskolekörkort satte sig på och körde genom tät stadstrafik hem och parkerade. Det krävdes handlag för att alls få igång den, karlatag för att manövrera och kunskaper och verktyg för att hålla den rullande. Men då gav den något tillbaka och hojåkare hade något gemensamt. Old School.

En gammal ducce är i min värld ett skramlande odjur med kass körställning och ständigt något trasigt, men med väghållning och karaktär som kanske ingen annan. Och det handlar inte om maxeffekt.
 
Förr var hojar inget man med nytaget intensivkörskolekörkort satte sig på och körde genom tät stadstrafik hem och parkerade. Det krävdes handlag för att alls få igång den, karlatag för att manövrera och kunskaper och verktyg för att hålla den rullande. Men då gav den något tillbaka och hojåkare hade något gemensamt. Old School.

En gammal ducce är i min värld ett skramlande odjur med kass körställning och ständigt något trasigt, men med väghållning och karaktär som kanske ingen annan. Och det handlar inte om maxeffekt.

Okej!
Det låter som en tid då jag inte skulle ha ägnat mig åt motorcyklar alls.

För mig personligen får jag ut massor av en hoj som är driftsäker och har moderniteter som ABS och TC
och förstår inte alls nöjet i det du beskriver. Låter mest som HD hard core-snubbarna.

Och så ska du inte glömma att vi har bitterheten och föraktet för alla som inte tycker exakt som oss gemensamt. :)
 
Förr var hojar inget man med nytaget intensivkörskolekörkort satte sig på och körde genom tät stadstrafik hem och parkerade. Det krävdes handlag för att alls få igång den, karlatag för att manövrera och kunskaper och verktyg för att hålla den rullande. Men då gav den något tillbaka och hojåkare hade något gemensamt. Old School.

En gammal ducce är i min värld ett skramlande odjur med kass körställning och ständigt något trasigt, men med väghållning och karaktär som kanske ingen annan. Och det handlar inte om maxeffekt.

Ord! Precis som jag ser det också.

Btw, känns ju rimligt att jag tittar på en Streetfighter nu. Läser detta:

"Körställningen är testets mest ansträngande. Du sitter framåtlutad med mycket vikt på handlederna och glider lätt fram mot tanken på ett ofördelaktigt sätt. Streetfighter S är ansträngande att köra i stadstrafik och din kroppsposition fungerar bäst vid bankörning".

Så jävla givet. Var kör jag mest? Till jobbet. Mycket stan. EXAKT vad jag är ute efter. Sport Classicen var förjävla obekväm. Älskade den.

- - - Updated - - -

Ducati har blivit för mainstream :smasha :crash :lol
Sådan herre, sådan hund?

#audi
 
Hallå Ducatister!
Jag har en fråga ang min Ducati 1198S: Då jag beställt nya kolfiberkåpor till backspeglarna från USA som väntas komma denna vecka så är det dom jag behöver lite tips om. För att byta ut kåporna måste blinkersglaset demonteras från originaluppsättningen. Har sett nån bild på nåt utländskt forum där man med hjälp av en flat skruvmejsel försiktigt bänder loss insatsen, ska tydligen ha nån typ av snäppfäste. Min fråga är, har någon provat att demonterat blinkersinsatsen på detta vis? Finns det nåt annat bra sätt?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top