Ducati-tråden

Jag har blivit sjukt nyfiken på Multistrada 1200. Som det är just nu så har jag definitivt inte råd med en men får jag nytt jobb kanske man köper en så man kan toura nästa år.
Vad är det som skiljer S touring och Pikes Peak modellen åt? Är det bara lite häftigare målning och en bra mycket dyrare prislapp?
 
Jag har blivit sjukt nyfiken på Multistrada 1200. Som det är just nu så har jag definitivt inte råd med en men får jag nytt jobb kanske man köper en så man kan toura nästa år.
Vad är det som skiljer S touring och Pikes Peak modellen åt? Är det bara lite häftigare målning och en bra mycket dyrare prislapp?

Kan inte svara på frågan, men här hittar du en del matnyttigt:
http://www.totalmotorcycle.com/photos/2011models/2011models-Ducati.htm
 
Diavel

Hej!

Jag har idag beställt min nya Diavel. Är det någon som har tips på hur jag köra in den på bästa sätt, och hur länge/mil?
 
Hej!

Jag har idag beställt min nya Diavel. Är det någon som har tips på hur jag köra in den på bästa sätt, och hur länge/mil?

Min personliga uppfatttning är att det inte är en bra ide att följa det som Ducati rekommenderar, då riskerar du att ringarna inte sätter sig så bra de kan, och då följer mindre effekt och den drar mer olja.

Man ska inte vara våldsam på nåt sätt, men mycket gas och låga varv i början (börja runt 5k) för att sakta öka varvet över en period av 10 mil funkar bra, sen är det klart.

I praktiken gör du så att du lägger i en hyfsat hög växel, 4an är lagom, cruisa på 5k sen ger du fullt till 7k, låt den motorbromsa ner till 5 och upprepa så länge tålamod finns, efter kanske 3 mil sveper du 5-8k efter ytterligare 3 mil sveper du 5-9 osv tills du slår i varvstoppet runt 10 mil.

Kanske vill du söka upp en dyno när det börjar gå undan då det går himla fort på vägen och kan vara farligt för körkort och kropp då du ska ligga 150+. Jag gör allt i dynon med en bra deckare på tanken :)

Jag har kört in ett par duccemotorer på det viset och när jag senare tagit isär dom ser det finfint ut med vevstakslager och kolvtopparna är torra från olja.
 
Last edited:
Tack TomTom, jag ska göra som dina rekommendationer, ska bli spännande och höra vad de kommer att säga hos MC Handlaren när jag hämtar den i morgon eller på torsdag. Det är min första motorcykel, då jag fick mitt körkort för 3 veckor sedan. Så jag är inte så kunnig ännu.




Min personliga uppfatttning är att det inte är en bra ide att följa det som Ducati rekommenderar, då riskerar du att ringarna inte sätter sig så bra de kan, och då följer mindre effekt och den drar mer olja.

Man ska inte vara våldsam på nåt sätt, men mycket gas och låga varv i början (börja runt 5k) för att sakta öka varvet över en period av 10 mil funkar bra, sen är det klart.

I praktiken gör du så att du lägger i en hyfsat hög växel, 4an är lagom, cruisa på 5k sen ger du fullt till 7k, låt den motorbromsa ner till 5 och upprepa så länge tålamod finns, efter kanske 3 mil sveper du 5-8k efter ytterligare 3 mil sveper du 5-9 osv tills du slår i varvstoppet runt 10 mil.

Kanske vill du söka upp en dyno när det börjar gå undan då det går himla fort på vägen och kan vara farligt för körkort och kropp då du ska ligga 150+.
Jag har kört in ett par duccemotorer på det viset och när jag senare tagit isär dom ser det finfint ut med vevstakslager och kolvtopparna är torra från olja.
 
Hahaha du var inte blyg inte, en Diavel som förstahoj. Grattis till både lapp och hoj!

Haha, nej jag vet. Jag var ju så dum att jag provade en Diavel först när jag var ute och kollade på hojar efter jag fått mitt kort, inga andra har känts bra efter det, konstigt nog. Det blev en dyr provtur. Jag har köpt en röd som jag lackerat om till Monsters silkes svarta, så behåller jag den röda ramen. tror det kan bli lite unikt och coolt, vad tror du?
 
Haha, nej jag vet. Jag var ju så dum att jag provade en Diavel först när jag var ute och kollade på hojar efter jag fått mitt kort, inga andra har känts bra efter det, konstigt nog. Det blev en dyr provtur. Jag har köpt en röd som jag lackerat om till Monsters silkes svarta, så behåller jag den röda ramen. tror det kan bli lite unikt och coolt, vad tror du?

Hahahaha du måse ju vara helt knasig i kolan och jag gillar det skarpt! Köpa en sprillans hojl och det första man gör är att lacka om den ... Låter som det blir sjukt snyggt, upp med bilder. Gärna före och efter. Se till att ta det försiktigt, sitter bisarrt mycket motor i den där ...
 
Hahahaha du måse ju vara helt knasig i kolan och jag gillar det skarpt! Köpa en sprillans hojl och det första man gör är att lacka om den ... Låter som det blir sjukt snyggt, upp med bilder. Gärna före och efter. Se till att ta det försiktigt, sitter bisarrt mycket motor i den där ...

Ja det är inte utan att jag är lite nervös hur det ska bli. Yes jag kommer att lägga upp bilder före och efter så fort den är klar :) Yes jag kommer ta det lite lugnt, den rör ju på sig som sagt :yoparty
 
Du har möjligtvis inte handlat den på Claessons i Bromölla? isf kanske man skulle smyga inom imorn och kanske få sig en titt på den innan den ska hämtas:tummenupp
 
Du har möjligtvis inte handlat den på Claessons i Bromölla? isf kanske man skulle smyga inom imorn och kanske få sig en titt på den innan den ska hämtas:tummenupp

Hejsan!

Jo jag har köpt den där. Där är visst kö hos lackeraren, så den står där som röd fortfarande. Jag kan meddela när den är klar, så kan du titta förbi. Blir samma svarta som du har på din :tummenupp
 
Hej!

Jag har idag beställt min nya Diavel. Är det någon som har tips på hur jag köra in den på bästa sätt, och hur länge/mil?

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jag körde in min nya MTS1200s på detta sätt. Den går utav helvete.
Och ja, Diaveln är underbar. Hade den funnits 2010 så är jag inte säker på att jag valt en MTS1200s även om jag är galet nöjd med den.

Menar du så här (bild från Italiabikecenter.com)?

Diavelsvartrd4.jpg
 
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jag körde in min nya MTS1200s på detta sätt. Den går utav helvete.
Och ja, Diaveln är underbar. Hade den funnits 2010 så är jag inte säker på att jag valt en MTS1200s även om jag är galet nöjd med den.

Menar du så här (bild från Italiabikecenter.com)?

Diavelsvartrd4.jpg

Låter bra, då ska jag köra in den som rekommenderat här. Yes den kommer att se ut så som på bilden. Tack för den, för jag har inte kunnat hitta något exempel när jag sökt. Nu är jag ännu mer övertygad om att jag gör rätt. Fick tid först vecka 35 till lackering. Kan knappt vänta :)
 
Korkad fråga, men jag fick inte riktigt ihop det.

Har köpt nya belägg till min 1000 Sport (är väl samma Brembo-ok till flertalet varianter) men fick fasen inte riktigt koll på hur låspinnen ska tas bort ur oket för att kunna byta beläggen? Efter saxsprinten är borta, ska man bara kunna trycka/dra ur pinnen, eller sitter den på något annat smart sätt?
 
Hoppla.

Tänka väcka tråden som vart tyst i snart 3 veckor med en fråga.

Var får jag tag på en Zeke koppling till min 748????
Kommer behöva byta till nästa säsong och alla verkar lovorda dessa då de är bättre och billigare än original.
 
Korkad fråga, men jag fick inte riktigt ihop det.

Har köpt nya belägg till min 1000 Sport (är väl samma Brembo-ok till flertalet varianter) men fick fasen inte riktigt koll på hur låspinnen ska tas bort ur oket för att kunna byta beläggen? Efter saxsprinten är borta, ska man bara kunna trycka/dra ur pinnen, eller sitter den på något annat smart sätt?

Bort med låssprinten sen är det bara att knacka lätt på den så kommer den ut.

Hoppla.

Tänka väcka tråden som vart tyst i snart 3 veckor med en fråga.

Var får jag tag på en Zeke koppling till min 748????
Kommer behöva byta till nästa säsong och alla verkar lovorda dessa då de är bättre och billigare än original.

Gå med i ducatiklubben så hittar du honom, där finns också massor med folk som kan hjälpa dig med både det ena och det andra.
 
Last edited:
Lite delar till ducati monster tror det är till en 600.
Det är fram och bak fälg
skivan bak och en fram
och bak drevet
Även brembo broms ok bak

Finns en defekt i hatstighetsmätar grejen som sitter löst på framdäcket annars är det i topp skick.

Kommer ta bilder och lägga ut annons sen men tänkte ni skulle få chansen att köpa först..

Tänkte mig 3000:- men klart det finns lite prut för en Sh'are

Ring 0736799911
 
Lite delar till ducati monster tror det är till en 600.
Det är fram och bak fälg
skivan bak och en fram
och bak drevet
Även brembo broms ok bak

Finns en defekt i hatstighetsmätar grejen som sitter löst på framdäcket annars är det i topp skick.

Kommer ta bilder och lägga ut annons sen men tänkte ni skulle få chansen att köpa först..

Tänkte mig 3000:- men klart det finns lite prut för en Sh'are

Ring 0736799911



Uppdaterar lite med bilder.
 

Bifogat

  • IMG289.jpg
    IMG289.jpg
    269.8 KB · Visningar: 92
  • IMG290.jpg
    IMG290.jpg
    269.6 KB · Visningar: 83
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top