Ducati Supersport (939 2017-up)

Tjenare. Kul Frökenfräken!

Jag är också riktigt nära att slå till, eller om det blir till våren först... vi får se.
Går också från Kawa 650, Er6n i mitt fall. (första hojen)

Pendlat mellan z1000sx och denna och nu är beslutet iaf taget att det blir Ducatin...

Har en Supersport på kornet justnu, men då kommer frågan "måste jag ha en S?" med Öhlins osv?

Alla säger, ja det måste man, men måste jag det som nybörjare? Ett års körkort och kommer från en 650 som sagt.

Jag kommer inte att ligga och pressa skiten ur hojen direkt. Vill mest byta upp mig till en hoj som kan köras lite längre samt en hoj som är värd att "pimpas" lite i min egen smak... vad säger ni?
Nu hade jag väl tyckt att du nog borde skaffa en 959 Corse men...en Supersport S kommer att "räcka längre" än standardvarianten. Och det är nog sannolikt så om det nu så gäller Hypermotard eller Supersport eller något annat.
 
Har en Supersport på kornet justnu, men då kommer frågan "måste jag ha en S?" med Öhlins osv?

Alla säger, ja det måste man, men måste jag det som nybörjare?

Du måste inte ,men en icke "S" kommer bli mycket svårare att eventuellt sälja sen. Flesta kollar inte änns på dom.
Sen är det ju färgen med...vill du ha en vit har du inget val ändå mer än "S"
 
Last edited:
Oförskämt bra till det du nämner faktiskt, är min bedömning efter ca en säsongs ägande. Löjligt bekväm sadel, man köra timtals i sträck utan att bli särskilt trött, men samtidigt så kompetent på banan att det åtminstone i mitt fall kommer dröja länge innan det är hojen och inte jag som sätter begränsningarna. Grattis till köpet!

Toppen! Det är precis det jag hoppas på! På torsdag får jag hojen, så jag hoppas på många soliga dagar i höst!
 
Runt Vänern med två Italienare.

Fredagen den 04/09 gav vi oss ut på en runda med min SSS och en lånad Mv Agusta brutale 800 2017. Det skulle bli kallt, riktigt kallt.

Vi började med 7 grader på fredagen och avslutade dagen med -1 grad (efter att vi tinat i en bastu). :hojsmilie På lördagen skulle vi köra ännu längre hemmåt. "Mudds" till båda hojarna inköptes på Bilteama samt ännu ett extra lager med plagg lades på kroppen.

Nära 90mil/12 timmar blev det med roliga omvägar inkluderat.

runda.JPG
Runda 2.JPG
 
Hej, efter att ha läst o drömt nästan hela säsongen så var det min tur att få komma in i denna fina club!

Köpte denna förra veckan och har bara kunnat vara ute på 2st korta pass hittills. Men jag älskar den!
Skulle gärna vilja höra hur ni programmerat era riding modes? Och hur stor skillnad är det på de olika lägena?
ss1.jpg
 
Last edited:
Hej tråden. Min hoj har gått 1400mil men redan vid 800började jag märka ojämn/ pulserande bromsverkan. Elite Bike gbg bekräftade att skivorna är ojämna och det går inte på garantin. Nya skivor OEM kostar 5000kr+.

Hos https://www.ducatisupersport939.net/forum är detta vanligt förekommande, ibland så tidigt som vid 300mil. Detta även utan buskörning, vatten på varma skivor eller dumma skivlås. (vilket den ändå bör tåla).

Hur som, jag letar nu nya skivor och det ser ut som ducce delar dessa komponenter mellan en rad hojar: Monster 821 verkar ha samma och jag tänkte handla in via ebay till en prisbild mellan 1500-2000sek. Någon som har andra förslag eller invändningar som kan vara bra att tänka på?
 
Hej, efter att ha läst o drömt nästan hela säsongen så var det min tur att få komma in i denna fina club!

Köpte denna förra veckan och har bara kunnat vara ute på 2st korta pass hittills. Men jag älskar den!
Skulle gärna vilja höra hur ni programmerat era riding modes? Och hur stor skillnad är det på de olika lägena?
View attachment 450977
Grattis till hojen! Tyvärr kan jag inte bara till hjälp i din fråga.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Hej, efter att ha läst o drömt nästan hela säsongen så var det min tur att få komma in i denna fina club!

Köpte denna förra veckan och har bara kunnat vara ute på 2st korta pass hittills. Men jag älskar den!
Skulle gärna vilja höra hur ni programmerat era riding modes? Och hur stor skillnad är det på de olika lägena?
View attachment 450977

Jag har ställt in så att jag har max ABS och antispinn på Urban mode, och standard inställningar på sport mode (ska ev. minska ABS ett snäpp). Urban har jag som regnläge men helt ärligt kör jag mest på sport, även i regn. Mellan-läget använder jag inte alls.

Skillnaden på de tre lägena som standard är att Urban har en mjukare trottelprofil (mindre spjällöppning vid en viss vridning på gashandtaget) och begränsar max trottelöppning till 80%. Mellanläget har 100% trottelöppning men har kvar den mjukare profilen medan sportläget har en aggressivare trottelprofil, dvs ger mer gas snabbare. Själv upplever jag att Urban blir lite trist, särskilt i högre fart känns den rätt orkeslös, typ köra om på motorväg och liknande.
 
Nån som har kört MT09 eller Z900 och som kan säga hur känslan är om man jämför supersport med dessa?
Hänger man mycket mer i armarna?
 
Nån som har kört MT09 eller Z900 och som kan säga hur känslan är om man jämför supersport med dessa?
Hänger man mycket mer i armarna?

Gick från mt09 till SS. Lite mer häng men inte farligt. Däremot en mkt mer speciell känsla än mt09 som jag tyckte var lite tråkig i jämförelse.
 
Supersport är ju även betydligt snyggare än Z900/mt09. Någon som vet något om den SS-S som står på Bike i Trollhättan?
 
Nån som har kört MT09 eller Z900 och som kan säga hur känslan är om man jämför supersport med dessa?
Hänger man mycket mer i armarna?

Har inte kört mt-09 eller z900 men däremot har en bekant till mig som bara gillar gamla classic hojar där man sitter extremt upprätt provkört min SSS. Normalt skyr han allt vad sporthoj och extrema körställningar som pesten men när han körde min så vart han så nöjd att han sa att han skulle kunnat tänka sig SSen, åtminstone nästan.
 
Tänkte ta ut henne idag. Har bara rullat till och från tvätt i februari annars inget. (service innan vinterförvaring).

Vad hade ni gjort för inspektion innan en 50 mil runda i helgen?
*Däcktryck
*Kedja smörjad och inte för lös?
*Bett i bromsarna & olja i systemet?

82544301-delivery-boy-ride-scooter-motorcycle-service-order-shipping-vector-illustration.jpg
 
Last edited:
Har du kört hårt och stannat med bromsen på så att bromsklossarna legat mot skivan? Skulle kunna vara det som gör att de slagit sig?
 
Har du kört hårt och stannat med bromsen på så att bromsklossarna legat mot skivan? Skulle kunna vara det som gör att de slagit sig?

Mingves, jag gissar att du svarade på mitt inlägg #166? Mängder med folk på forumet https://www.ducatisupersport939.net/ som har problem med bromsar som slår sig. Kan va men jag tror det är dålig kvalitet på skivorna. Har nu bytt bromsar. Kostade 1500kr fick ett par lätt beg och gjorde jobbet själv. :tummenupp
 
Nu har jag också skaffat mig en ss s. Perfekt match för mig!
Kollegorna har döpt den till Ostbågen så jag kallar henne Ostis...

Nya däck beställda, p g a mycket jobbpendling så blev det Road 5or.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 
Tänkte ta ut henne idag. Har bara rullat till och från tvätt i februari annars inget. (service innan vinterförvaring).

Vad hade ni gjort för inspektion innan en 50 mil runda i helgen?
*Däcktryck
*Kedja smörjad och inte för lös?
*Bett i bromsarna & olja i systemet?

View attachment 453145

För sent nu men det kommer fler körningar.
Före körning;
Kolla blinkers och bromsljus. Där har du reducerat risken för påkörning rejält om de funkar.
Kolla efter oljeläckage. Inte bara nivån utan se så ingen olja smyger ut o hamnar på bakhjulet.
Titta över och känn på bromsarna så de tar. Känn så hojen rullar lätt, inget ligger på.
Titta på däcken, kolla trycket någon gång ibland.
Jag brukar titta lite allmänt på hojen medan den blir varm och jag tar på mig hjälm o handskar.

Efter körning;
Torka av kedjan och vill du smörja så är det nu när kedjan är varm som det blir bäst.
Titta över hojen allmänt och tänk efter om något kändes konstigt när du körde.
 
Ett par verktygsfrågor kommer här.
Vilken haknyckelstorlek ska det vara till hubben för att justera kedjespelet?
Visst är det T60 till skruven för att släppa excentern?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top