Ducati SuperSport 2017

Tycker nya panigalen ser ut som skit. Samma när Panigalen först visades. Och senaste R1:an. Jo, det är coolt att kunna göra kompakta hojar. Men va fasen! Bakdelen på sidovyn ser ju för jävlig ut. Ser ut att komma från en annan hoj, tyskröv? Ingen linje stämmer med hojen i övrigt och den är alldeles för kort. Det ihop med kort toppkåpa och sidokåpa som täcker framhjulet gör att hojen ser ut som en klump, det finns ingen luft någonstans och den ser ihoptryckt ut. Nej, det krävs lite photoshop där... Den är jättecool och var revolutionerande när den kom också. Väldigt fint mjukt formspråk kombinerat med revolutionerande teknisk konstruktion. Men jag tycker det är synd när detaljer felar och proportionerna försvinner. Smaken är ju som baken dock. Jag gjorde själv en skiss tänkt som en Ducati. Den har iaf en bakdel och proportioner, man ser liksom skillnad på fram, mitten och bak, och frontkåpa, tank och bakdel är gjorda med tanke på förhållandet till varandra. Mer horisontella linjer gör också att utseendet blir lättare, snabbare och senigare. Aja, får photoshoppa nya Panigalen lite.

Hellre korta å kompakta hojar än långa svängbussar som på din bifogade ritning där det får plats 3 stycken hjul mellan hjulaxlarna. :P Kan man ens byta spår med den dära :P

Många hojar nu som ser långa ut, bmws1000rr bla men även då panigalen som sabbar lite av kompakheten med att hjulet hamnar så långt bak å så fritt. typ som du beskrev det, att den hade en tyskröv. Tycker Ducati på något sett har stirrat sig blint på glidare eller nått med den korta kutsen å bakhjulet som slutar längre bak än brukligt, inte för att ducati har varit korta då de har vanligtvis haft lång hjulbas men de har iaf haft lite kåpor å annat göttigt som avgasrör som gjorde att hojen såg ganska kompakt ut ändå fast då även linjeskön, vilket panigalen inte e. Panigalen borde få en kortare sving, mycket kortare :P
 
Last edited:
Tyvärr är det väl rimligen dit framtiden hör, alltså vettiga gathojar i ett inte allt för mycket attackstuk.

Nja, nu är ju inte denna en ersättare för panigalen, utan ett komplement, som skall fylla ett annat hål i marknaden, för de som inte ska ha en värsting, kanske mer pendlingsvänlig, eller mer av en nybörjarhoj. Och jag ser då inte några problem med att ett sådant alternativ existerar.

Jag tycker till och med att den ser rätt ok ut, sånär som på den äckliga katalysatorburken förstås. Och så borde ju regskylten sitta under cutsen, inte på en lång plastpinne. Reflex på gaffeln ser ju också förjävligt ut.... :gnissla

Men jag håller med om att priset är lite väääl högt, att den är dyrare än en 650 japps är väl att vänta, men den ligger skrämmande nära en basmodell RSV4 / Tuono V4, vilka båda är betydligt seriösare motorcyklar. :3freak
 
Ursäkta, skulle nog behövt styckeindelning till slut där :P Utvecklingen måste ju gå framåt med, så är det ju. Tillverkarna försöker väl få sina extrema hojar att bryta ny mark även utseendemässigt.

Personligen gillar jag mest hur hojarna såg ut runt 2006 men där kan man ju inte stå och stampa. Men jag tycker verkligen Panigalen ser alldeles för kort ut. Och det finns som sagt ingen luft någonstans. Konturerna bildar en rektangel i sidovy. Ca ett och ett halvt framhjul får plats mellan framhjulet och bakre hjulaxeln på min skiss, nästan exakt samma på Panigalen :P
 
Last edited:
Ursäkta, skulle nog behövt styckeindelning till slut där :P Utvecklingen måste ju gå framåt med, så är det ju. Tillverkarna försöker väl få sina extrema hojar att bryta ny mark även utseendemässigt. Personligen gillar jag mest hur hojarna såg ut runt 2006 men där kan man ju inte stå och stampa. Men jag tycker verkligen Panigalen ser alldeles för kort ut. och det finns som sagt ingen luft någonstans. Konturerna bildar en rektangel i sidovy. Ca ett och ett halvt framhjul får plats mellan hjulaxlarna på min, nästan exakt samma på Panigalen :P

Själv tycker jag att blinkers/ljus å skylt ska sitte på en lång "pinne" så man lätt kan ta bort sån krafs när man ska rejsa, samma med framljusen, borde la sitta i speglarna typ :P
 
Last edited:
Att Ducati breddar sitt sortiment är ju en ren överlevnadsfråga. Utmaningen är väl att inte laka ur varumärket med modeller som är för slätstrukna och liknar allting annat utan bygga med bibehållen "edge" och exklusivitet (utan att för den skull kosta skjortan....).

Med Supersportmodellen tycker jag man dansar farligt nära den linjen. Och visst borde den varit luftkyld, haft enkelsving och torrkoppling.:kär:yoparty:fakta:tuttar
 
jag gillar den skarpt .... men åandrasidan har jag sneglat både på VFR och ZX1000

En ducce e alltid en Ducce :)
 
Se ljust på det ni märkestrogna, den har både vajerkoppling och påminner om en cbr650!! :tummenupp
 
Ducati 1299 Superleggera är cooolare

2017-Ducati-1299-Superleggera-13.jpg

2017-Ducati-1299-Superleggera-2.jpg

Finns det nån tävlingsklass för den hojen?

Våtvikt utan bränsle 167kg<-- 215hp & 1300cc:3freak

Med racingkit 162kg <-- 220hp & 1300cc
 
Termignonis system med dämparna under cutsen är riktigt ballt, motsvarande det Shakey hade på sin BSB Ducce, back to basic !!
termi.jpg
 
Jag ger mig inte, haha! :P Har gjort underliggande ljuddämpare som på vanliga Panigalen, dragit in sidokåpan så den inte täcker framhjulet och dragit ut bakdelen. Bättre proportioner helt enkelt och en tydligare riktning framåt.
 

Bifogat

  • 003_ducati_1299_superleggera_2017 copy.jpg
    003_ducati_1299_superleggera_2017 copy.jpg
    299.5 KB · Visningar: 79
  • 003_ducati_1299_superleggera_2017.jpg
    003_ducati_1299_superleggera_2017.jpg
    290.8 KB · Visningar: 75
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top