Ducati Supermono = 992 cc

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
På sin egen sajt skriver Ducati att den var på nästan en liter. Kan det stämma?

:va

http://www.ducati.com/heritage/anni90/supermono/caratteristiche.jhtml

Någon som för övrigt vet vad det blev av den här makalöst härliga modellen? Hur många tillverkades? Vad kostade de? Finns några landsvägsregistrerade exemplar?

Verkar som en väldigt oekonomisk modell ur Ducatis perspektiv...
 

Bifogat

  • 800px-Carbon_Sub_Frame.jpg
    800px-Carbon_Sub_Frame.jpg
    86.7 KB · Visningar: 174
Det måste vara ett kopiera/klistra fel eller felskrivning. Baserat på kolvdiameter och slaglängd är volymen hälften av det, 496cc.
 
Det står också att den är tvåcylindrig vilket är sanning med viss modifikation. Den bakre cylindern finns delvis kvar men "löper tom", där finns en stöd lagrad vevstake (för balansen) som gör att motorn "luras tro" att den är tvåcylindrig och kan varvas mer (om jag är rätt informerad). Vill minnas att den var 550 cc ?

Av ovanstående kan man misstänka att någon på fabriken kopierat texten från annan modell men glömt att redigera texten. Pinsamt dåligt från Ducatis sida då Supermonon är en av deras mer intressanta och framgångsrika modeller.

/AM
 
Det står också att den är tvåcylindrig vilket är sanning med viss modifikation. Den bakre cylindern finns delvis kvar men "löper tom", där finns en stöd lagrad vevstake (för balansen) som gör att motorn "luras tro" att den är tvåcylindrig och kan varvas mer (om jag är rätt informerad). Vill minnas att den var 550 cc ?

Av ovanstående kan man misstänka att någon på fabriken kopierat texten från annan modell men glömt att redigera texten. Pinsamt dåligt från Ducatis sida då Supermonon är en av deras mer intressanta och framgångsrika modeller.

/AM
Vinner man så mycket på det, pga den extra roterande döda massan? :va
 
Enligt den här sidan hade den 550cc (100x70) från -93 och 572 (102x70) från -95. Enligt Ducatis tabell hade den 94x71.5, så den tabellen är förmodligen helt fel.
 
Vill minnas att den ligger på runt 550cc.. Vi reflekterade över att om man byggde om den till twin så skulle den hamna på typ 1100cc.

Bara sticka ner till Ducati Stockholm och fråga. Ägarn har två stycken Supermono´s.

Supermonon var "For racing only" och är en av de mest eftertraktade och sensationella modeller som fabriken gjort. En single på 550 cc som varvade 11.000RPM! Lösningen med att låta den andra kolven bytas mot en balansvikt gav en varvmöjlighet som var oöverträffad då. Inga landsvägsexemlar tillverkades, trots att marknaden skrek efter dem. Dessutom valde Ducati vilka som fick köpa.

En bättre beggad Supermono byter du rätt av mot en ny Desmosedici RR om man tittar på värdet.. Senaste jag hört om såldes för £40.000

EDIT: Denna data verkar rätt
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ducati/ducati_supermono1.htm

EDIT2:
Kolla på Italienska heritage sidan.. 550cc.. :D Typiskt Ducati.
http://www.ducati.com/it/heritage/anni90/supermono/caratteristiche.jhtml
 
Last edited:
93 - 94 var den på 550 cc. 95 var den på 572 cc.

93 - 94 gav den 78 kusar vid 10500 varv från fabrik. 95 gav den 81 hk vid 10000 rpm.

1992 tillverkades 1 ex. 1993 30 st. 1994 10 st. 1995 25 st. Och 1998 lär en allra sista hoj ha sats ihop av existerande delar.

Pierre Terblanche's finest ever!
 
I Holland bygger de (som jag förstår det) replikor på Ducati supermono.
Här är några länkar:
http://www.js-racing.nl/?p=fotoalbum&f=69
http://www.biggelaar-performance.com/media/MotoTecnica js-racing.pdf
http://www.biggelaar-performance.com/media/supermono.pdf
http://www.azzolina.co.uk/agata supermono page.htm

Kolvdiameter 104mm och slaglängd 66 är siffror som finns i en PDF (som är på holländska). 916 har 66mm slaglängd, så det skulle kunna vara den motorn dom baserar supermonobyggena på.

Bilder på orginalmotorns vevstaksarrangemang:
 

Bifogat

  • 1992SupermonoPrinzip.gif
    1992SupermonoPrinzip.gif
    7.3 KB · Visningar: 80
  • ML1774.jpg
    ML1774.jpg
    199.5 KB · Visningar: 115
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top