Ducati Streetfighter S - frågor

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Funderar på en 2012 Streetfighter S och har ngr frågor.

Någon som har/har haft en Ducce SF och kan berätta hur den är, för- nackdelar?
Att den går att köra hårt verkar det inte råda ngr tvivel om, men hur är den i tex. stadstrafik?
Är den ryckig som fan, hörde att många går ner en kugg fram.
Går torrkopplingen för varm efter 2 min osv?
Någon som höjt styret och tycker det är bättre?
Är den najs på tajta kurviga vägar/banor? Snäll att slanga med?
Bara snabb rakt fram är inte mig grej...

Har läst provkörningar och måga gnäller på att det är risigt med plats för högerfoten pga värmeskölden. Är det ngt man vänjer sig vid och/eller blir det mer plats om man byter till Termignoni helsystem? Eller byter man till ställbara fotpinnar? Tänkte inte på att det var dåligt med plats för hälen när jag provklättrade på hojen (storlek 41), däremot tyckte jag det var tajt för tårna mellan kopplingskåpan och fotbromsen och då hade jag vanliga skor på mig. Förutsätter iofs att vinkeln på fotbromspinnen går att ställa om...

Optimalt vore så klart att provköra, men det tillåter ju inte underlaget just nu och om jag ska ha Duccen så måste jag beställa snart för att hinna få den till början av sommaren...

Är också riktigt sugen på en SF.
Har kört den en gång i ca 20min men minns inte så mycket, tyvärr... Blir en nya provtur till våren /sommaren förhoppningsvis!
Angående höger fot, någon som testat köpa en spacer (eller byter man hela pinnen mot en som är längre ut?)? Har för mig att jag störde mig lite på detta.. Tänkte dock inte på problemet du beskrev om för tajt.

Att gå ner en kugg är nog smart, är trots allt en stor v-twin och inte ofta man behöver pressa ur den till 250km/h, 220 gick dock utan några problem, blev lite svajigt dock^^

Kanske inte var ngn höjdare om du inte minns den? :)

Hur elak är motorbromsen? Lite snålt att slipper clutch inte är standard...

Missförstå mig rätt, hehe. Jag kommer inte ihåg något direkt så det ska du nog ta med en nypa salt^^ Har för mig att jag gillade den, men sen, vad ger 20minuter? Lite kurvor + en raksträcka repa fram o tillbaka..

Funderar på en 2012 Streetfighter S och har ngr frågor.

Någon som har/har haft en Ducce SF och kan berätta hur den är, för- nackdelar?
Att den går att köra hårt verkar det inte råda ngr tvivel om, men hur är den i tex. stadstrafik?
Är den ryckig som fan, hörde att många går ner en kugg fram.
Går torrkopplingen för varm efter 2 min osv?
Någon som höjt styret och tycker det är bättre?
Är den najs på tajta kurviga vägar/banor? Snäll att slanga med?
Bara snabb rakt fram är inte mig grej...

Har läst provkörningar och måga gnäller på att det är risigt med plats för högerfoten pga värmeskölden. Är det ngt man vänjer sig vid och/eller blir det mer plats om man byter till Termignoni helsystem? Eller byter man till ställbara fotpinnar? Tänkte inte på att det var dåligt med plats för hälen när jag provklättrade på hojen (storlek 41), däremot tyckte jag det var tajt för tårna mellan kopplingskåpan och fotbromsen och då hade jag vanliga skor på mig. Förutsätter iofs att vinkeln på fotbromspinnen går att ställa om...

Optimalt vore så klart att provköra, men det tillåter ju inte underlaget just nu och om jag ska ha Duccen så måste jag beställa snart för att hinna få den till början av sommaren...

Tja , testade Kompisen Fd , SF s ett par ggr ..

Som alla V-tvinnar är den lite ryckig och vibbrerar men inte så mkt man tror , den är lite bättre än superduken där ialf med ett kugg minder i fram .

Kopplingen är piss tycker jag trög rasslar som fasen "torrkoppling" och tar inte så mjukt ..

Körställningen är påfrestande med orginalstyre om man inte kör på bana ..det går att fixxa med annat styre . tex rizoma .

Foten ja , det är trångt , men jag tror man vänjer sig .

slangvänlig ja :)

Najs på tajta kurviga vägar ? NEJ ! Inte orginal , trög att läga ner om du jämför med en Ktm Sd eller den du har .

Det är väl inställd för de stora banorna i europa kanske ..Dock så kan man få till den rätt bra genom att dra upp gaffelbenen ett par 4-6 mm i kronan eller höja i bak :)

Sedan så är det lite irriterande att med Tc på så blir det strul att wheela iom att den är inkopplad även då så får du ställa ner tc till låga värden så den inte hoppar in i en wheelie ..

Sf är dock riktigt snabb och snygg , nästan lika snabb som min hoj :banana

Jag har provkört SF 1098 och det var inte min kopp te, jobbig körställning, trögsvängd och som nämnts tidigare, trångt för högerfoten och hala fotpinnar.
Prova en SF 848, den har lite kortare sving och smalare däck för att vara mer lättkörd.

Allt beror ju givetvis på vad du jämför med. Den är fantastiskt rolig att köra.
Långa svepande kurvor, eller smått och knixigt, inga problem.

Körställningen, visst relativt aggresiv, men klart acceptabel. Det är ju ingen customsläde
eller Guldvinge vi snackar om.

Gött mos i motorn. Koppling och ryckighet är inga problem, det gäller, som med alla hojar,
att vänja sig med de egneheter som alla hojar har.

Ännu en gång, en underbar hoj att åka aggresivt med:tummenupp

Tackar, bra synpunkter!

Ergonomin kan man fixa, fatbar-styre, andra fotpinnar med spacers.
Men om den är trögsvängd som Sportbike säger, med tanke på att han oxå kör motard, då är det värre.
Läste på ett annat forum att den är riktigt stökig på lägre varv pga Euro3, mappning är tydligen bedrövlig.
Verkar gå att ordna, men det var inte gratis, låsa upp ECUn, ny mappning med PCV + Autotune eller bänkning.

Tyckte oxå att kopplingen var riktigt trög, till Hypern kan man montera en kraftigare slav-cylinder.

Kul att sminka grisen, men nu börjar det bli en hel del grejer. Tänkte bara köpa Termi helsystem först, för ljudet, bara det kostar 28 000 :brinnerup Hojen kostar nästan 190 000, plus allt annat man "ska" fixa, fatbar, pinnar, tankskydd, mappning, tailtidy, kraschpuckar. Då ska det vara 10 rätt...

Kanske inte är en dum idé att prova den iaf, fan.

Köp slipon enbart och mappen från http://www.italiabikecenter.com/?page_id=813 så blir den bättre på lågavarv .

Kopplingen är trög även med annan slav-cylinder ..

Den är trögsvängd orginal . går som sagt att bätttra utan kostnad , dock så blir den aldrig så lätt svängd som en Ktm .. Men helt ok ändå .

Va inne på att byta min Fd Superduke r till en Sf s förra hösten och blev förvånad att sf va så "trögstyrd" orginal .. så det bllev inget av .. + att skillnaden i hk kändes mkt mindre än på pappret ialf upp till ca 8000varv .
Sf gillar varv :)

Senare testade jag kompisen Sf s med uppdragna gafflar och det va skillnad , då kändes hojen helt ok för mig ialf .

Så , testa en är nog ett måste eller ..hehe köp ändå du blir säkert nöjd :D

Tack Micke65, riktigt bra synpunkter!

Om man byter helsystem på SD så tappar man 9 kg och vinner lite effekt och då är man riktigt nära SFs siffror. Det i kombo med om SD svänger snabbare, har bättre botten samt den enorma prisskillnaden...

Låter mer och mer som SD skulle passa mig bättre. Blev inte mindre sugen när jag läste tråden Vinterpyssel med Hertigen, ajajaj...

Konsument-tips, kollade kostnad för försäkring hos Bilsport o MC, för mig blev det samma premie för båda hojarna.
MEN andra gången jag ringde, tipsade handläggaren om att jag skulle teckna försäkringen via handlaren, då får man 20% rabatt, gäller både för SD och SF, tackaRRR! Medlemskap i SMC eller Ducati-klubben ger ytterligare 10%, det är väl iofs mer känt.

Varsågod :)

Lite till info :)

Jag tycker .... Sd har inte bättre botten än Sf ..Sf har en gnutta mer ,det är mellan-registret som känns ungefär lika starkt och det är på toppen som sf drar ifrån rejält . Sf har 100cc extra ..

Mina Sd var 120 hk modellen den verkar ha ett starkare mellanregister än den senare 132 hk modellen som har bättre topp .

En 120 hk Sd har ca 105-110 hk på hjulet . En Sf ca 140 -145 så det är skillnad men jag upplevde att sf har sina extra pållar på topp i jämförelse .

Som jag ser det så är priset Sf "s" största problem , jag skulle kikat efter en beggad eller om du inte behöver Tc och exklusiv fjädring som öhlinare så kolla den vanliga Sf den fanns för ca 110k på blocket förra året .

Lika bra drag som S modellen :banana

För det är en Cool hoj :yoparty

Tack Micke65, riktigt bra synpunkter!

Om man byter helsystem på SD så tappar man 9 kg och vinner lite effekt och då är man riktigt nära SFs siffror. Det i kombo med om SD svänger snabbare, har bättre botten samt den enorma prisskillnaden...

Låter mer och mer som SD skulle passa mig bättre. Blev inte mindre sugen när jag läste tråden Vinterpyssel med Hertigen, ajajaj...

Konsument-tips, kollade kostnad för försäkring hos Bilsport o MC, för mig blev det samma premie för båda hojarna.
MEN andra gången jag ringde, tipsade handläggaren om att jag skulle teckna försäkringen via handlaren, då får man 20% rabatt, gäller både för SD och SF, tackaRRR! Medlemskap i SMC eller Ducati-klubben ger ytterligare 10%, det är väl iofs mer känt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti