Ducati ST2-97

St2

Köp den och sälj Monstret för en billig slant till mej. :) Annars kanske jag köper den....
 
En ST2:a har lägre försäkring än ST4:an. Den är billigare, dom borde vara ungefär lika att köra, men med lite mindre knuff. Så jag tycker det är konstigt att den inte är såld redan.
(faktiskt! Jag känner INTE killen som säljer, men min kompis letade/letar ST2:a så jag vet att det är svårt att hitta bra objekt)
 
Och vipps så försvann den! Poff! :P
 
kaZmur skrev:
Och vipps så försvann den! Poff! :P
Närå, han har lagt ut den igen bara eftersom han hade råkat välja fel län.

Här är den nu
http://www2.blocket.se/view/3163238.htm?l=0&c=1&city=0

I alla fall, när jag snackade med honom så visste han inte så mycekt om arbetet som var gjort på den (med borrning etc), men han kunde ta reda på det eftersom den som gjort det (som han köpt den av) var en kompis till honom.

Vidare är det en Tysklandsimport. Kan man lita på de låga milen då?
 
Warburton skrev:
Vidare är det en Tysklandsimport. Kan man lita på de låga milen då?
Tröttnat på blåsten ;)?
Kan nog lita på de låga milen lika mycket som för en svensk hoj. Med tanke på att det är en sporttouring låter det iofs lite, men enl. min erfarenhet kör tyskar i gemen färre mil. De transporterar sig med sina bilar, och nöjesåker med hojen, OM det är bra väder och de får lov för tjejen. Kolla allmänna tillståndet, hur låter motorn, hur ser plastdetaljer ut, fot och handtags-gummin? Ingrodd smuts på svåråtkomliga ställen etc. Ser det OK ut så kan det mycket väl stämma. Servicebok, besiktningspapper etc, även tyskarna besiktar sina hojar och där står milen.
Lycka till, verkar annars vara en trevlig hoj för både korta och långa turer, och du verkar ju köra en hel del
 
HansJ skrev:
Tröttnat på blåsten ;)?
Kan nog lita på de låga milen lika mycket som för en svensk hoj. Med tanke på att det är en sporttouring låter det iofs lite, men enl. min erfarenhet kör tyskar i gemen färre mil. De transporterar sig med sina bilar, och nöjesåker med hojen, OM det är bra väder och de får lov för tjejen. Kolla allmänna tillståndet, hur låter motorn, hur ser plastdetaljer ut, fot och handtags-gummin? Ingrodd smuts på svåråtkomliga ställen etc. Ser det OK ut så kan det mycket väl stämma. Servicebok, besiktningspapper etc, även tyskarna besiktar sina hojar och där står milen.
Lycka till, verkar annars vara en trevlig hoj för både korta och långa turer, och du verkar ju köra en hel del
Mmm, har blivit lite kåpsugen - kan dock inte bestämma mig om jag ska skaffa en gammal sporttourer - typ ST2, en SS900 eller en gammal hyper - typ 748bp.

Synpunkter?

Ska iaf åka & kolla på ST2:an idag tror jag. Nån som vill haka på och hjälpa mig att sparka lite däck?
 
Kolla så killen vet vad han snackar om.
Borrad ST2 motor? Har jag aldrig sett det. Den är ju redan borrad från fabrik till 944cc.

Valet mellan en ST2 och en äldre 748 måste ju användningsområdet avgöra.

Bara allmänväg? en del motorväg? = ST2
Bankörning? Inspirerad körning på allmänväg? Inga långfärder? = 748

Jag skulle valt en 748:a.. Men jag är väll iochförsig inte helt objektiv. Jag har kört min ca 2000mil på tre år och är fortfarande kanonnöjd, även om jag börjar fundera på att gå upp lite i kubik.. Säg en 1998 916SPS.. eller kanske en 2001 996S.

Jag har kört 748:an till o från Götet och då är man riktigt trött i ryggen efteråt, så tänk på det innan du kör långt.. Då funkar inte hypern optimalt.. Vi åkte tillsammans med en ST4 (916 motor). Han hade inte ont alls och lät betydligt mer utvilad än vad vi var..

Skall du åka o kolla så slå en signal, jag kan hänga på.
PM´ar nummret..
 
amullo skrev:
Kolla så killen vet vad han snackar om.
Borrad ST2 motor? Har jag aldrig sett det. Den är ju redan borrad från fabrik till 944cc.

Valet mellan en ST2 och en äldre 748 måste ju användningsområdet avgöra.

Bara allmänväg? en del motorväg? = ST2
Bankörning? Inspirerad körning på allmänväg? Inga långfärder? = 748

Jag skulle valt en 748:a.. Men jag är väll iochförsig inte helt objektiv. Jag har kört min ca 2000mil på tre år och är fortfarande kanonnöjd, även om jag börjar fundera på att gå upp lite i kubik.. Säg en 1998 916SPS.. eller kanske en 2001 996S.

Jag har kört 748:an till o från Götet och då är man riktigt trött i ryggen efteråt, så tänk på det innan du kör långt.. Då funkar inte hypern optimalt.. Vi åkte tillsammans med en ST4 (916 motor). Han hade inte ont alls och lät betydligt mer utvilad än vad vi var..

Skall du åka o kolla så slå en signal, jag kan hänga på.
PM´ar nummret..
Tja, alltså, problemet är ju det att jag kör alla sorters åkning (utom möjligtvis banåkning, HITTILLS). Jag kör mycket nöjesåkning/inspirerad, men även en hel del långfärder/motorväg.

Jag förstår att 748:an kanske inte blir optimal då, frågan är om en SS900 skulle funka bättre då kanske, eller tror du man blir helt trött i ryggen av en sån också?

Jag påpekade också det där om originalborrningen när jag pratade med honom, då sa han att han trodde att de fixat med topplocken bara, för att ge den en överstorlek, typ 966 el. nåt liknande.

Vore supersjysst om du ville haka på!
 
Warburton skrev:
Jag påpekade också det där om originalborrningen när jag pratade med honom, då sa han att han trodde att de fixat med topplocken bara, för att ge den en överstorlek, typ 966 el. nåt liknande.
Inte för att jag är Ducce specialist, men den killen har inte koll. Slagvolym är borrning x slaglängd och har inte det förbenaste med topplock att göra...
 
Hmm, kollade just upp hojen i bilregistret och som jag kom på och befarade så står där 61 kW istället för 35 kW som det hade stått om den var svensksåld, eftersom det är en 97:a. Alltså är den en dålig affär försäkringsmässigt jämfört med att köpa svensksåld, så jag skiter i den tror jag.

För i så fall kan jag ju lika gärna tjacka en nyare. Ska det vara en gammal Ducce, ska det vara en svensksåld sådan.
 
Warburton skrev:
...
....frågan är om en SS900 skulle funka bättre då kanske...

....Jag vet en riktigt fin 900SSie som skall säljas. Halvkåpa medföljer och vid snabb och smidig affär kan säkert priset diskuteras!
:tummenupp
 
korvgubbe skrev:
....Jag vet en riktigt fin 900SSie som skall säljas. Halvkåpa medföljer och vid snabb och smidig affär kan säkert priset diskuteras!
:tummenupp

Den var snygg..

Warburton: värt att kolla på.. SS´n funkar ju utmärkt på långfärder..
 
amullo skrev:
Den var snygg..

Warburton: värt att kolla på.. SS´n funkar ju utmärkt på långfärder..
Ja, den var absolut snygg. Det är en snygg modell, så enkelt är det.

Men jag var just nere på Ducati Stockholm och enligt snubben där så var det ingen stor skillnad i körställning/komfort mellan superbikes/hypersport- och supersport-modellerna. Mera en fråga om utseende och prestanda, enligt honom.

Stämmer inte det, menar du?
 
Eee humm.. Beror på vem du pratar med.

SS förare menar ofta att deras maskiner är mer behagliga på långfärd än Hyprarna.

Jag menar att de har rätt.
Kolla om du inte kan få låna en och prova. De har ju en ny ST3 också, så kan du jämföra ST med SS
 
amullo skrev:
Eee humm.. Beror på vem du pratar med.

SS förare menar ofta att deras maskiner är mer behagliga på långfärd än Hyprarna.

Jag menar att de har rätt.
Kolla om du inte kan få låna en och prova. De har ju en ny ST3 också, så kan du jämföra ST med SS
OK, jo, det kanske är så, men det blir svårt att låna och prova om den är bekväm på långtur, eftersom provkörningar sällan blir långturer :)

Och en ST3:a behöver jag nog inte provköra egentligen. Jag har provkört en ST2:a och har hellre än sån än en ST3:a eftersom jag har hört att ST3:ans motor egentligen bara går sämre. Och chassit är ju samma. Så blir det en ST blir det 2 el. 4 ventiler.

Svårt detta. ST2 eller SS900. Hmm... Vilken årsmodell fick SS900 insprutning?
 
SS900 fick insprutning -98 plus nytt utseende bl.a.

Jag skulle säga att skillnaden i körställning mellan 748/916 och 900SS inte är stor men den är märkbar. Fick ont i ryggen efter långa turer på hyprarna men får det inte på SS. Däremot är det större påfrestningar på armarna.

Beror ju så klart på hur man är byggd också.

Testa en 748. Funkar det inte så är den lättare att sälja än en SS900.
 
diesafe skrev:
SS900 fick insprutning -98 plus nytt utseende bl.a.

Jag skulle säga att skillnaden i körställning mellan 748/916 och 900SS inte är stor men den är märkbar. Fick ont i ryggen efter långa turer på hyprarna men får det inte på SS. Däremot är det större påfrestningar på armarna.

Beror ju så klart på hur man är byggd också.

Testa en 748. Funkar det inte så är den lättare att sälja än en SS900.
Hmm, OK. Jag förstår. Nja, jag har nog kommit fram till att det får bli en 98 för mig och då antingen en 900SSie eller en ST2. Vill ha en hoj med insprut. Beros lite på vad jag hittar för objekt.

Dock är det ju bättre klös i ST2:ans motor då det är en 944, emedan den i gengäld är tyngre.

Det lär bli känslan som avgör till slut. Har provkört en ST2, men aldrig en 900SSie. Får se till att göra det.
 
Vid närmare eftertanke behöver jag nog inte de extra hästarna som en Hyper erbjuder heller. Jag tror 80-85 räcker rätt bra för mig. Kommer bara köra ihjäl mig eller torska lappen annars. Jag står på bra som det är ändå, för min smak.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top