Ducati Sport 1000 - tråden

Har funderat lite på likande hojar som diskuteras i denna tråden. Såg för några år sedan en på AVA som jag blev lite kär i.
Men hur funkar de på bana? Bromsar, Chassie och markfrigång? Jag kör väl inte brulatsnabbt, men brukat åka snabb grupp med men förra Superduke eller 690.
Vore kul om hojen funkade ok!
Vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/goteborg/Ducati_GT1000_38950435.htm?ca=18&w=3
 
Har funderat lite på likande hojar som diskuteras i denna tråden. Såg för några år sedan en på AVA som jag blev lite kär i.
Men hur funkar de på bana? Bromsar, Chassie och markfrigång? Jag kör väl inte brulatsnabbt, men brukat åka snabb grupp med men förra Superduke eller 690.
Vore kul om hojen funkade ok!
Vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/goteborg/Ducati_GT1000_38950435.htm?ca=18&w=3

Det beror lite på hur man ser det skulle jag vilja påstå. Ser man på Sport Classic-familjen som sköna caféracers så skäms de definitivt inte för sig på banan. Bäst i klassen skulle jag tro. Viktigt att poängtera är dock att vi inte avhandlar några nakna R-hojar.

Jag har kört lite bana med min Sport 1000 i de snabbare grupperna och har aldrig känt att materialet varit begränsande. Grundkonstruktionen är stadig och bromsarna biter fint. Fjädringen, som helt saknar justeringsmöjligheter, har också funkat fint för undertecknad. Några problem med markfrigång har jag inte upplevt men så har jag heller aldrig kört min hoj med originalsystem.

Hojen du länkar till är en GT1000 och den är väl den minst sportiga i sammanhanget även om mycket är gemensamt modellerna emellan. Är du typen som gillar att skruva är det nog ingen omöjlighet att anpassa GT:n för lite lattjolajbanåka. Annat avgassystem, kanske ett lägre clip-on etc. Har själv inte kört någon GT men tillåter mig att spekulera lite. I det här specifika fallet är mellanskillnaden gentemot en Sport 1000 uppskattningsvis 30-40.000 kr och med det i tanken kan säkert experimentlustan ta form. Motor och ram är såvitt jag vet identiska...

Kamremmarna ska bytas vartannat år eller var 1200:e mil om jag inte missminner mig och en ventiljustering kommer inom kort på det specifika objektet. Sammantaget en kostnad på 6-7.000 kr hos Luigi skulle jag tro. Ta med det i eventuell kalkyl. Lycka till och glöm inte att hålla oss uppdaterade!

//Johan
 
Det jag märkte av när jag körde bana med min sport 1000s var att fotpinnarna skrapade i vissa kurvor, samtidigt som framgaffeln inte är justerbar begränsar de det riktigt snabba bantiderna. Men under 1:40 på gotlandring är inga problem:).
 
Hej
du har en riktigt fin på blocket,en röd s med 100 hk på hjulet för 75 !! Har själv en likadan ,
Har en monosving liggandes som skulle suttit som en smäck på den !
Bor bara ett par mil öster om Växjö,hör av dig
 
Nu är jag på gång !!
Tänkte bara visa några bilder på mitt lilla projekt så här långt !
motorn med nya remmar och dp kammar
svingen ska få ett stag till så att det blir superstabilt
fälgarna ska på pulverlack nästa vecka
SL271973.jpgSL271974.jpgSL271975.jpgSL271976.jpg
 
ImageUploadedByTapatalk1334219395.308159.jpg. Precis fått tag i hojen som jag har suktat efter en längre tid! Kul o se att det finns fler än jag som uppskattar denna maskin :-)
 
kul att du gillar det ! har precis fixat extrastaget till svingen,så förhoppningsvis får jag det färdigsvetsat i helgen!!
 
Ja,det är tänkt så !! Blir nog röd som resten av ramen,eller vad tror du ??
kommer nog köra med avgassystem från s2r,mitt 2-1 termi hamnar lite för långt ifrån svingen ,har eventuellt ett par dämpare på gång och ska försöka använda 2-1 grenröret tills ekonomin tillåter ett nytt dp grenrör,eller är det någon som är duktig på att kröka och svetsa rör så får ni höra av er!!
 
Har funderat lite på likande hojar som diskuteras i denna tråden. Såg för några år sedan en på AVA som jag blev lite kär i.
Men hur funkar de på bana? Bromsar, Chassie och markfrigång? Jag kör väl inte brulatsnabbt, men brukat åka snabb grupp med men förra Superduke eller 690.
Vore kul om hojen funkade ok!
Vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/goteborg/Ducati_GT1000_38950435.htm?ca=18&w=3
Tycker att den är helt okej på bana. Inga större issues med islag eller annat. Bromsarna känns trevligare än de tidigare på min R1'01. Skulle kanske önskat lite mer (eller ja, inställningsmöjligheter generellt) i framgaffeln.

Var sjukt ovan vid motorbroms och twin, iom att jag endast hade lirat radfyra innan. Efter lite trixande vande man sig dock, och den var riktigt najs. Samtidigt är den bra jävla trött på längre rakor.

Körde om en hel del +150hk hojar på Falkenberg i de knixiga partierna, men på rakan blev man stekt och fick köra om dom på varvet efter. :)
 
Ja,det är tänkt så !! Blir nog röd som resten av ramen,eller vad tror du ??

Det tror jag blir toppen!
Letat som en tok efter en bild på en Sport 1000 med ett hemmapulat system som jag tycker är otroligt fräckt. Såg den på ducati.ms men lyckas inte hitta den. :huvet

Edit: Hittade den!

Sport 1000 wasp.jpg
 
Last edited:
Precis hemkommen efter första turen.
Ni vet den där som går till macken för att fylla på luft och som sedan mest går ut på att varmköra. Fint!
Ser verkligen fram emot den här säsongen, förra året skrapade jag ihop knappa 100 mil. På tok för lite.

Har ni rastat era juveler ännu?

//Johan
 
Fixade lite inför besiktningen i veckan. Sen blev det en liten sväng, underbart kul trots igenproppad termismegafon :-)
 
Det tror jag blir toppen!
Letat som en tok efter en bild på en Sport 1000 med ett hemmapulat system som jag tycker är otroligt fräckt. Såg den på ducati.ms men lyckas inte hitta den. :huvet

Edit: Hittade den!

View attachment 358773

Det ser ut som Waspworks hoj (och system). Tror aldrig det kom i produktion dock.

Gillar också dom däringa Ex-Box-systemen, men jag tycker dom är lite för Monster-aktiga.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top