Ducati S4?

Bram Stoker

Citat är ett bra substitut för kvickhet
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
96a, 600cc Monster
Trevlig "vår" på er alla!

Jag verkar ha fastnat i v-twin-sagan för evig tid då jag inte kan se mig själv köpa en hoj som inte sjunger denna åsklika skönsång för mig.

Går i tankar/drömar om att köpa ett Monster:tummenupp av modell S4 ifrån 2001.

Har diskuterat lite vitt och brett om detta med diverse människor och fick idag höra ett illavarslande rykte som en kamrat sade sig ha hört på omvägar (dvs pålitlighet med ett par nypor salt för hoppningsvis)
Hur som helst skulle s4-or av äldre variant vara fabriksdefekta av diverse slag.. :huvet

Jag kan själv inte hitta något att underbygga detta med så kanske kan någon av er sakkunniga istället hjälpa mig att slå ihjäl denna skräckhistoria så jag med gott samvete kan köpa min sångfågel?

Syns på vägarna i sommar!

Det jag kan tänka mig är väl att ventilservicen kostar en del och att kammarna kan vara utsatta för kromsläpp. Jag kikade mycket på ST4S för ett par år se'n och den har dessa egenheter. Vanliga Monster S4 har 916-motorn vad jag kommer ihåg. 996-motorn har något större problem med kromsläpp, men 916-motorn är inte heller immun. Lösningen är att använda bra olja och att ha koll på kammarna när hojen servas. De nyare monstren med Testastrettamotorn är något billigare att serva och har inte samma problem med kammarna. Däremot är det nyare och dyrare cyklar, med mer kräm iofs =). Tror att S4R har Testastretta och vet att S4RS har det.
En ST4S skulle gå på 7-8000 för en stor service vad jag kommer ihåg.

Edit: Det är häftiga hojar! Hade jag haft råd hade jag åkt 1098!

S4an är ett riktigt kap!
hade inga problem med min, visserligen en -03a.
Fantastisk motorgång och ett ljud att mörda för!

Visst servicen är ganska dyr, men det är maskinen värd!

Köp! :yoparty

//issi

Har inte haft några problem med min förutom att en kula i ett lager gav upp.
Ioförsig betydde det att riva motorn och byta lager men om det skulle vara ett generelt fel så borde det vara åtgärdat på all maskiner vid det här laget

Jag köpte en S4 ny -02, körde den 1.800 mil, mest på fullgas och hade inga problem, skötte servicen, tankade och njöt!
Servicen är inte gratis men det är den fan inte till min Gixxer heller...:va

Fredrik:tummenupp

Gamla S4:an är undervärderad om man tittar på Ducati generellt. Med lite mekvana så fixar man det mesta på servicen själv och behöver bara lämna för ventilspelskontroll..

Finns inga större egenheter på den vad jag sett bland ganska många ägare i ducceklubben. Rekommenderas! Bra motor som dessutom går att få lite mer fart i för låga pengar.

Gamla S4:an är undervärderad om man tittar på Ducati generellt. Med lite mekvana så fixar man det mesta på servicen själv och behöver bara lämna för ventilspelskontroll..

Finns inga större egenheter på den vad jag sett bland ganska många ägare i ducceklubben. Rekommenderas! Bra motor som dessutom går att få lite mer fart i för låga pengar.

Suveränt- tusen tack för råden! jag har siktet inställt nu^^

Själv har jag en S4 från 2001. Det enda "problem" jag haft är kromsläpp på en vippa som åtgärdades vid 3000 mila servicen. Den S4 jag har nu är min andra och jag är supernöjd med den.

// Per

kromsläpp på kammarna, är det nåt som kommit på "början av 2000-modellerna"?
Tror inte jag har hört nåt om det på de äldre hojarna?
mvh
Micke

Kromsläpp förekommer främst på -99 och -00 modellerna, men är intermittent.. En hoj kan råka ut för det hela tiden och nästa inte alls. Men en bytt vippa brukar hålla fint.

Äldre hojar brukar ha mindre problem, främst därför att man använde en annan typ av kromning och man gjorde jobbet själv. Under -99 och -00 så hade man lejt ut kromningen och fick "typisk italienskt hantverk" tillbaka.

Back