Ducati performance regskylthållare (panigale) gav upp efter 3000km

Tankad

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2009
Hoj
Yamaha R6 -09
Undrar om någon materielkunnig kan ha några idéer om anledningen till haveriet som jag kan ta med mig till märkesservicen. På telefon lät han tveksam till att det som kan ses på bilderna hänt utan att jag brutit av hållaren själv (varför jag nu skulle göra det).

Regskylthållaren ser ut som nedan efter 3000km varav någon enstaka bandag. Var ren tur att jag märkte att den gått av och kunde demontera den på en bensinmack innan större skada skedde.

Hållaren har en överdel i kolfiber och en underdel i aluminium som jag gissar tar större delen av vibrationerna. Den har gått av där jag sett att krafterna vid gupp/vickande på skylten är högst, vid själva böjningen av aluminiumet. Svagt aluminium? tillverkningsfel? Hojen förvaras alltid i garage så att någon fysiskt gått och förstört är uteslutet. Däremot går hojen i Ungern med stundtals tveksam vägkvalitet - många gupp och ojämnheter. Känner spontant att kvaliteten borde vara högre med tanke på inköpspriset.:död

//Tankad

Bifogat

• image1.JPG
    image1.JPG
    1.6 MB · Visningar: 133
  • image4.JPG
    image4.JPG
    1.6 MB · Visningar: 116
  • image5.JPG
    image5.JPG
    1.6 MB · Visningar: 128
  • image6.JPG
    image6.JPG
    1.2 MB · Visningar: 111
Både ojämnheter hos underlaget och vibrationer leder till cyklisk belastning som i sin tur ger upphov till utmattning av materialet och senare eventuellt utmattningsbrott. Värst blir det om skylthållaren hamnar i svängning p.g.a att vibrationsfrekvensen från motor sammanfaller med hållarens egenfrekvens, men det borde ju Ducati har räknat på tänker jag. Om du vet med dig att skylten har skakat väldigt mycket vid ett visst motorvarv så är det troligtvis anledningen till brottet.

Ett utmattningsbrott ser ut som på bilden nedan. En spricka börjar någonstans i materialet, oftast vid ytan vid en anvisning, alltså en skarp kant eller en stor defekt i materialet. Din hållare verkar vara gjord i gjutaluminium och det är ju inte helt otroligt att där fanns en bubbla någonstans från gjutningen. För varje belastningscykel sprider sig sprickan lite. Detta gör att det ser ut som vågor som utgår ifrån en punkt. När sprickan gått tillräckligt långt får man ett sprött brott, dvs resten av materialet går av på en gång.

Om det är utmattning i ditt fall så har sprickan troligtvis börjat i ändarna där materialet krokar sig. Då kan du utesluta yttre våld i alla fall så länge inte någon har roat sig med att vicka skylten fram och tillbaka en miljon gånger :näsblod

Hoppas att det löser sig med återförsäljaren! :)

Pedalarm_Bruch.jpg

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...