Ducati Panigale design?

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Det här är säkert ett jättekänsligt ämne, men tänkte bara kolla lite vad ni andra tycker…
Jag var som många andra här på mässan i Göteborg och Ducati Panigale var ju riktigt häftig att se i verkligheten. Den är ju verkligen något helt nytt både utseendemässigt och tekniskt sett. Den skiljer sig från mängden och ser grym ut från de flesta vinklar. :tummenupp

Men efter att ha tittat och studerat den ett tag så hittade jag saker som jag tyckte kunde förbättras. Jag tycker den ser lite för kompakt ut. Det är för mycket kåpa i mitten och framförallt är det så många mjuka och skarpa linjer som inte ser ut att hänga ihop. De många mjuka linjerna gör att det inte blir någon direkt riktning, jämför med 1198:an där det var en del skarpa linjer som hängde ihop från bakdelen till fronten. Detta gör ju ändå att den ser rätt ”gjuten” ut, som att den ska se ut som den gör, ”form follows function”. Sen är det lite detaljer som den branta lutningen på tanken som gör att bakdelen inte riktigt ser ut att hänga ihop med resten av hojen, och lutningen på Panigale-dekalen (rätt lutning på Tricolore-versionen).

Jag gjorde i alla fall om den i Photoshop. Huvudsakerna kan man säga är spetsigare front och bakdel, ändrad tanklinje och mindre kåpa vid framhjulet.

Så vad tycker ni? Och missförstå mig inte, jag tycker det är en grymt läcker hoj som skiljer sig från mängden och det skulle inte vara fel att äga en i framtiden :tummenupp

Originalet:
http://imageshack.us/photo/my-images/854/panigalecopy.jpg/
Photoshop:
http://imageshack.us/photo/my-images/703/panigaledsl.jpg/
 
Last edited:
Visst jag tycker hojen i helhet är snygg men jag hade förväntat mig något där man tappade andan för 1198'an är ju grymt snygg. Inte kunde Ducati designa något som inte var snyggare!
Hade studerat varje bild jag kunde komma över innan mässan.
Kommer till mässan och ser den från sidan. Jag bara smälter! Fy fan vad snygg tänkte jag.
Går så jag börjar se den framifrån och känner en konstig känsla i kroppen.
Tänker: Hur fan ser den ut?
Fronten tycker jag inte alls om. Kåporna som nästan täcker strålkastarna tilltalar mig inte alls.
Kommer på mig själv tänkandes. Är detta samma hoj jag sett på bild?
Sedan undrar jag varför man satt backspeglarna så långt in på kåpan.
Hela skapelsen ser ut som en insekt framifrån.
Går vidare runt hojen.
Kommer tillbakdelen. Saknar något... Kan inte sätta fingret på det men det saknas helt enkelt något. Kanske blir bättre med en regskylt men jag vet inte. Känns som ett gigantiskt mellanrum mellan kuts och däcket.
Sista grejen som retar mig är avgasröret som går upp i en båge framför bakhjulet. Me don't like.
Går därifrån helt tom. Tänker va fan! Det var ju den hjoen jag primärt kom hit för att se.
I dagsläget skulle jag välja en 1198'a varje dag i veckan.
Hoppas verkligen att jag kommer ändra mig för Ducati har alltid en plats i hjärtat.
Har älskat deras design sedan 916 kom och framåt.

Skit känner mig fortfarande tom. :gråta
 
Visst jag tycker hojen i helhet är snygg men jag hade förväntat mig något där man tappade andan för 1198'an är ju grymt snygg. Inte kunde Ducati designa något som inte var snyggare!
Hade studerat varje bild jag kunde komma över innan mässan.
Kommer till mässan och ser den från sidan. Jag bara smälter! Fy fan vad snygg tänkte jag.
Går så jag börjar se den framifrån och känner en konstig känsla i kroppen.
Tänker: Hur fan ser den ut?
Fronten tycker jag inte alls om. Kåporna som nästan täcker strålkastarna tilltalar mig inte alls.
Kommer på mig själv tänkandes. Är detta samma hoj jag sett på bild?
Sedan undrar jag varför man satt backspeglarna så långt in på kåpan.
Hela skapelsen ser ut som en insekt framifrån.
Går vidare runt hojen.
Kommer tillbakdelen. Saknar något... Kan inte sätta fingret på det men det saknas helt enkelt något. Kanske blir bättre med en regskylt men jag vet inte. Känns som ett gigantiskt mellanrum mellan kuts och däcket.
Sista grejen som retar mig är avgasröret som går upp i en båge framför bakhjulet. Me don't like.
Går därifrån helt tom. Tänker va fan! Det var ju den hjoen jag primärt kom hit för att se.
I dagsläget skulle jag välja en 1198'a varje dag i veckan.
Hoppas verkligen att jag kommer ändra mig för Ducati har alltid en plats i hjärtat.
Har älskat deras design sedan 916 kom och framåt.

Skit känner mig fortfarande tom. :gråta

Intressant, jag instämmer helt. Jag är kanske inte helt ute och cyklar alltså :P Den är ju grym, men gillar inte allt. den känns lite ofullkomlig på nåt sätt, eller kanske var 1198:an för bra, instant classic.
 
Last edited:
coolt MEN!!!

Precis som du själv skriver är din mer aggressiv och "japansk". Personligen tycker jag charmen med duccarna är att dom har vågad design men känns ändå nätta och kompakta. Samtidigt ser dom nästan snälla ut i jämförelse med japanare (undantaget cbr:en) men döljer über rå mega power och vrål.
Japansk design är oftast kantigare och vassare medan Italienarna har mjukare linjer.

Jag tycker din modell är cool men känns som sagt mer som en japan hoj.

Vore coolt att se en modell där du följt de mjukare linjerna och jämföra men denna.



PS: notera att jag tycker 1199 saknar lite av den där mjuka italienska känslan.
 
coolt MEN!!!

Precis som du själv skriver är din mer aggressiv och "japansk". Personligen tycker jag charmen med duccarna är att dom har vågad design men känns ändå nätta och kompakta. Samtidigt ser dom nästan snälla ut i jämförelse med japanare (undantaget cbr:en) men döljer über rå mega power och vrål.
Japansk design är oftast kantigare och vassare medan Italienarna har mjukare linjer.

Jag tycker din modell är cool men känns som sagt mer som en japan hoj.

Vore coolt att se en modell där du följt de mjukare linjerna och jämföra men denna.



PS: notera att jag tycker 1199 saknar lite av den där mjuka italienska känslan.


Instämmer här med :tummenupp Ducati kör ju ofta mjuka linjer kombinerat med lite vassa som spänstar upp det (916 & 1198), tidlös design som man inte kan ändra en linje på utan att försämra. Jag fick väl inte till den bästa bilden med hänsyn till det, men jag ville försöka få lite mer vuxet utseende och inte riktigt så kompakt, även fixa småsakerna som sidokåpan över framhjulet och tanken :P Annars har den ju supersnygga detaljer, så det är synd att jag inte gillar helheten riktigt, vilken hoj det skulle varit annars!
 
Last edited:
Tekniskt må den vara spännande med sin ramlösa konstruktion men designen var inget jag själv blev direkt hänförd av...

Saker som jag inte direkt uppskattade;
Avgasböjen mellan bakdel och bakhjul. Ser mest "hoppsan" ut.
Bakdelen är ok sett till själva baklyset i övrigt lite för "japansk", mycket 2011 GSXR1000 över profilen från sidan på den. Eller "icke-italiensk" som nån i publiken uttryckte det. "under belly" avgasrör är inte heller min påse chips. Och varför har man satt en skruv mitt i påsens plats på sitsen..

Jag gillar; Fronten, dämparplaceringen och tanken.

När jag såg och klämde på den i Milano kändes det mer som "jasså", tyvärr. Motorn var mer intressant
Panigale-engine-cutaway.jpg
 
När jag såg den i Milano, och provsatt den, så tyckte jag att den va riktigt fin, dock va det helt fullknökat runt den där så det va inte direkt många vinklar jag såg den ur, men helhetsuttrycket va kanon.
(jag satt bra på den, 189cm)

På mässan i GBG kollade jag på den i ca en timma och tyckte fortfarande att den va snygg,
men den (designen) började falla sönder ju längre jag kollade.
Kåpan är kanon förutom underst bak vid ljuddämparna, eller ja, det är ljuddämparna som är fula.
Tanken säger mig inget, gör om.
Bakdelen är skitsnygg bakifrån, men från sidan känns designen stressad och hänger inte ihop med resten av hojen.
Sen finns det en del detaljer som nästan är lite för knepigt för att förklara i skrift, faser på vissa kanter
av kåpan men radier på andra, utan att dom kommer igen på ett harmoniskt sett.
Dakdelens "ramdel" är fin, framstänkan är kanon med en underbar infästning.
Svingen är inte direkt snygg och speciellt plasten ovanpå den (som det finns för mycket av) har ju lite med resten av formerna att göra.

Man har jobbat på modellen sen 2008 men Gianandrea Fabbro (848 - 1098 - Multistrada 1200 etc) som designat den började rita redan 2006

Konstruktionen / layouten däremot är kanon, men tro fan det då det till 80% är samma layout som en Britten.
 
När jag såg den i Milano, och provsatt den, så tyckte jag att den va riktigt fin, dock va det helt fullknökat runt den där så det va inte direkt många vinklar jag såg den ur, men helhetsuttrycket va kanon.
(jag satt bra på den, 189cm)

På mässan i GBG kollade jag på den i ca en timma och tyckte fortfarande att den va snygg,
men den (designen) började falla sönder ju längre jag kollade.
Kåpan är kanon förutom underst bak vid ljuddämparna, eller ja, det är ljuddämparna som är fula.
Tanken säger mig inget, gör om.
Bakdelen är skitsnygg bakifrån, men från sidan känns designen stressad och hänger inte ihop med resten av hojen.
Sen finns det en del detaljer som nästan är lite för knepigt för att förklara i skrift, faser på vissa kanter
av kåpan men radier på andra, utan att dom kommer igen på ett harmoniskt sett.
Dakdelens "ramdel" är fin, framstänkan är kanon med en underbar infästning.
Svingen är inte direkt snygg och speciellt plasten ovanpå den (som det finns för mycket av) har ju lite med resten av formerna att göra.

Man har jobbat på modellen sen 2008 men Gianandrea Fabbro (848 - 1098 - Multistrada 1200 etc) som designat den började rita redan 2006

Konstruktionen / layouten däremot är kanon, men tro fan det då det till 80% är samma layout som en Britten.

"en del detaljer som nästan är lite för knepigt för att förklara i skrift, faser på vissa kanter
av kåpan men radier på andra, utan att dom kommer igen på ett harmoniskt sett."
Håller med
 
Sketasnygg men lite för liten bakdel, 5mm bredare och längre hade räckt. Tanken såg lite liten ut?

d96angl, du tyckte den såg ut som en insekt framifrån. Såg du nya zx-10? :)

Jag tycker 848:an som stod framför var ruskigt fin att titta på med och där var det ingen annan som bökade:dummer. Mkt trevligt!
 
848an såg plötsligt gammal ut tycker jag. Absolut klassiskt snygg, men .. gammal. 1199an är vild på alla möjliga sätt. Förstår allt ni skriver men jag blev helt tagen av den. Vill ha!
 
Bakdelen skulle jag vilja ha någon kompromiss mellan de 2 bilderna.
Men det är ju "inne" att ha riktigt korta trubbiga saker där bak trots att det inte alltid gynnar aerodynamiken helt. Nu såg denna förvisso hyggligt aerodynamisk ut för blotta ögat trots att den är liten och kort. Sedan är din version för skarp i underkanten på något vis. Finns inte riktigt så rakskarpa ytor för övrigt på hojen. Det känns malplacerat på något vis.
Dekalerna vet jag inte riktigt. Det är lite olyckligt hur skarven kommer för när du vinklat den stämmer den bättre överens med skarven men inte linjespelet helt. Eller ja... Vinkeln men inte läget i så fall. Borde sitta aningens längre ner. Det blir inte 100 med din ändrade heller vart fall. Men Sätter man den längre ner känns det också fel med skarv och övrig känsla.
Dekalen på tanken kan man inte ändra så som tanken är gjort nu. Det kommer också bara ser fel ut. Ä vafan bort med dekalerna ;)

Är det något de verkligen skulle gjort i kolfiber eller annorlunda så är det ju avgaseriet.

Oavsett är ju habegäret tokigt stort. Den är läcker imo!

Intressant, jag instämmer helt. Jag är kanske inte helt ute och cyklar alltså :P Den är ju grym, men gillar inte allt. den känns lite ofullkomlig på nåt sätt, eller kanske var 1198:an för bra, instant classic.
 
Grym hoj, men din version var snyggare på alla plan även om baken kanske blev lite för skarp i underkant på något vis.
Kolfiberskärm och hugger samt kolfiberdämpare skulle nog ta bort en del av det sista som stör designmässigt för min del. Då är det nära fulländning! Jag gillar den lite oortodoxa tanken på något vis!
 
Jag älskar utséendet på Panigalen! Man ser tydligt att de gått tillbaka mer åt 916-hållet i designen. Tänker då främst på framlyktorna, den lite kantigare sidokåpan och det smala upphöjda kåpglaset. Det enda jag har lite problem med är avgaset som ser ut att vara hämtat från en er6:a...

Personligen gillar jag inte riktigt TS shoppade bild för den ger intryck av en japaniserad hoj. Trynet påminner lite om zx10 som är det fulaste sporthojsvärlden har att erbjuda idag! S1000rr är vackrare t.o.m :D Men det är bara mina åsikter och ni har all rätt att strunta fullständigt i dem;) men TS bad trots allt om feedback.

Jag tycker det är toppen att ducati än en gång kommer med en egen design. De kommer nog aldrig att bli mainstream, vilket är en utav de bästa sakerna med Ducati. En snyggt avvägd blandning mellan mjuka och hårda linjer gör 1199 panigale till en "instant classic" tycker jag. Som någon sa tidigare så ser 848/1198 redan gammal ut...
 
Intressanta tankar. Som någon skrev så är ju habegäret stort även om designen kan diskuteras. Personligen tycker jag att trenden mot kompakta hojar gör att de inte ser riktigt "vuxna" ut. Tycker t.ex. att Honda ordnade till designen på sin fireblade med den skarpare fronten. Jag uppdaterade min Photoshop-version lite, frontkåpan följer kåpglaset och tanken är justerad. Jag kanske skulle försöka mig på kolfiberdämpare :)
 
Sketasnygg men lite för liten bakdel, 5mm bredare och längre hade räckt. Tanken såg lite liten ut?

d96angl, du tyckte den såg ut som en insekt framifrån. Såg du nya zx-10? :)

Jag tycker 848:an som stod framför var ruskigt fin att titta på med och där var det ingen annan som bökade:dummer. Mkt trevligt!

zx-10 må ser värre ut. Förnekar inte det.
Men nu kommenterade jag mina intryck av Panigalen.
Som jag skrev tidiager så är det svårt att sätta fingret på vad som felar.
Har ju ett par konkreta saker som avgassystemet samt fronten.
Men men smaken är som baken...
Delad.

Mvh
Andreas
 
Jag reflekterade mest över att kåpan precis täckte motorcykeln. Föraren sitter alltid med ben och fötter utanför kåpan. Jag vet att det här inte är unikt. Triumph Daytona 675 är likadan.
Det är väl bara jag som gillar det vindskydd/regnskydd en "lite" bredare kåpa ger.
Men benen är kanske inte så viktiga. Jag märker det ju inte på mina hojar.
Jag kör ju inte så fort....och bra stövlar och byxor skyddar mot regn.
Och att kåpan bara täcker hojen kanske inte påverkar köregenskaper, hastighet, negativt?
Det kanske är bra att när farten ökar blir det mer och mer tryck på bakhjulet. Pga luftmotståndet.

Eller ger benen utanför kåpan lägre luftmotstånd? :va
 
Det är en er-6 replika!
 
labbade lite med en bild, och gjorde sen en (irriterande) gif så man ser skillnaden.

länk till bild: http://www.reuterholt.se/temp/pani2.gif


pani2.gif
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top