Ducati Panigale 959

Har kört ca 250 mil med min nu och jag tycker värmefrågan är klart överdriven. Pendlar även till jobbet och då går det långsamt mellan köerna. Visst blir det lite varmt men absolut inte olidligt. Under landsvägskörning märker jag det inte alls. Förövrigt så är jag supernöjd med min, enda nackdelarna så här långt är möjligen högt insugsljud (?), avsaknad av bränslemätare samt lite hög förbrukning.
Kul att du är nöjd! :tummenupp
Hur är vibrationerna jämfört med din gamla supersport?
 
Varför blir sadeln så olidligt varm när blåset sitter på sidan ? Eller har jag missat nåt ? -Men en riktigt snygg hoj är det..

View attachment 450815

Det beror på bl.a:
Avgasröret från bakre cylinder gör bl.a en "kortare böj" bakåt något upp mot sadeln till.
Sen så är det avgasormbo så det står härliga till rent allmänt.
Det sitter ändå en värmesköld på den std. Trots det så kan den och mer eller mindra alla Ducatis sporthojar bli rätt varma i sadeln. Uppvärmd sits finns inte vad jag på tillbehörslistan.
Sök på "Ductati 959 exhaust" t.ex så syns det tydligt varför det blir varmt...
 
Kul att du är nöjd! :tummenupp
Hur är vibrationerna jämfört med din gamla supersport?

Ja, känns som den är lite bättre på allt undantaget komforten som är något sämre. :-)
Kan inte säga att jag känner någon större skillnad i vibrationer.
Skulle nog behöva köra dem direkt efter varandra för att känna ev skillnad.
 
Det beror på bl.a:
Avgasröret från bakre cylinder gör bl.a en "kortare böj" bakåt något upp mot sadeln till.
Sen så är det avgasormbo så det står härliga till rent allmänt.
Det sitter ändå en värmesköld på den std. Trots det så kan den och mer eller mindra alla Ducatis sporthojar bli rätt varma i sadeln. Uppvärmd sits finns inte vad jag på tillbehörslistan.
Sök på "Ductati 959 exhaust" t.ex så syns det tydligt varför det blir varmt...

Du är ute och cyklar.(Som vanligt) Standard är det ren dragning och inte något ormbo. Pratar vi sedan WSBK system och upp-under under-sadeln,då har vi ormbo.
För att bli att med en del värme plockas värmesköldarna till cylindrarna bort då dom stänger inne en hel del.
 
Du är ute och cyklar.(Som vanligt) Standard är det ren dragning och inte något ormbo. Pratar vi sedan WSBK system och upp-under under-sadeln,då har vi ormbo.
För att bli att med en del värme plockas värmesköldarna till cylindrarna bort då dom stänger inne en hel del.

I så fall vet jag inte vilket märke och modell det är på cykeln.

Vi har uppenbarligen olika definitioner på "ormbo" och även på vad som är "standard".
Det är relativt lätt att på bilder på 959:or i std-utförande se att framförallt det bakre grenröret inte direkt beskriver en "ren dragning". Tittar man i verkstadshandboken under "Removing the exhaust system" så finns det två bilder direkt i början på det avsnittet, framförallt den andra som någ får de flesta att undra vilka lämpor man behöver för att beskriva det bakre rörets dragning som "ren".

Vi definierar nog både ormbo och ren dragning lite olika.
 

Bifogat

  • 959EngineRight.png
    959EngineRight.png
    211.7 KB · Visningar: 35
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top