Ducati MOPED!!!

• Thread starter Thread starter GuW
  • Start date Start date

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fick idag höra talas om att det finns en Ducati moped, troligtvis en EU moppe men inte helt säkert.

Finns det någon som har mera info om denna moppe och vart man kan hitta grejor till den.

Jag förmodar att det är en minarelli-motor i den, eller någon annan motor som används i flera andra moppar, så dom delarna borde gå att få tag på, men övriga grejor som kåpor och blinkers kan ju vara knepiga.

Det kunde ju vara rätt kul att ha en "ducce" att åka till jobbet på på vintern när en MC känns klumpig.

hmm , tycker det känns långsökt att köpa en ducce moppe som förmodligen e rätt dyr när det finns eu moppar för 7kkr ...
But its your call :D
mvh Mar

GuW skrev:
Det kunde ju vara rätt kul att ha en "ducce" att åka till jobbet på på vintern när en MC känns klumpig.

Utan att kolla upp närmare så har jag ett svagt minne att Duccemoppen är en antikvitet! Den tillverkades på 50talet eller någonstans därikring.

Mookie skrev:
Utan att kolla upp närmare så har jag ett svagt minne att Duccemoppen är en antikvitet! Den tillverkades på 50talet eller någonstans därikring.

Det finns en ducati moppe som är nyare oxå. kommer inte ihåg vad den heter men den ser ut som en 916 som är urkapad på mitten som eu scooter.

edit/ Jaha då va man helt ute igen då.. viste inte att den va ett fejk.......

Malagutti :va Provkörde inte dom den på Motorjournalen? Fast den äldre modellen?

det har funnits en ducati moped på 50-60 talet. 2002 hade bike gjort om en 748 så det såg ut som en moped, ett skämt.

Jag har fortfarande ingen aaaning om vad det var för moppe han surrade om, men av vad jag har sett hittils var det säkert den på blocket :hihi

Jag har tänkt om, en EU-moppe är säkert ingen höjdare på vintern heller.

amullo skrev:
Första Ducati mopeden var en Cucciolo (övers. "Liten valp"), men det har funnits en del olika med varierande motorstyrka

"Liten valp" till skillnad från stor valp då eller :confused:

Läs på igen amullo! Cucciolo betyder "valp" kort och gott!

//VG

Här har ni en Ducati moppe ;)

50cc är ju moppe och på Classic Racing på Sviestad så har jag för mig att dessa gick i 50cc-klassen

040730_11.sized.jpg

oXydex skrev:
Här har ni en Ducati moppe ;)

50cc är ju moppe och på Classic Racing på Sviestad så har jag för mig att dessa gick i 50cc-klassen

040730_11.sized.jpg

Det där är en 250, 350 eller 450

/B

hade inte bike med en fake ducati moppe i sin moppekatalog för några år sedan - bara för att retas liksom?

Det kanske är en Italjet Dragster, du har hört talas om?
Skitfräck, finns även som 180cc..

GuW skrev:
Jag fick idag höra talas om att det finns en Ducati moped, troligtvis en EU moppe men inte helt säkert.

Bifogat

• d50.gif
    d50.gif
    19.1 KB · Visningar: 137
amullo skrev:
Första Ducati mopeden var en Cucciolo (övers. "Liten valp"), men det har funnits en del olika med varierande motorstyrka

Cucciolo är för övrigt även namnet på SDK´s medlemstidning.

Mer info om den här
http://www.ducati.com/heritage/history.jhtml?history=history_1

Tycker att det är värt att tillägga att den var 4-takt. Har ljudet på min Ducatisounds skiva...mkt trevligt. Om jag inte har helt fel för mig så konstruerades motorn för väldigt låga oktantal(tror det var ner till 68), precis då vid krigstiden när det inte var så lätt att fixa bra soppa.

En bild: http://membres.lycos.fr/desmo350/images agrandies/historique/cucciolo mob3.jpg

Riktigt tidig en: http://mujweb.cz/www/roztoky99/DucatiCucciolo.html

Mer att läsa: http://www.ducati.com/heritage/museum.jhtml?model=40cucciolo

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...