Ducati Monster

Livealittle

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2008
Hoj
2006, KTM, 990 Adventure S
Jag går och funderar på att köpa en Ducati Monster 1100 från omkring 2009.
Tyvärr så gillar jag inte rasslandet från kopplingskorgen på modellerna med torr-koppling.
Är det någon som vet vilken årsmodell våt-kopplingen kom?
Och, har dom lyckats få kopplingen tystare?

Ha det gott!

Våtkoppling kom på 2011 års modell som heter Monster 1100 EVO.
Torrkopplingen är faktiskt rätt tyst om man låter kopplingskåpan sitta kvar.

En 2009 Monster ska ha öppen kopplingskåpa, luftburk och slipon för att låta som den ska... tyckte min lät lite konstigt tills jag fixade det och nu är det som ljuuuv musik :-)

Så här ska den se ut :)

Bifogat

• 5.jpg
    5.jpg
    132.7 KB · Visningar: 211
Lite off-topic kanske, men varför har man torrkoppling? Om det är bättre än våt-koppling så borde väl fler av de stora tillverkarna använda det?

Lite off-topic kanske, men varför har man torrkoppling? Om det är bättre än våt-koppling så borde väl fler av de stora tillverkarna använda det?
Jag kan se både för och nackdelar med torrkoppling, fördelar kan ju kanske vara mindre effektförluster tack vare att den slipper bada i olja och att det är lättare att byta ut den, och att oljan inte blir smutsig av den, nackdelar kan ju vara att den låter mycket och att lamellerna slits lite fortare.
Jag tror att Ducati börjat montera våtkopplingar på fler modeller tack vare skärpta bullerkrav, men det är en kvalificerad gissning.

Jag kan se både för och nackdelar med torrkoppling, fördelar kan ju kanske vara mindre effektförluster tack vare att den slipper bada i olja och att det är lättare att byta ut den, och att oljan inte blir smutsig av den, nackdelar kan ju vara att den låter mycket och att lamellerna slits lite fortare.
Jag tror att Ducati börjat montera våtkopplingar på fler modeller tack vare skärpta bullerkrav, men det är en kvalificerad gissning.

Visst kommer nya 1199 med våtkoppling? Vill minnas att jag läste någon förklaring till valet att gå ifrån torrkoppling från officiellt håll när Ducati släppte info om just 1199. Man gick även in på några andra områden som ducatisti sett som heliga. Som alltid får man läsa mellan raderna. Restriktivare bullerkrav kan säkert vara en faktor. Jag har aldrig ägt en hoj med våtkoppling, men är det inte så att en torrkoppling slits fortare samt är lite brutalare i sitt ingrepp? Man kan säkert få nå en större målgrupp genom att gå mer mainstream även om 1199 på många sätt är en vägbrytare för Ducati.

Japp, Panigalen har våt slirkoppling som standard.

Jag har ägt massor av hojar med våtkoppling, funkar ju oklanderligt.
Det här är min fjärde Ducce med torrkoppling och det som slits först är kopplingskorgen som blir lite taggig efter ett par tusen mil, det rasslar lite tjusigt men pajar inte för det.
På förra Hypermotarden bytte jag kopplingskorg till en billet och det blev knäpptyst.
Om man nu föredrar det.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP