Ducati Monster

Åk och provsitt/provkör, antingen gillar du sittställningen eller inte. :)
Jag sitter "bekvämt nog" på Monstret (är 188cm).:yoparty
 
Tjena! Jag är färsking på forumet här och kan väl prämiärskriva att jag köpt en s2r 800 att övningsköra på. Jag är typ 182 eller nåt lång och tycker den passar mig perfekt, både storleksmässigt och sittställningsmässigt. Dessutom tycker jag dom är för jävla coola även om vissa här hävdar att det är "tjejhoj" :banana

Lycka till med köpet, skriv om du undrar nåt om s2r 800 så försöker jag svara ur mitt nybörjarperspektiv :tummenupp
 
Tjena! Jag är färsking på forumet här och kan väl prämiärskriva att jag köpt en s2r 800 att övningsköra på. Jag är typ 182 eller nåt lång och tycker den passar mig perfekt, både storleksmässigt och sittställningsmässigt. Dessutom tycker jag dom är för jävla coola även om vissa här hävdar att det är "tjejhoj" :banana

Lycka till med köpet, skriv om du undrar nåt om s2r 800 så försöker jag svara ur mitt nybörjarperspektiv :tummenupp

He he..för att hävda att Monster är är en tjejhoj bör man själv inte köra något som lämnar mindre än 135 pållar på slangen. Det är nämligen vad min förra tjejhoj med 999 testastretta spis presterade, vilket inte är så pjåkigt. Fast det är klart, det finns tejer som kör sådant med.

Seriously så är Monster en utmärkt nybörjahoj som jag ser det. Den fina 900 ie jag köpte 2002 innan jag ens fick kortet var verkligen fantastisk och gjorde att jag aldrig avvek från de rättfärdigas väg och än idag kör Ducce.

Jag skulle dock satsa på en lite större än en 900 om köpet ska hålla säg garanti tiden ut innan det ska bytas upp. Å andra sidan om man inte väger så mycket...

Våtkoppling är däremot lite tjejigt, det håller jag med om.
 
Last edited:
Monstret är en finfin hoj! Storleken på motorn beror väl på vad man skall göra med den, åka småvägar, åka i stan, köra så fort det går på motorvägen, köra bana.... Min 620 duger alldeles utmärkt, om det inte hade varit bankörning jag varit intresserad av. Men på småvägar o in till stan är den underbar!

Jag har PMat dig med lite info.

Hälsningar
Hanna
 
Jag har gjort allt med mina monster (620Sie, strypt & ostrypt, S2R1000) vi har tourat i Europa, kört bana, kört stads- och landsortstrafik. Hade jag möjlighet och plats i garaget skulle monstret få bo kvar, då 848:an inte känns varken stads-eller långkörningsinspirerad.
Som förstahoj tror jag man ska strunta i att stirra sig blind på 600-modellerna (695 har jag iofs inte provat)
Huruvida våtkoppling är tjejigt eller inte låter jag vara osagt, men ljudet av torrkopplingen är i mina öron betydligt Ducatigare :)
 
Körde hem på min ny funna kärlek igår och ljudet av torrkopplingen är en dröm, funderar redan på att köpa den öppna kåpan till kopplingen för att få ut ljudet lite mer.

Körställningen är enligt mig grymt bra! (är 176 på 75 pannor)
Körde i helgen ner en 929 fireblade från dalarna till skåne och då fick jag stanna var femte mil för att sträcka på ryggen.

Det är för övrigt en Monster 900 från -99 jag införskaffat, kolfiber slipon gör det karakteristiska ljudet än så mycket härligare.
 
620:n är en utmärkt nybörjarhoj.
Undvik 600:an av olika skäl ... vill du veta varför så pm:a mig.

Monsterna går bra att sänka, men följ med och sänk både bak och fram. Sänker du inte den fram så blir den trögstyrd.
Vet ej hur kort/lång du är, men är du under 1,58 så lär du få göra ett nytt fjädringsstag. Det är lätt iofs ... du behöver två länkhuvuden, M12 (H+V), och möjlighet att gänga dels höger, dels vänstergänga M12 i det nya fjädringsstaget.

Rakevinkeln är nog 24° på monstret så då kan du räkna ut hur mycket du ska släppa upp framgaffelbenen i gaffelkronan för att matcha sänkningen bak. Mät hojens höjd innan du börjar mickla! :tummenupp
 
620:n är en utmärkt nybörjarhoj.
Undvik 600:an av olika skäl ... vill du veta varför så pm:a mig.

Monsterna går bra att sänka, men följ med och sänk både bak och fram. Sänker du inte den fram så blir den trögstyrd.
Vet ej hur kort/lång du är, men är du under 1,58 så lär du få göra ett nytt fjädringsstag. Det är lätt iofs ... du behöver två länkhuvuden, M12 (H+V), och möjlighet att gänga dels höger, dels vänstergänga M12 i det nya fjädringsstaget.

Rakevinkeln är nog 24° på monstret så då kan du räkna ut hur mycket du ska släppa upp framgaffelbenen i gaffelkronan för att matcha sänkningen bak. Mät hojens höjd innan du börjar mickla! :tummenupp

Tack, fast sänkning skulle absolut inte vara aktuellt om jag köpte ett monster, jag är 178 cm. Och igår köpte jag en ER-5, känns perfekt som nybörjarhoj, får se vad det blir i framtiden. Nåt lite större monster kanske :)
 
Tack, fast sänkning skulle absolut inte vara aktuellt om jag köpte ett monster, jag är 178 cm. Och igår köpte jag en ER-5, känns perfekt som nybörjarhoj, får se vad det blir i framtiden. Nåt lite större monster kanske :)

Den blir säkert skitbra :)
 
Tack, fast sänkning skulle absolut inte vara aktuellt om jag köpte ett monster, jag är 178 cm. Och igår köpte jag en ER-5, känns perfekt som nybörjarhoj, får se vad det blir i framtiden. Nåt lite större monster kanske :)

Jag är 178 cm också och hade en ER-5 som första hoj. Det kommer gå alldeles utmärkt. Pigg, snabbstyrd och vibrerar inte alls som någon annan påstod. Toppfart ca 170-180. Perfekt för första sommaren med hoj.
 
Körde hem på min ny funna kärlek igår och ljudet av torrkopplingen är en dröm, funderar redan på att köpa den öppna kåpan till kopplingen för att få ut ljudet lite mer.

Jag gillar också ljudet. :yoparty
Har iofs fuskat och slängt i en 48tänders alu korg nu.

DSC00137.JPG


DSC00135.JPG
 
Mycket prat om vändradien på Monster. Har en 620 och upplever inte att radien är något att prata om :)
 
Blev en Monster 900 från -97 som förstahoj förra veckan :)

Är skitnöjd! Kan klart rekomendera Monster som förstahoj, men skulle satsa på en 900 helt klart.

Sen känns ju monstern lite svårkörd i stadstrafik jämfört med körskolans Bandit, men det vänjer man sig vid hyffsat efter ett par dagar.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top