Ducati monster som plötsligt inte startar... HJÄLP

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Har plösligt fått problem med att starta min ducati monster. Var och övningskörde med en kompis, tränade på lågfarten och skulle justera styrstoppen lite. Efter de så slutade hojen att starta.... Jag misstänkte att de var batteriet då de var rätt dåligt och vääääldigt gammalt (batteri med vatten och inte gel). När jag tog ut den så visade den 12v och nu dagen efter jag laddat den visar den 13,7v. Vi var rätt säkra på att de var de som var felet och var nu nere för att prova. Händer inget när vi trycker på knappen. Rulla igång fungerar men de är som att knappen inte fungerar. Vi har testat om knappen fungerar och om kabeln är hel vilket den är. Den leder ström och inga konstigheter där. Kollat alla säkringar och de är hela och fina.

Vad kan de vara?

De är en Ducati monster 900- 99.

Hjälp något!:brinnerup

Om den går att rulla igång så skulle jag i vilket fall prova med ett annat batteri (dvs. även om den visar rätt spänning kan det vara för lite strömstyrka för att dra runt motorn)..

EDIT:
Mät spänningen över batteriet när du trycker på startknappen, går den under 10V så ska det kasseras.

Last edited:
Jag mätte spänningen över batteriet, och inget händer när man trycker på startknappen.

Klickar det när du trycker på startknappen?

Om det inte klickar så kolla över så att startreläet är bra inkopplat (kan vibrera loss), alternativt är reläet kasst eller så är startknapp/kablar kassa.

Startselenoid, det händer ett antal ggr på min första hoj som råkade vara ett nytt 900ie...kolla det. Jag minns inte om de inte också hade sidostödskontakt. Kolla det plus kabeln, den går upp så när du justerade styrstoppen kunde du ha kommit åt något.

De visa sig vara start relät! Gjorde en bypas och vipps så starta hojjen :) Tack för all hjälp!

Nu när jag letar ny relä så upptäker jag att de knappt finns samma gamla relä. Ducati har ersatt den och den ser mer eller mindre lika dan ut fast kopplingen ser lite annorlunda ut. Hur pass stor skillnad är det på ett relä från 99 mot ett nyare. Är det stora tekniska skillnader som gör att de inte går att använda en nyare?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti