Ducati Monster S2R 800?

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Vad har ni för erfarenheter av denna hoj? Funderar ev. på en sådan då Er-6:an skall säljas. Har provkört nya Monster 696 och gillade kopplingen som var extremt lättjobbad. Blev heller inte ryckigt vid nedväxling. Men motorn kändes klen och "varvig" för att vara en twin.

Testade även S2R 1000, satt bra på den, bra motor men jobbig koppling och skitryckig vid nedväxling. Av någon anledning kör Ducati ofta med våtkoppling med slirkoppling på de mindre Monster modellerna och den traditionella torrkopplingen på de stora...

Kombinationen sjysst våtkoppling, större motor än 696:an och samma körställning som den stora S2R:en, gör 800:an intressant.

Tyvärr verkar det inte finnas ngn 800:a för provkörning i S-holms området, så lite feed back skulle vara intressant :)

Fanns en på Ducati Stockholm tidigare iallafall.. Tesse kanske har sålt ut den dock.

800 motorn är riktigt fin, går lika bra som gamla 900:an fast mjukare och kopplingen skäms inte i stadstrafik. Ganska bra mellanmodell som är undervärderad bland kubikstinna sporthojsägare.

Att den rycker å har sig är inget jag tänkt nämnvärt på. Och enda nackdelen jag märkt med kopplingen var när jag övade lågfartsbanorna inför uppkörningen, det korta dragläget gav en rätt kraftig "on-off"-känsla. Märkligt nog har jag inte samma problem i långsam stadstrafik... Efter ett par mil i sadeln så sitter finmotoriken!

Vad gäller motorns styrka har jag inget att jämföra med då det här e min första hoj, men jag har inte saknat varken hästar eller vrid, passar mitt körsätt perfekt.

Precis pratat med Ducati Stockholm och dom har en S2R800 för provkörning.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul